Occasion (2019) met reparatie, wel of niet doen?

Goedemorgen!

Nieuw hier, zie voorstel post hier.

In principe akkoord gegeven op aankoop van een mooie Octavia Combi uit 2019. 66K op de teller, en ziet er netjes uit. Enige wat na de proefrit nog opgelost moest worden was een geluid tijdens het rijden. Hoorbaar boven de 100 KM/U, dealer dacht dat het een wiellager was. Na onderzoek blijkt dat de lagers uit de versnellingsbak versleten zijn. Dealer geeft aan dat dit niet normaal is (maar het blijft techniek, dus kan gebeuren) en gaat het oplossen.

Zelf twijfel ik nu of ik door moet gaan met deze auto. Heb weinig verstand van auto's, maar zit er niet op te wachten dat na de 6 maanden garantie er meer problemen met deze bak blijken te zijn die volledige voor eigen kosten vallen. Het idee was juist om een recente auto te kopen om kleinere kans op grote onderhoudsbeurten in het begin te hebben. Kan ik vertrouwen op de oplossing die geboden wordt of kan ik beter verder kijken?
 

JvW

Senior Member
Als het goed gerepareerd wordt heb je die kosten op korte termijn in ieder geval niet. Bij een ander exemplaar waar de lagers nog niet te horen zijn moet je maar afwachten hoelang dat goed gaat. Bij mijn Octavia hoorde ik de lagers overigens al vanaf nieuw en dat is ruim vier jaar lang goed gegaan.....
 

ertromp

Forumguru
Als de reparatie via de Skodadealer gaat zou ik bedingen dat je een jaar garantie krijgt op de complete versnellingsbak.
 

tim_j

Senior Member
Geen enkele auto is perfect. Op wat uitzonderingen na.

ik kom van oude meuk, 25-35 jaar oud (hobby) naar een 4 jaar oude octavia met het zelfde idee, ‘jonge auto, dus zorgeloos’ helaas is dat niet zo.

nieuwe baklagers erin voor de aankoop, mooi komen die voorlopig niet aan de beurt!
 

hemi24

Forumguru
Dealer geeft aan dat dit niet normaal is (maar het blijft techniek, dus kan gebeuren) en gaat het oplossen.

Kan aan mij liggen, maar ik vind het ook niet normaal dat je niet op de hoogte bent van gebreken aan dergelijke jonge occassions die je als dealer hebt staan..!
Kwestie van dom kijken en doen als je neus bloedt in dit geval, voor de verkoper?
 

catch me

Forumguru
Meestal wordt zo'n auto blind ingeruild ( niet echt slim maar....), en eventuele gebreken pas gerepareerd na verkoop / proefrit klant.
Laat ze na revisie of montage van een ruilbak er 0,3 liter extra bakolie in doen dan wat de fabriek opgeeft, liefst indien mogelijk ( afhankelijk van het baktype) voor montage van de versnellingsbak
 
Inderdaad apart dat ze niet wisten wat het was. Auto over laten komen van een andere vestiging, maar lijkt er op dat ze het dus niet uitzoeken voor hij verkocht wordt. Enige wat ze aangaven is dat er een geluid hoorbaar was en dat ze dit nog moesten oplossen.
 

hemi24

Forumguru
Hoeveel jaar garantie werd er in 2019 gegeven op Skoda's?

Even los van dat het vast en zeker allemaal wel goed gerepareerd gaat worden, moet je jezelf afvragen hoe het kan dat bij een dergelijk (lage) km stand een dergelijk defect optreedt bij een auto van 2 jaar oud...
Met andere woorden, ben je bereid de gok te nemen dat je een afgeragde wagen koopt?
 
Hoeveel jaar garantie werd er in 2019 gegeven op Skoda's?

Even los van dat het vast en zeker allemaal wel goed gerepareerd gaat worden, moet je jezelf afvragen hoe het kan dat bij een dergelijk (lage) km stand een dergelijk defect optreedt bij een auto van 2 jaar oud...
Met andere woorden, ben je bereid de gok te nemen dat je een afgeragde wagen koopt?

Dat is inderdaad waar ik mee zit. Is dit pech of is er een dikke kans dat er meer onderhoud aan zit te komen. Daarnaast blijft tweedehands natuurlijk altijd een gok, dus is het beter om te weten dat dit al gerepareerd wordt of een andere uit te zoeken waar de verkoper misschien minder transparant over is..
 

JeSko

Forumguru
Laten staan. Je goed gevoel is er vast al bij weg, dat is één, en verschillende zaken kloppen niet als je ze samenvoegt, te veel risico. En er staan meer dan zat Octavia's te koop, aanbod is zeer ruim.
 
Bovenaan Onderaan