Occasion 1.5 TSI of 1.4 phev

AGTon

Forumguru
Goedemiddag,

Heel langzaam ben ik bezig met afscheid nemen van onze RR. 12 jaar oud en 250K op de teller, het beestje heeft niet het eeuwige leven.

Thuis zijn wij er over uit dat de RR opgevolgd zal worden door een Superb combi waardoor ik langzaam om mij heen aan het kijken ben naar een geschikt exemplaar. De afgelopen 3 jaar heb ik op vakantie 2 x een Superb combi mee gehad vandaar dat wij er uit zijn dat dit de opvolger van de RR gaat worden.

Nog even los van uitvoering etc. lijkt de grootste keus die gemaakt moet worden of wij voor een 1.5 tsi of een 1.4 phev gaan. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een 1.5 tsi om de volgende redenen:

- ik las dat de 1.4 minder bagageruimte heeft ivm de accu's;
- heb al gereden in een 1.5 en dat beviel perfect;
- ik rij een auto meestal helemaal af en vraag mij af of dat handig is met een 1.4 phev gezien de accu's en kosten voor vervanging.
- heb thuis geen mogelijkheid tot opladen voor de deur.

Gemiddeld zal ik rond de 10-15k per jaar rijden en de auto zal 2 a 3 jaar oud zijn bij aanschaf met gemiddeld tussen de 30 a 60k op de teller.

Wie o wie kan mij adviseren welke van de twee het beste zou zijn en waarom?

gr.
 

eriktv

Forumguru
Ik zou in de afweging ook meenemen hoeveel korte ritjes je maakt. Wij doen alles tot ~15-30 km in de basis op de fiets en gebruiken de auto vooral voor ritten van 200/800km (familie). Dus voor ons is phev niet zo gunstig en zeul je bij 100% benzinerijden vooral veel extra kg mee aan accu en andere techniek. Maar voor velen kan 90% van de ritten zomaar eens volledig elektrisch gereden worden.
 

Bakkertje

Forumguru
Als je thuis niet kunt laden ben je overgeleverd aan publieke laadpalen en die zijn vaak duur, (lees duurder dan op benzine rijden)
Mijn PHEV rijd op benzine (bij een lege accu) 1 op 15, uitgaande van 2 euro per liter kom je op 13 ct per km.
Elektrisch ligt het tarief (publiek) zo rond de 50 ct / kWh, bij een bereik van 5 km/kWh (moet je voor anticiperen) zit je dan op 10 ct per km aan elektriciteit.

Degradatie valt reuze mee, ik kom al sinds ik hem heb tot 38 - 40 km zonder verwarming en inmiddels heb ik de auto van 85 dkm naar 140 dkm gereden.

PHEV (die van mij iig) moet wel iedere 15 dkm nieuwe olie volgens voorschrift.

Daarnaast gaat de korting op de belasting eraf en dan heb je een auto van 1600 kg.

Lang verhaal kort, ik zou voor de 1.5 gaan ;)
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Heb geen ervaring met hybride. Bij volledig elektrisch valt met het lage verbruik binnen bebouwde kom / druk verkeer (dus lage gemiddelde snelheid) altijd op. Bij de 1.5tsi geeft dat juist een hoger verbruik. Kan me voorstellen dat een hybride bij veel korte stukjes voordeliger is. Met het hoge gewicht kost optrekken en afremmen je wel meer aan banden dan de lichtere auto. En een hybride is toch ook weer meer techniek, dus kans op storingen. Zou denk ik ook een 1.5 kiezen. Fijne motor. Maar je weet niet wat de prijs van een liter benzine of een kwh aan de laadpaal gaat doen komende jaren. De keuze voor een SuperB snap ik wel, zelf veelplezier aan 7 jaar S3 beleefd. Succes met de keuze en hoop dat je over een paar jaar ziet dat je de goede keuze hebt gemaakt.
 

Antera

Donateur
Rijd zelf met een 1.5 eTSI en is zeer positief en rijd erg goed en zuinig als je je voetje kan beheersen ;)
 
Ik heb dit jaar beide modellen in bezit gehad, en ik rij nu in de IV versie. (ik heb o.a. voor de IV gekozen omdat ik binnen de range van de accu werk en ook nog eens goedkoop kan laden via de zaak.

Model S3 bouwjaar 2018 1.5 tsi business style plus
Model S3 bouwjaar 2020 1.4 tsi iv business style plus

Mijn rijervaring 1.5 tsi dsg7 versus 1.4 tsi dsg6 hybride (in benzinemodus). De 1.5 tsi is echt heel rustig en de 1.4 tsi lijkt wat beter afgesteld (soepeler zonder gelijk het voetje naar beneden te drukken) te zijn met zijn 6 versnellingen.

Bij de 1.5 tsi hebben ze echt geprobeerd hem zo zuinig mogelijk te maken door vroeg op te schakelen, en dan zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling te gaan. En is daardoor dus ook echt rustiger op de snelweg. De 1.4 tsi lijkt niet echt veel last te hebben van het extra gewicht en gaat ook goed vooruit (behalve bij het remmen zonder terugwinnen van elektriciteit dan voel je die extra kilo's wel).

Ik ben van beide gecharmeerd, maar doordat ik nu regelmatig de accu oplaad (voor de deur parkeren op kantoor), heb ik pas drie keer bij het tankstation gestaan voor benzine. Dat voelt gewoon lekker zonder gelijk het even te hebben over TCO.

De ruimte in de achterbak is kleiner maar echt nog steeds ruim genoeg (zeker tegen over concurrenten), Nieuwe vaatwasser in doos past gewoon, PAX kasten in doos past ook gewoon nog! :giggle:

De accu's hebben gewoon garantie tot 160.000 KM en gaan dat waarschijnlijk ook makkelijk halen, want er wordt geen gebruik gemaakt van snelladen dus is er minder degradatie mogelijk dan bij accu's die wel kunnen snelladen (Dat laatste zou je een aanname zonder wetenschappelijke onderbouwing kunnen noemen :unsure:).

Er zijn nog meer voordelen maar dat komt ook door opties die standaard op de IV zitten en niet standaard op de benzinevariant. Dus vind ik dat een beetje appels met peren vergelijken.

Een S3 is zoiezo een goede keuze! :cool:
 

Bakkertje

Forumguru
@oudfrisosteegbewoner die degradatie valt inderdaad reuze mee kan ik je vertellen.
De mijne (GTE) staat inmiddels op 141 dkm en brengt me op de accu nog steeds zo’n 38 km verder wat in de praktijk genoeg is voor veel ritten. En dan heeft mijn GTE maar een 9,8 kWh accu ipv 13 in de Superb (en latere GTE’s). En ja ik tank zo’n 7x per jaar en dat is een fijne gedachte.

Zelf heb ik hiervoor een touran met 1.5 en dsg7 gehad, ook een fijne combinatie.

Wat we nog wel vergeten in het vergelijk is het feit dat de IV een gecombineerd vermogen heeft van (mijn GTE) 218 pk en 400 nm koppel. Dus als je wilt gaat het ook serieus vooruit. Kost je we een vermogen aan banden maar geeft ook een hoop lol
 

AGTon

Forumguru
De kogel is door de kerk. Ben je op zoek naar een 1.5 komt je thuis met een 1.4 Phev.

Waarom een 1.4 Phev en geen 1.5? Combinatie van aanbod, prijs en uitrusting van een wagen die mij aanstond. Iets minder ruime bagageruimte zal ik in de vakantie compenseren met een dakkoffer.
 

AGTon

Forumguru
Dank, ik ben ook erg in mijn nopjes met deze auto. Had een paar wensen op mijn lijstje staan qua opties en deze zijn merendeel wel in vervulling gegaan.

Ik sta er overigens van te kijken hoe karig sommige superb's zijn in de luxe en de prijs die ze er voor vragen. Kom heel veel Superb's tegen met stoffen bekleding en handmatig te verstellen stoelen (niet elektrisch), geen elektrische achterklep etc.

Misschien heb ik de Superb te hoog op mijn aanzienladder staan maar zo een "grote" auto moet toch wel voorzien zijn van bepaalde opties in mijn optiek.
 

AGTon

Forumguru
Uiterlijk 1-3, als hij eerder klaar staat dan eerder (krijgt nog een 60K beurt, beetje poetsen, opladen, tanken etc).
 

Bakkertje

Forumguru
Bij 90k is ook de DSG bak olie aan de beurt (is iets van 300 euro), wellicht dat je die er nog bij kunt ritselen?
 
Bovenaan Onderaan