O4 1.0 op de Duitse heuvels op de de autobahn

hemi24

Donateur
Mijn vergelijk is een Scala met 1.0TSI met 115pk en een Golf 7 met 1.4TSI met 150pk.

Qua afmetingen en gewicht vergelijkbare wagens, maar de 1.0 is echt wel een stuk zuiniger te rijden dan de 1.5!!!

Voor de critici die nu gaan roepen: een 1.4 TSI is geen 1.5 TSI…!
Dat kun je verwaarlozen, heb naast de 1.4 ook nog de 1.5 TSI gehad in een Kodiaq en weet dat de verschillen tussen beide monteren echt marginaal zijn; sterker nog: de 1.5 is gevoelsmatig ‘tammer’ dan de 1.4 met zelfde specs…

Tees

Donateur
Laten we voor de volledigheid en feitelijkheid even de big data erbij halen: op Spritmonitor verbruiken alle Octavia 1.0's (bijna 600 stuks) bij elkaar gemiddeld 5.86 L/100 km, de 1.5's (300 stuks) 6.38. Dat is dus een kleine 10% meer verbruik voor de 1.5

Ik begrijp de cijfers van de 1.5 TSI (150pk/250Nm) versus de 1.0 TSI (110pk/200Nm) op papier natuurlijk wel, maar mijn stelling blijft dat het verschil in de praktijk vaak wordt overschat.

Natuurlijk, als je met een stopwatch gaat meten wint de 1.5 het op pure reserve. Maar hoe relevant is dat echt? Ik heb met een standaard 1.0 TSI in een Seat Leon gereden, inclusief vrouw, kinderen en bagage, en zelfs in de bergen bij Kassel kwam ik werkelijk niets tekort. De auto trok moeiteloos door en hield het tempo prima vast. Het idee dat het met een 1.0 'behelpen' is, is naar mijn ervaring echt een fabeltje.

Wat betreft het verbruik: de 1.5 TSI wordt vaak geprezen om zijn cilinderuitschakeling (ACT), maar door de lagere interne wrijving en het lagere gewicht is de 1.0 TSI in het dagelijkse verkeer vaak minstens zo efficiënt. De 1.5 is een fijne cruiser, maar de 1.0 is simpelweg de efficiëntere allrounder.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik inmiddels misschien wat verwend ben: mijn O3 1.0 TSI is gechipt. Daardoor zit ik qua koppel en souplesse inmiddels zo dicht tegen de waarden van een standaard 1.5 aan, dat de toegevoegde waarde van die extra cilinder voor mij volledig is weggevallen. Als je die 1.0 net dat extra zetje geeft, heb je een blok dat in 99% van de situaties meer dan voldoende presteert, zonder de stevige meerprijs van de 1.5.

Maar wat het ook gaat worden, ik wens degene met zijn aankoop veel plezier...

• Leuk
Waarderingen: Tees

Arjan1985

Forumguru
Het gaat allemaal om beleving. Ik ben erg benieuwd naar de 2 proefritten van deze meneer.

Voorbeeld. Mijn vrouw rijd dus dagelijks in de 1.5 TSI O3FL.
Laatst werd ze thuis gebracht in ik meen een Polo of een Golf 2018.
Ik zeg, oh lekkere auto voor je? Opvolger Fabia 1? ;) Nou enkel het woord stofzuiger heb ik uit haar kleine betoog onthouden.
Ik dus het verschil uitgelegd tussen de aangenomen dat het een 1.0 is en dat ze zich gelukkig mag prijzen met haar 1.5 4 cilindertjes!

Berpie74

Actief lid
Laten we voor de volledigheid en feitelijkheid even de big data erbij halen: op Spritmonitor verbruiken alle Octavia 1.0's (bijna 600 stuks) bij elkaar gemiddeld 5.86 L/100 km, de 1.5's (300 stuks) 6.38. Dat is dus een kleine 10% meer verbruik voor de 1.5
Ja, hallo. Spiritmonitor is appels en peren. Dat is niet dezelfde auto, niet dezelfde gebruiker, niet dezelfde omstandigheden. Dat maakt nogal verschil. De gemiddelde automobilist met iets meer pk"s onder zijn kont, rijdt meestal sportiever en sneller omdat het kan. Dat merk je natuurlijk wel als je moet tanken en dát is wat Spiritmonitor registreert. Een fabrieksopgave is dan beter, die zijn onder dezelfde omstandigheden en dan blijkt de 1.5 nauwelijks meer te verbruiken.

Skoda.png

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Als je de extremen eruit gooit en de 2 of 3 grootste verbruiksgroepen middeld en vergelijkt met een autotype dat je nu rijdt en weer hoe dat verbruik zich verhoudt tot je persoonlijke autoverbruik dan krijg je een idee wat de auto gaat verbruiken als jij hem rijdt.

Dit verder afgezien van het effect wat de auto(motor) op je heeft. Als je b.v. door wat je hoort je rechter voet wel/niet wordt getriggerd.

Ik heb ook een O3FL met 1.0TSI gereden op zoek naar een volgende auto. Rijdt prima, maar boven de 80 gebeurd er idd niet zo veel meer. Dan vraag ik me ook idd af wat die dan doet op het moment dat je berg op (b.v. A2 richting Minden-D).
Als je een auto koopt, kan je van alles aanpassen en (dure) accessoires inbouwen, maar de motor even wisselen is geen serieuze optie. Tunen kan wel.

Is het allemaal erg? Nee, het is allemaal relatief want je bent toch een slak vergeleken met b.v. een elektrische auto.
En supersnel vergeleken met een Kadettje uit de jaren 70-80.
Een Eend rijder die invoegd op een drukke Autobahn: dat is pas een chauffeur!

• Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Bij mij verbruikte de 1.5 zeker 20% meer benzine dan de 1.0.
Met de 1.0 reed ik mijn woon-werkverkeer meestal 1 op 22 of beter. Met de 1.5 was 1 op 18 al een zeldzaamheid. Meestal 1 op 17 of slechter.
Beide in een Octavia 3 hatchback. Alleen verschil tussen handgeschakeld en automaat

Eltjo

Forumguru
Nee, zeker niet met mijn oude S2 TDI. Dat merkte ik wel, toen er een 80-90 reed op de 2e baan die ik inhaalde en vlot weer naar de 130 km/u ging.
Hoe dat gaat met de huidige S3 TSI moet ik nog gaan ervaren.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan