Mcnab
Nieuw lid
Hoi iedereen,
Ik ben de trotse eigenaar van een skoda octavia 1.6tdi 110pk van 2016 style editie. Deze heeft een versnellingsbak met 5 versnellingen en heeft het typenummer OA4.
De wagen heeft nog maar 46000km op de teller en heeft op 25000km een nieuwe koppeling gekregen omdat na hem in achteruit te zetten, je de versnelling moeilijk terug in neutraal kreeg. Je moest hiervoor enige kracht zetten alvorens de versnellingspook terug naar neutraal ging, precies of hij bleef 'kleven'.
Dit is netjes in garantie opgelost door skoda en die hebben de koppeling vervangen omdat er een produktiefout mee geweest zou zijn.
Sinds de koppeling vervangen is, heb ik het gevoel dat de versnellingsbak 'hakerig' schakelt. Zeker met opschakelen van 2de naar 3de versnelling voel je precies of je een hakerig stuk door moet duwen vlak voor hij zich in derde legt. De wagen heeft dit voornamelijk als hij koud staat, maar het is ook merkbaar als hij warm is. Het schakelen loopt gewoon niet soepel zoals het moet. Ook bij opschakelen van 1 naar 2 bij koude voel je soms dat de tandjes bijna beginnen te knarsen.
Als het kouder is dan 5 graden buiten heeft de wagen dit nog meer.
Heeft er iemand enig idee wat dit kan zijn en of dit verholpen kan worden? De hoofdtechnieker van mijn verdeler heeft met de wagen gereden en vertelde me dat alles in orde was. De wagen was toen nog wel in garantie dus dat doet me soms wat twijfelen aan de diagnose. Men had me toen met de koppeling problemen ook gemeld dat ze de versnellingsbak open gedaan hadden en dat er niets mis mee was. Ze zeiden me dat er niets mis met de synchromesh was en dat het probleem van moeilijk uit achteruit krijgen veroorzaak werd door de koppeling. Nadat de koppeling vervangen was ben ik erachter gekomen dat ze de versnellingsbak helemaal niet open gedaan hadden.
Dit alles doet me toch wat twijfelen aan hun diagnose.
Zijn er nog die dit probleem herkennen en enig idee hebben of dit normaal is? Kan nieuwe versnellingsbakolie dit verhelpen of andere suggesties?
Het is een leuk rijdende wagen, maar die hakerige versnellingsbak verpest een beetje de rijervaring. Men heeft de kabels van de versnellingsbak opnieuw afgesteld, maar zonder enige verbetering.
Het is een verdeler die het heel druk heeft. Voor onderhoud moet je een maand op voorhand een afspraak maken dus mischien hebben ze in hun haast het afstellen van de versnellingsbak kabels niet helemaal juist gedaan. Nu goed, ik ken er niets van dus suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Grtz
Ik ben de trotse eigenaar van een skoda octavia 1.6tdi 110pk van 2016 style editie. Deze heeft een versnellingsbak met 5 versnellingen en heeft het typenummer OA4.
De wagen heeft nog maar 46000km op de teller en heeft op 25000km een nieuwe koppeling gekregen omdat na hem in achteruit te zetten, je de versnelling moeilijk terug in neutraal kreeg. Je moest hiervoor enige kracht zetten alvorens de versnellingspook terug naar neutraal ging, precies of hij bleef 'kleven'.
Dit is netjes in garantie opgelost door skoda en die hebben de koppeling vervangen omdat er een produktiefout mee geweest zou zijn.
Sinds de koppeling vervangen is, heb ik het gevoel dat de versnellingsbak 'hakerig' schakelt. Zeker met opschakelen van 2de naar 3de versnelling voel je precies of je een hakerig stuk door moet duwen vlak voor hij zich in derde legt. De wagen heeft dit voornamelijk als hij koud staat, maar het is ook merkbaar als hij warm is. Het schakelen loopt gewoon niet soepel zoals het moet. Ook bij opschakelen van 1 naar 2 bij koude voel je soms dat de tandjes bijna beginnen te knarsen.
Als het kouder is dan 5 graden buiten heeft de wagen dit nog meer.
Heeft er iemand enig idee wat dit kan zijn en of dit verholpen kan worden? De hoofdtechnieker van mijn verdeler heeft met de wagen gereden en vertelde me dat alles in orde was. De wagen was toen nog wel in garantie dus dat doet me soms wat twijfelen aan de diagnose. Men had me toen met de koppeling problemen ook gemeld dat ze de versnellingsbak open gedaan hadden en dat er niets mis mee was. Ze zeiden me dat er niets mis met de synchromesh was en dat het probleem van moeilijk uit achteruit krijgen veroorzaak werd door de koppeling. Nadat de koppeling vervangen was ben ik erachter gekomen dat ze de versnellingsbak helemaal niet open gedaan hadden.
Dit alles doet me toch wat twijfelen aan hun diagnose.
Zijn er nog die dit probleem herkennen en enig idee hebben of dit normaal is? Kan nieuwe versnellingsbakolie dit verhelpen of andere suggesties?
Het is een leuk rijdende wagen, maar die hakerige versnellingsbak verpest een beetje de rijervaring. Men heeft de kabels van de versnellingsbak opnieuw afgesteld, maar zonder enige verbetering.
Het is een verdeler die het heel druk heeft. Voor onderhoud moet je een maand op voorhand een afspraak maken dus mischien hebben ze in hun haast het afstellen van de versnellingsbak kabels niet helemaal juist gedaan. Nu goed, ik ken er niets van dus suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Grtz
Laatst bewerkt: