Octa 4 1.5TSI, olie 508-509

Testedoene

Forumguru
Hallo allemaal.

Als dit berichtje beter in een andere categorie past mag dit verplaatst worden!

Ik heb zonet het eerste onderhoud laten uitvoeren aan onze Octavia 4 1.5 TSI.

Nu merk ik op de factuur dat de gebruikte olie van het type 'longlife IV VW 508.00-509.00 0W20' is.


Kan er iemand met technische achtergrond vertellen of ik mijn wagen mag bijvullen met onze fles Longlife III VW 504.00-507.00?
Beiden zijn uiteraard full synthetic. Ik heb nog maar een fles van 5 L gekocht voor onze oude Octavia 3 met de bedoeling om in onze beider auto's een flesje in reserve te houden maar nu het blijkt dat de nieuwe een ander type moet krijgen...

Kan er iets fout gaan? Iemand met kennis die de specifieke verschillen kent?

Blijkbaar wordt de longlife versie IV de standaard en dit met terugwerkende kracht (bron: https://www.vankesselolie.nl/longlife-iv-steeds-vaker-verplicht-bij-vag-motoren/)

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Simpelweg NOOIT oliën mengen. :)

De ene Olie kan de andere zijn eigenschappen aanpassen en vice versa, of erger, teniet doen.
 

Testedoene

Forumguru
Ja, da's een feit natuurlijk. Blijkt dat de longlife type III 504-507 vervangen wordt door type IV (zie link in mijn aangepast bericht). Daar zit je dan mooi met 5 liter olie natuurlijk. Onze auto's moeten enkel bijgevuld worden na een ritje naar de zon. Maar ik had nu toch wel meer verwacht dan jouw berichtje hé @JeSko ;)
 

brepus13

Forumguru
Voor je O3 zul je geen 0W20 hebben maar waarschijnlijk 5W30. Deze 2 zou ik niet mengen. Verder mag je olie best een beetje mengen als ze maar dezelfde classificaties hebben.

samengevat: olie voor je O3 heeft andere viscositeit en classificatie dus niet gebruiken voor je O4.
 

Tees

Donateur
VW 504.00 kan ook 0W30 zijn, een van de mysteriën van de VW specs voor mij is dat viscositeit niet een essentiële factor lijkt te zijn.

Maar daar zit wel de crux van de vraag van TS: als er 0W20 voorgeschreven is, zou ik geen 0W30 of 5W30 erin gooien. Kan t direct kwaad? Niet meteen, maar op lange termijn mogelijk wel. De exacte specs moet je niet te moeilijk over doen, VW504 is ook al een héél hoogwaardige olie, VW508 borduurt daarop voort.

En echt niet dat elke algemene garage voor elk merk de goede specs olie heeft staan. Die heeft gewoon ACEA C3 liggen als volsyntheet LL olie, en dan 5W40, 5W30, 0W30 en 0W20. Als ze ook nog eens alle specs moesten afdekken, dan zouden ze 50 vaten hebben staan.

Het idee dat verschillende oliën met elkaar zouden reageren, is ook erg overdreven. Het merendeel van de additieven lijkt op elkaar qua functie. Tuurlijk zal t ene additief de andere beïnvloeden, dus tis niet ideaal, maar echt geen totale ramp of zo.
 

brepus13

Forumguru
Helemaal eens dat sommige zaken best bij elkaar kunnen. Toch zou ik niet 0w20 mengen met 0w30 of 5w30.
 
Bovenaan Onderaan