OBDeleven en mijn accu.

Ik heb weer wat vragen en dat komt o.a. omdat ik ODBeleven gekocht heb.

Wat me opvalt aan OBDeleven, behalve dat ik nog geen duidelijke gebruiksaanwijzing heb kunnen vinden, is dat bij het uitlezen het accu icoontje altijd geel is.
Dat betekent dat de accu opgeladen moet worden. Nu ben ik afgelopen dagen op en neer naar Berlijn gereden dus zou ik denken dat de accu tot aan de nek vol moet zitten…
Ook heeft het start-stop systeem er geen zin meer in en dat schijnt meestal ook een accu gerelateerde probleem te zijn.
Dus de vraag rijst of de accu nog wel goed is. Ik meet 12,53 volt op de polen als de motor niet loopt. Kan ik via ODB eventueel nog wat meer info vinden over de staat van de accu?

Ik heb ODBeleven net nog een scan laten doen en die meldt 3 errors maar geen enkele ( zover ik weet) m.b.t het start/stop systeem dat niet werkt…

sterker nog : in het gegevens logboek dat ik mezelf daarna ff gemaild heb staat bij alle systemen: geen foutcodes gevonden. Of geeft niet elke error automatisch een foutcode?

edit: wellicht dat de errormelding “ sensor 1 voor neutrale stand“ toch wel iets met het start/stop systeem te maken heeft.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zou me niet te veel zorgen maken over die spanningsmeting van de OBDeleven. De spanningsmeting van dit soort digitale apparatuur is vrij onnauwkeurig. Ook bij mij geeft je heel vaak een geel icoontje aan, ik trek me er niet te veel van aan, als ik me zorgen maak zet ik de multimeter er wel op.
Ik meen me te herinneren dat er ergens een functie zit in OBDeleven om die meting te corrigeren, maar misschien is dat wishful thinking :-)
 

Tees

Donateur
Je kan eigenlijk niet zeggen dat een accu in orde is op basis van spanning in rust, daar moet je een accutest voor doen. Beste dat met een accutester te doen (kunnen de meeste garages gratis voor je doen, Wegenwacht ook), alternatief kan je de minimale spanning meten tijdens starten, deze moet bij voorkeur boven de 10V blijven.

Om dan toch wat te zeggen over de rustspanning: 12.5V is mijns inziens zeker geen rare spanning, dat komt bij een EFB overeen met zo'n 80% SoC.
 

Pindasaus

Forumguru
Op een helemaal volle accu zou iets van 12,7 V staan... maar dat is onbelast. Gemonteerd in de auto wordt de accu licht belast en dat trekt de spanning naar beneden.

Een lange rit laadt de accu niet per se helemaal op. De laadregelaar is zo afgesteld dat hij de accu voor 80 % vol laadt, zodat de dynamo zijn stroom kwijt kan tijdens het uitrollen en remmen van de auto.
 

Tees

Donateur
100% lading voor een accu is ook sowieso niet heel goed, accu's houden in het algemeen niet van de uitersten van lading (helemaal vol of helemaal leeg), dan gebeuren er (irreversibele) chemische processen waar de accu niet beter van wordt.
 
Bovenaan Onderaan