Octavia 1.6 85kw Aut. BE besteld (hatchb)

hgoor

Lid
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort via de lease maatschappij (Athlon) een Skoda Octavia 1.6 85kw automaat Business Edition besteld (hatchback).

Ik heb de cappucino beige kleur met onyx zwarte bekleding besteld en als enige optie (de wagen is immers zelf al "loaded") de 'stream' audio toegevoegd (handig want ik ga toch m'n MP3 speler aansluiten).

Als het goed is wordt hij medio augustus (eerder zou mooi zijn, ik heb nu geen airco en het is al weer aardig warm weer) geleverd via S-Point (toevallig sponsor van dit BBS, zie ik).

Ik maak +/- >30k km p/j en sta veel in de file dus stel meer prijs op comfort dan een heel snelle auto.

Ik heb voorheen een Seat Toledo (oude model dat nog mooi was: nieuwe model vind ik werkelijk foeilelijk) 1.6 automaat gehad en die reed erg comfortabel.

Deze Skoda staat echter al weer op een veel recenter onderstel (die Toledo reed ik tot 2001 en was van '99) en heeft een krachtiger motor, en ik heb dan ook hoge verwachtingen van deze auto.

Voor m'n gevoel krijg je bovendien bij die Business Edition veel waar voor je geld...

Ben overigens benieuwd of er nog meer mensen hier een 1.6 automaat hebben (85kw) aangezien de keuze bij automaat al gauw op een 1.9 diesel of 2.0 benzine valt.

Affijn, ik geloof dat je bij skoda een mooie prijs/prestatie verhouding krijgt en zal zeker mijn ervaringen hier tzt delen...

Nu wel wachten helaas tot ie geleverd wordt ....
 
Voor m'n gevoel krijg je bovendien bij die Business Edition veel waar voor je geld...

Dat vind ik ook, en volgens mij is het niet alleen een kwestie van gevoel maar van een zeer aangename realiteit - en sinds een paar dagen spreek ik uit ervaring, al heb ik dan geen BE. Maar de Elegance is ook zonder BE-uitrusting al een heel luxueuze wagen. Gefeliciteerd met je keuze en sterkte met het wachten.
 
Dat gaat heel best, vind ik! Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik van nature een rustige rijder ben. De motor loopt mooi rond en soepel door de toeren. Het verbruik (voor mij als particuliere rijder toch wel tamelijk belangrijk) is volgens het lange termijngeheugen gemiddeld 1 : 14,5 voor de eerste 550 km. Dat vind ik zelf een mooi getal.
 

higgy

Forumguru
Feli!
Persoonlijk zou ik bij een Capuccino Beige buitenkant een LICHT interieur (eminent ivory) besteld hebben, maar goed, smaken verschillen.
Veel plezier met de automaat!
 

hgoor

Lid
Dat gaat heel best, vind ik! Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik van nature een rustige rijder ben. De motor loopt mooi rond en soepel door de toeren. Het verbruik (voor mij als particuliere rijder toch wel tamelijk belangrijk) is volgens het lange termijngeheugen gemiddeld 1 : 14,5 voor de eerste 550 km. Dat vind ik zelf een mooi getal.

Ok dat klinkt goed; ben ook geen racer (anders had ik geen automaat genomen) maar hou af en toe wel van doorrijden. Zal die 1:14 wel niet halen met alle file die ik altijd heb (Almere) :(
 

hgoor

Lid
Feli!
Persoonlijk zou ik bij een Capuccino Beige buitenkant een LICHT interieur (eminent ivory) besteld hebben, maar goed, smaken verschillen.
Veel plezier met de automaat!

Dat vond ik absoluut ook een mooie combi, maar was bang dat het te besmettelijk is! Dus licht met donker geworden...
 

hgoor

Lid
Ga van de week maar eens bellen of het nog steeds eind augustus wordt: ga nl. op 1 september 2 weken naar de USA en dan zou het wel balen zijn als ie niet voor die tijd afgeleverd wordt...
 

Okki

Donateur
Ik heb ook de 1.6 105 pk MPI automaat.
Gemiddeld verbruik ca. 1 op 14.

Laatst terug uit Gent over de snelweg (120 km p/u), rustig verkeersbeeld en constante snelheid.....ruim 1 op 17 !

Moet alleen nog wennen aan het schakelen van de automaat na een bocht, wellicht trap ik het gas iets te vlot in (voor de bocht)
Na de bocht schakelt de automaat dan naar 3, loopt op in toeren, zakt weer terug, loopt weer op en schakelt (display, je voelt niets) naar 5, zo lijkt het.
Waarschijnlijk loopt-ie zo snel door z'n 4 heen dat de display dit niet aangeeft en het lijkt alsof je met een slippende koppeling rijdt (is natuurlijk deels ook zo met een conventionele automaat)

Vind de automaat soms wel iets te snel schakelen, zet hem daarom regelmatig ook in de sportstand, met name in de stad!
 

hgoor

Lid
Ik heb ook de 1.6 105 pk MPI automaat.
Gemiddeld verbruik ca. 1 op 14.

Laatst terug uit Gent over de snelweg (120 km p/u), rustig verkeersbeeld en constante snelheid.....ruim 1 op 17 !

Moet alleen nog wennen aan het schakelen van de automaat na een bocht, wellicht trap ik het gas iets te vlot in (voor de bocht)
Na de bocht schakelt de automaat dan naar 3, loopt op in toeren, zakt weer terug, loopt weer op en schakelt (display, je voelt niets) naar 5.
Lijkt wel alsof je met een slippende koppeling rijdt (is natuurlijk deels ook zo met een conventionele automaat)

Vind de automaat soms wel iets te snel schakelen, zet hem daarom regelmatig ook in de sportstand, met name in de stad!

Ah top! Iemand met de zelfde motor/automaat combi. Zei je nou dat ie dan in een keer van 3 naar 5 schakelt? Da's wel grappig ja want een oude automaat zou dan zeker gewoon eerst naar 4 gaan.

Heb eerder een Seat Toledo 1.6 automaat gehad en die was ook slechts 4-traps. Een mooie relaxte 6-traps zal dus wel lekker comfortabel zijn in verhouding...

Ik rij veel in de States en m'n vriendin heeft een Camry V6 automaat. Die rijdt ook wel comfortabel maar is slechts een 4-traps.
 

Okki

Donateur
Zie mijn vorige bericht, even ge-edit. Hij schakelt niet van 3 naar 5, maar w.s. zo snel van 3 naar 4 naar 5 dat de display het niet aangeeft:ahum:
 

hgoor

Lid
Balen...

Ik baal...

Belde van de week maar eens met S-Point om te vragen wanneer m'n Skoda afgeleverd wordt; die is in Juni besteld en destijds zeiden ze me dat het 2 1/2 maand zo gaan duren, dus halverwege augustus.

Krijg ik te horen dat ie in week 33 gebouwd gaat worden en dat het dan zeker twee weken duurt voordat ie hier is.

Volgens S-Point maakt het nogal wat uit of ie in die week op maandag - nee dank je: liever geen "maandagmorgen-model" :winkie: - of vrijdag wordt gebouwd.

Zelf geloof ik dat niet zo, want ik denk echt niet dat ze elke dag de productie van die dag gaan verschepen: dat zullen we wel aan het einde van een productieweek doen ofzo. Dan moet ie hier nog op kenteken, rijklaar en de hele papierwinkel.

Kortom: het zal makkelijk einde eerste week september worden.

Laat ik nou 1 september 2 weken met vakantie gaan...

Nou gaan ze nog hun "best doen" om 'm vrijdags voor de vakantie af te leveren, maar daar geloof ik niks van; ze zullen echt niet veel invloed hebben op de fabriek (dan wil iedereen voorrang).

Kortom: zit ik alsnog opgescheept met die kleine k** VW Polo zonder airco, cruise-control en alle andere fijne dingen...

Nou ja, geduldig afwachten dan maar :koffie:
 

LenK

Forumguru
Maak je niet druk.
Waarom persé voor de vakantie je auto als je er niet mee op vakantie gaat.
Je ging toch naar de USA. Wil je je auto dan thuis hebben staan of erger, op Schiphol?
En airco mist niemand deze zomer. Ik heb hem nog nooit zo weinig gebruikt in juli.
 

hgoor

Lid
Maak je niet druk.
Waarom persé voor de vakantie je auto als je er niet mee op vakantie gaat.
Je ging toch naar de USA. Wil je je auto dan thuis hebben staan of erger, op Schiphol?
En airco mist niemand deze zomer. Ik heb hem nog nooit zo weinig gebruikt in juli.

Wat denk je nou zelf? Zou jij je mooie nieuwe auto niet gewoon op tijd geleverd willen hebben ofzo :mad: ?

Half augustus betekende dat ik er al 2 weken voor m'n vakantie gebruik van had kunnen maken...
 

hgoor

Lid
Toch lekker vooruitzicht

Nou, vanmiddag bevestigde S-Point dat ie dinsdag 18 september (Prinsjesdag) wordt afgeleverd ;)

Ok: ik heb 'm dan niet meer voor m'n vakantie gehad (of half augustus zoals eerst verwacht), maar het is toch wel tof om meteen op de eerste dag na m'n vakantie lekker een nieuwe auto(maat) te krijgen :)

Ben benieuwd!
 

hgoor

Lid
Afgeleverd

:cheer: Zo, de Octavia is afgeleverd vandaag! Wel lekker als je - zoals ik - vandaag weer terugkomt van vakantie (da's namelijk minder) en je dag dan toch weer een positieve draai krijgt!

M'n collega's zijn zonder uitzondering positief verrast over de afwerking en alle mooie opties in verhouding tot de prijs.

Als ik wat meer kilometers op de teller heb zal me wagen aan een 'recensie'.
 
Bovenaan Onderaan