Occasion Fabia gekocht 190k

nielsws

Nieuw lid
Hoi Allemaal,

Ik heb jaren een fabia 2 TDI gereden en gister een benzine opgehaald.
Direct zo'n 200km heerlijk rustig zoevend over de weg gereden.
Echter toen ik vanochtend de auto startte hoorde ik een tikkend/kloppend geluid die direct verdween als ik gas gaf.
Elke keer als ik voor een stoplicht kwam (en dus stil stond) werd het tikkende geluid ietsjes minder erg.
Toen ik op mijn werk aankwam (50 km verderop) was het tikkende geluid bijna helemaal weg bij stilstand.
Nu heb ik met mijn domme hoofd de auto natuurlijk weer 150km verderop gekocht, heeft iemand ervaring met dit kwaaltje?
Ik ga iig z.s.m. even langs mijn garage.
Bedankt alvast!
 

Tees

Donateur
Hoe hard is t tikkende geluid en is een t een hoge of een lage toon? Ik denk namelijk ook aan de hogedrukbranstofpomp, die wil ook wel eens tikken bij stationair (relatief hoog geluid, kort tikje elke paar seconden). Dat is iig niets om zorgen over te maken.
 

nielsws

Nieuw lid
Van onder de motorkap inderdaad. Heb iemand even kort gevraagd en die zegt waarschijnlijk de kleppen afstellen? Dat is een duur geintje zeker.
 

Tees

Donateur
Is dat met de hedendaagse hydraulische klepstoters nog nodig? Dacht dat afstellen van kleppen iets uit vroeger tijden was, met de mechanische klepstoters.
 

Tees

Donateur
Dan is t tijd een andere garage te zoeken. De ketting hoor je bij een koude start, en is écht een ratel (klinkt een beetje als een grasmaaiermotor dan). Getik is volgens mij echt iets heel anders.
 

Tees

Donateur
Klinkt niet zo lekker, maar is niet acuut reden tot zorg. Pas als t langer duurt dan 3-5 seconden is t tijd voor vervanging. Dat is normaliter bij 100-135k km. Dus ik mag hopen dat die van jou al eens vervangen is. Welke motor en bouwjaar hebben we het eigenlijk over?
 

Tees

Donateur
Op zich een prima bouwjaar, toen waren de voornaamste problemen met de ketting wel opgelost. Neemt niet weg dat de ketting oprekt tot het punt dat ie vervangen moet worden (of op een gegeven moment schade gaat opleveren als je dat niet doet). Met deze km-stand zou dat echt al een keer gebeurd moeten zijn, zou raar zijn als dat niet zo is. Heb je een onderhoudshistorie van de auto?

Maar hoor je iets dat klinkt als een kettingrammel bij koude start? En met koud wordt hier bedoeld dat de motor minstens een uur of 4 uit heeft gestaan.
Het getik (als het dat idd is) is mijns inziens iig niet daaraan gerelateerd.
 

nielsws

Nieuw lid
Ik heb er idd een onderhoudsboekje bij, zie niet perse distributieketting staan?
Nou vanochtend heb ik weer (na een volle nacht) geluisterd en nu hoor ik niets meer, heel stil zelfs
 

EdK

Forumguru
Was het ook niet zo dat als de distributie snaar/ketting is vernieuwd dat er onder de motorkap een stikker word geplaatst met het aantal km / datum dat deze is vervangen ??
 

Tees

Donateur
Bij mij zit er geen sticker hoor, heeft de Vakgarage niet nodig geacht blijkbaar. Wellicht dat de dealer dat wel doet?
 

Maggy

Forumguru
Kleppen stellen is niet aan de orde, das eigenlijk antiek.
Als je het weer hoort; klep open en luisteren waar het vandaan komt, geluiden onder de kap vandaan behalve normaal motorgeluid is nie goe nie. Dan moet je dus niet doorrijden, maar onderzoeken.
Bij de proefrit heb je niks gehoord? ( was die wel koud toen?)
Ik ga niks noemen; het kan van alles zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Bij mij zit er geen sticker hoor, heeft de Vakgarage niet nodig geacht blijkbaar. Wellicht dat de dealer dat wel doet?
Bij mij dus wel.
Er is een sticker geplakt dat de distributieketting vervangen is bij km stand [xxxxxx], datum [xxxxxx].
 

Tees

Donateur
Toen ze de distributieriem van mn Fabia vervingen hadden ze met een stift de km-stand en jaartal op de beschermkap geschreven, bij mn ketting niet. Maakt mij verder ook niet uit, ik hou de onderhoudshistorie keurig bij (met een Excelsheet én alle facturen bewaren).
 
Bovenaan Onderaan