OctaFabia

Kanerr

Forumguru
Bij hoge CO zegt mijn apk keurmeester altijd "doe effe een rondje en rij hem alsof je hem gestolen hebt" oftewel vol in de toeren en goed heet stoken die handel. Hetzelfde met remmen onbalans, even een paar keer goed, maar dan ook echt goed in de ankers gaan.

Arjan1985

Forumguru
Haha ja Ja dat was ook mijn gedachte mbt de remmen. Ik ben bang dat ze met een koude motor gemeten hebben icm defecte thermostaat.
Heb nu alles besteld en zal na wat metingen toch alles gaan vervangen. Wellicht loopt die nog fijner dan die al deed :D

Arjan1985

Forumguru
Ja stom, heb ik een 4 draden lambda zonde gekocht ipv 5 draden.
Wel de katalysator, map sensor en bougies vervangen. Metingen nog een keer maken later in de week. Wellicht dat er nog een bobine storing geeft.
Ik zag niets geks aan de kat. Levert wellicht nog wat moois op bij het oud ijzer.

IMG_3667.jpeg IMG_3668.jpeg IMG_3671.jpeg IMG_3673.jpeg

Tees

Donateur
Die kat zou ik niet als oud ijzer inleveren, maar als oude edelmetalen. Die zijn véél meer waard dan de bak ijzer eromheen. Volgens mij zijn er ook bedrijfjes die die inzamelen (of inkopen?) om te recyclen.

Maar mooi werk hoor!

Arjan1985

Forumguru
Helaas weer APK afkeur op de CO meting. Zelfs meer dan met de oude katalysator. Ik hoorde na 1 week met de nieuwe kat het bekende losse steen in je uitlaat geluid.

Kan het zo zijn dat de kat zo snel naar de knoppen is door overmatig olie verbruik?

Ik heb direct een nieuwe katalysator besteld maar dan een duurdere. Volgens winparts kan ik een garantie formulier invullen voor de defecte kat.

De remmen die eerst 5% afweken waren nu netjes gelijk. Busje remmen reiniger na de trommels gedemonteerd te hebben en nieuwe rem blokken voor.

Onderhand weer een fortuin geïnvesteerd dus aanstaande woensdag laatste kans! Anders wordt het toch schorsen om boetes te voorkomen.

Tees

Donateur
Een katalysator gaat normaliter niet zo snel fysiek kapot door een slecht lopende motor. Eén van de oorzaken is wel dat de kat sterk oververhit doordat er (veel) te veel onverbrande benzine of andere brandbare dingen (zoals olie) meekomt in de uitlaatgassen. Maar na een week al daardoor kapot, lijkt mij toch onwaarschijnlijk. Dan zou ik eerder aan een matige kwaliteit(scontrole) denken.

Hopelijk gebeurt het met een andere (duurdere) kat niet opnieuw, anders moet t toch wel in de motor gezocht worden.

Arjan1985

Forumguru
Ja ook vervangen. En de achterste sonde vorig jaar al. En de map sensor ook alsook de bougies. Liep weer als een zonnetje. Geen stotteren, inhouden en uitvallen meer.
Dus ik dacht kat in het bakkie. Maar eerder een kat in het zakkie.
het moet het olie verbruik zijn icm een goedkope katalysator en wellicht te veel pushen op max rpm. (Hoewel die variabele niet veranderd is).
Hoewel de thermostaat defect is dus het blok 9 van de 10 keer niet warm wordt.

Bovenaan Onderaan