Octa gehaald....

Rob.nl

Senior Member
Vanmiddag de "nieuwe" wagen gehaald. Na n goede uitleg, het uitwisselen van kentekens e.d. naar huis. Wat mij meevalt is de schermbediening. T belangrijkste op te roepen via de "piano". Rijd werkelijk heerlijk, ik hou wel van de softe vering, heb n aantal hydropneumatische geveerde wagens gehad. Maar DCC veranderd dit in n oogwenk. Gewoon meegehobbeld met t overige verkeer. Hybride modus, verbruik over n 70 km 2.7 l/100 km, stroom 7.2 kw/100 km. Lijkt mij ok, meest snelweg, n km of 15 binnendoor.
De rust binnen....erg prima, ok, 19 inch met de plattere banden hoor je wat. Tot zover........erg blij mee!

Jessedew

Forumguru
Gefeliciteerd, veel rijplezier. ter illustratie, je verbruik. ik ging met de kids mountainbiken vanmiddag en met volle accu, 67 km gereden, snelweg + file rijden, kwam ik op 1,3 L 100 km en 13,1 kwh 100/ km. (ik had dus igg de batterij helemaal leeggereden, gaat ie daarna over op benzine. Had pak m beet 10 kwh verstookt en nog geen hele liter benzine. Aanzienlijk zuiniger dan een normale benzine auto. Overigens, je kan het beste een eigen topic over je auto starten, of het onder een ander topic neerzetten dan steeds een nieuwe te starten.

Rob.nl

Senior Member
Wat betreft t laatste, ga ik doen.

Verder moet ik de wagen nog ontdekken. Heb wat "rommelig" gereden. Maar ik hou t n beetje bij. Hoewel de app dit ook doet.
Morgen verder.....

Rob.nl

Senior Member
Wat betreft aankopen services in My Skoda.

Ik kreeg ook meldingen dat eea niet geverifieerd kon worden. Naar profielgegevens gegaan, eea invullen en voilla!! Minuut later mn spul in de wagen. . Wellicht hebben jullie er iets aan.

Rob.nl

Senior Member
Enn....gisteren s geprobeerd de parkeerkachrl aan te zetten met de app, prima! Ook uit vanzelf. Zojuist aan de laatpaal even de airco met de app, prima! Ook weer uit vanzelf.

Nu maar wachten wanneer t niet meer werkt?
Heb wel de goede software in de wagen....

Maar t vreet energie!! Maar dat mag...

Rob.nl

Senior Member
Las ergens n vraag over starten op benzine. Kan, rem in, vol gas, starten en onmiddelijk gas los. Maar t kan dus...

Rob.nl

Senior Member
Mn 1e week Octa....

Wagen bevalt goed, erg goed opzich.
Kan met t scherm mn dingen vinden, elektrisch rijden voor de kleine stukjes prima, helaas is t laden aan de paal hier schofterig duur. T zij zo.

Waar ik echt de pest aan heb is t idiote gedoe met motor aan, motor uit en dat echt heel vaak. Op snelweg bij n knooppunt aankomen, hup, dat ding weer uit. Even wat stroom om op gang te komen, hop, motor weer aan. Binnendoor idem.
Dit kan nooit goed zijn. Ik vind iig van niet. Maar wellicht wat tips van jullie kant? Ik kan het ook totaal verkeerd aanpakken...

Verder nogal wat kraakjes als ik schuin over n watergoot rij, moet wel eens. Echte torsiestijfheid is ver te zoeken dus maar ach, dat is nu eenmaal zo.

Voor de rest word het wel mn maatje, Moeders goed tevreden en onze directie ook. Dat is in dit geval onze Berner....

Binnenkort eea aanpassen, moet even n afspraak maken. Dadelijk realiseren.

Maar over t algemeen? Fijne wagen!!

Jessedew

Forumguru
Klopt, dat heb ik ook wel wat jij zegt, (motor aan/ uit.) dat schijnt wel 'normaal' te zijn. Ik gebruikte vroeger nooit een start stop systeem, maar met dit is het aan/ uit. Ik laad altijd thuis en dan rij ik korte ritten op stroom. Gisteren en vandaag alleen benzine gereden. Woensdag 280 km gereden, eerst 61 km puur elektrisch (het kan dus in de spits) en daarna verder op benzine, dan wordt de motor goed warm. Het lijkt me relatief weinig kwaad te kunnen als de motor warm is.

Qua kraken, komt me ook bekend voor, al had ik de O3 en die kraakte als een malle bij een drempel, deze valt echt alles wat dat betreft.
In jouw geval, duur laden aan een paal, dan kan haast niet uit qua geld denk ik?

Rob.nl

Senior Member
Dat laatste klopt. Maar de korte stukken met n benzinemotor is ook niet ok. Eerlijk gezegd kijk ik daar niet naar. Rij namelijk niet zoveel. Met mn vorige wagens reed ik wel s n rondje extra om de boel warm te stoken..
Wat de kraakjes betreft is het alleen die schuine oversteken.....

Maar de verwennerij van de wagen maakt veel goed en.....dr zal nooit n perfecte auto zijn.

Dat aan-uit gedrag is even wennen idd; maar dat us de eigenschap van de PHEV; hierdoor heb he wel echt een laag verbruik. Daarbij gaat best wel soepel. Alleen als de motor nog koud is zal hij niet uitgaan totdat de ‘opwarmfase’ voltooid is.

Rob.nl

Senior Member
Heel erg wennen ja. Inmiddels start ik m op benzine, mocht ik verder weg willen. Dan draait ie idd tot ie n 85 graden is. Dan neemt OF de elektromotor OF de benzinemotor t over. Dat voelt al veel beter.

Blijf ik in de buurt, gelijk op elektriek vanzelf.
N leerfase die erg wennen is.

Rob

Forumguru
Mijn gedrag na 1,5 jaar met een phev:

Op accu naar de snelweg (4 kilometer) en eenmaal ingevoegd, hybrid aan en accu "vastzetten". Komt ie bij een steady 1500-1700tpm tot leven. Vind ik zelf veel fijner (en logischer) dan koude start voor de deur te forceren. Ik snap die methode niet zo goed eerlijk gezegd. Dan rij je alsnog met een koude motor binnen de bebouwde kom en sla je de voordelen over die een phev kan bieden.

Blijf ik met de rit binnen de bebouwde kom en/of binnen de range van de accu, doe ik alles op de accu.

Rob.nl

Senior Member
Klopt maarrrrr....dan vanaf stationair. En bij snelweg kan ie evt vol aan de bak, alles is dan warm. Ik ben dan wel 12 km verder....dat dan wel. Bij jou moet ue koud gelijk "aan de bak".

Da s mijn standpunt.

PizzaPieter

Donateur
Lekker cruisen op de snelweg is niet echt 'vol aan de bak, lijkt me. Met koude motor woonwijk uit en kruispunten/stoplichten over en steeds opnieuw snelheid maken is naar mijn veel belastender dan 100kmu snelweg cruisen

ertromp

Forumguru
De motor bij een hybride hoeft wanneer deze inschakelt op de snelweg echt niet vol aan de bak.
Snelheid zit al in de auto en koppel hoeft de motor amper te leveren.
Bij mijn Tiguan eHybrid zie ik dat de motor bijkomt met een goede 1200/1500 tpm. Dat is weinig meer dan dat een benzine motor draait bij een koude start. En het gaat echt soepel en zonder dat je het merkt dat inschakelen van de verbrandingsmotor

Ik zou me er geen zorgen over maken. Het gaat prima zoals het bedoeld is.
Aan de andere kant: so-what als het niet goed is? en de auto over 250.000km wat olie verbruikt.. want dan heb je hem nog? nope.....

canth

Actief lid
Ik doe bijna hetzelfde als Rob (niet .nl :) )
Bij oprijden snelweg zet ik hybride aan, maar niet 'vast'. De eerste paar km zie je dat het meeste van de inspanning nog door de electrische aandrijving wordt geleverd. Zo wordt de motor dus toch nog niet (te) zwaar belast. Wanneer ik een paar km gereden heb zie ik dat alleen nog electra wordt gebruikt voor de usual suspect (licht, verwarming/koeling) en de motor doe het meeste werk. Overigens: de electro motor wordt over het algemeen bijgeschakeld wanneer de benzine motor meer dan 1 op 20 gebruikt. Standaard probeert de aandrijving het verbruik rond de 1 op 20 te houden. Bij continue 100 rijden doet de benzine motor uit zichzelf al 1 op 20 en wordt er heel weinig electra gebruikt. Wanneer je (veel) harder rijdt zul je de batterij ook sneller leeg zien lopen. Wanneer ik echt stroom wil overhouden voor het laatste stuk dan zet ik het laadniveau wel vast. Maar dat is niet zo heel vaak.

Rob.nl

Senior Member
.nl reageert nu even. Ten 1e, wat word er bedoeld met de stand hybride maar niet vastgezet? Hybride weet ik maar vastzetten ff niet.

Verder vandaag n dikke 500 km gedaan. Weinig binnendoor, snelweg dus. Heenreis bewust streepjes gezet op n kladblok... bij elke keer dat de motor uit ging. Half uur voor mn adres gestopt en geteld. Bijna 100!!! keer. Dus van dik 2000 rpm naar 0. Goed voor de turbo en koppelingen.....minste of geringste snelheidsvermindering gaat ie dus uit. Viaductje naar beneden....uit. invoeger, uit. Acc uitzgzet en op de voet rijden, beter maar dan als met zijde rijden. Spul op de "laadstand" gezet, dus ong. kwart volle batterij en met de pijltjes helemaal naar boven, ook beter.

T volgene viel mij ook op, als ik iets vermogen vraag en de motor is dus uit neem ik aan om elektrisch redelijk hulp te krijgen. Het blauwe "powerlijntje" gaat tot t einde, zeer weinig elektrische hulp, wel n aanslaand motorblok. Liefst nog terugschakelend ook....

Ook alleen elektrisch geprobeerd, gaat wel behoorlijk vlot.

Mankeert er wat aan mijn systeem of.....geef t graag toe.....snap ik er echt niets van. Het zal t laatste zijn maar jullie ervaringen zouden kunnen helpen.

Als dit t systeem is heb ik n foute keuze gemaakt helaas.....de wagen is verder fantastisch, ik hoop dus dat ik eea verkeerd doe of desnoods er iets aan mankeert.

Heel verhaal, sorry, t zij even zo...Maar n oplossing zou top zijn. Zo vind ik er niets aan helaas..

Merci WEER!!

canth

Actief lid
Vastzetten betreft het uitzetten van het vinkje naast de keuze tussen electrisch en hybride. Daarmee zet je het niveau van de batterij vast op een bepaald niveau.
En wat het vele aan/uit zetten betreft: daar zijn deze auto's voor gemaakt. Het systeem wordt al vanaf 2016 gebruikt en ik heb nog nooit gehoord dat een motor of turbo opgeblazen is.
Overigens: de 218 pk versies (passat/golf) kunnen getuned worden en daarbij kan de optie worden aangezet dat de motor altijd blijft draaien in de sportstand. Helaas is de 204 pk nog niet gekraakt en die versie kan dus nog niet aangepast worden.

Rob.nl

Senior Member
Bedankt ok, dat vastzetten had ik ook zo gedacht, wilde t graag zeker weten. Hij laad dan ook vrij sterk op.
Ik ben bang dat t n langere tijd wennen word.
Er komt n extra keuze in wat betreft de acc, 1 zonder de a, de gewone cc dus. Dan word t al veel rustiger.
Dank voor je terugkoppeling!

Bovenaan Onderaan