OA4 versnellingsbak - hakerig schakelen

Mcnab

Nieuw lid
Hoi iedereen,

Ik ben de trotse eigenaar van een skoda octavia 1.6tdi 110pk van 2016 style editie. Deze heeft een versnellingsbak met 5 versnellingen en heeft het typenummer OA4.
De wagen heeft nog maar 46000km op de teller en heeft op 25000km een nieuwe koppeling gekregen omdat na hem in achteruit te zetten, je de versnelling moeilijk terug in neutraal kreeg. Je moest hiervoor enige kracht zetten alvorens de versnellingspook terug naar neutraal ging, precies of hij bleef 'kleven'.
Dit is netjes in garantie opgelost door skoda en die hebben de koppeling vervangen omdat er een produktiefout mee geweest zou zijn.

Sinds de koppeling vervangen is, heb ik het gevoel dat de versnellingsbak 'hakerig' schakelt. Zeker met opschakelen van 2de naar 3de versnelling voel je precies of je een hakerig stuk door moet duwen vlak voor hij zich in derde legt. De wagen heeft dit voornamelijk als hij koud staat, maar het is ook merkbaar als hij warm is. Het schakelen loopt gewoon niet soepel zoals het moet. Ook bij opschakelen van 1 naar 2 bij koude voel je soms dat de tandjes bijna beginnen te knarsen.
Als het kouder is dan 5 graden buiten heeft de wagen dit nog meer.

Heeft er iemand enig idee wat dit kan zijn en of dit verholpen kan worden? De hoofdtechnieker van mijn verdeler heeft met de wagen gereden en vertelde me dat alles in orde was. De wagen was toen nog wel in garantie dus dat doet me soms wat twijfelen aan de diagnose. Men had me toen met de koppeling problemen ook gemeld dat ze de versnellingsbak open gedaan hadden en dat er niets mis mee was. Ze zeiden me dat er niets mis met de synchromesh was en dat het probleem van moeilijk uit achteruit krijgen veroorzaak werd door de koppeling. Nadat de koppeling vervangen was ben ik erachter gekomen dat ze de versnellingsbak helemaal niet open gedaan hadden.
Dit alles doet me toch wat twijfelen aan hun diagnose.
Zijn er nog die dit probleem herkennen en enig idee hebben of dit normaal is? Kan nieuwe versnellingsbakolie dit verhelpen of andere suggesties?
Het is een leuk rijdende wagen, maar die hakerige versnellingsbak verpest een beetje de rijervaring. Men heeft de kabels van de versnellingsbak opnieuw afgesteld, maar zonder enige verbetering.
Het is een verdeler die het heel druk heeft. Voor onderhoud moet je een maand op voorhand een afspraak maken dus mischien hebben ze in hun haast het afstellen van de versnellingsbak kabels niet helemaal juist gedaan. Nu goed, ik ken er niets van dus suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Grtz
 
Laatst bewerkt:

Mcnab

Nieuw lid
Bedankt voor je antwoord hemi24.
Ik heb hier een vag specialist achter de hoek zitten, dat is wel geen officiële verdeler, maar mischien moet ik daar eens langsgaan.
De officiële verdeler zei me dat het een produkteigenschap was, maar ik lees nergens ervaringen van skoda octavia rijders die hetzelfde opmerken.
Ik had gehoopt dat er hier andere skoda octavia bezitters waren die hetzelfde ervaarden bij het schakelen, maar blijkbaar schakelt de wagen bij jullie wel altijd vlotjes?
 

hemi24

Forumguru
Ik denk dat de synchromesh-ringen toch meer schade hebben opgelopen in de eerste 25000 km dan je lief is...
 

Mcnab

Nieuw lid
Dat klinkt niet zo goed precies. Is dat een kostelijke grap die synchromesh ringen?
Blijkbaar moet ik hier toch eens dringend werk van maken.
 

Mcnab

Nieuw lid
Ben bij een specialist langsgeweest die revisie doet van versnellingsbakken.
Deze gaf ook aan dat er iets fout zat bij het opschakelen naar derde versnelling, maar wist ook niet te zeggen wat exact.
Als je hem van 2de naar derde opschakelt moet je dat precies in 2 delen doen. Eerst van tweede naar neutraal en dan hem doorduwen in derde. Dat laatste loopt ietwat stroef en hakerig. Soms heeft hij dit niet en schakelt wel vlot van 2 naar 3.
Hij kon me niet met zekerheid zeggen dat dit opgelost ging worden met een revisie van de bak dusja.
Hij stelde voor om de olie te wisselen om te zien of er metaaldeeltjes in de olie zitten. Dit is een rotte situatie omdat ik geen zin heb om er geld in te steken als het toch tot niets leidt.
 

Kempes

Forumguru
Heb dezelfde problemen gehad bij mijn Octavia 2 1.6 TDI en bij mij zat de schakelgaffel los. Deze heeft Mn garage gratis voor me weer vastgezet, was een paar minuten werk.

Kan geen kwaad om dit even te laten controleren. (Bij de Octavia 2 zit ie onder het luchtfilter). Volgens de monteur een typische VAG kwaal...
 

Mcnab

Nieuw lid
Bedankt Kempes voor je reactie, dat zou weleens de gouden tip kunnen zijn want ik stoor me er tegenwoordig rot aan. Het is een heel fijn rijdende wagen, maar dat lastig opschakelen verpest de rijbeleving helemaal.

Ik spring vrijdagmorgen is binnen bij de skoda garage om dat eens voor te leggen en hou jullie op de hoogte. Thx!
 
Bovenaan Onderaan