O4 1.0 op de Duitse heuvels op de de autobahn

Fswart

Senior Member
iedereen die geregeld door zuid Duitsland rijdt op de autobahn weet ongeveer wel hoe die heuvels zijn, en als ik dat op de % moet specificeren ben je de verkeerde om de vraag te beantwoorden want dat zou daar nooit gereden hebben. Ik vroeg naar mensen die ervaring hebben met de 1.0 in de duitse heuvels op de autobahn, en in het algemeen wisten hoe de wagen zich heuvel op met hoge sneheden gedroeg. Maar dat ter zijde, ik heb het antwoord inmiddals al uit de antwoorden kunnen halen.

Maar té jonge 1.0;s kan je niet meer chippen? dat wist ik niet. Die vriend is op zoek naar een o4 van 2020/21/22.

CharlesTucker

Forumguru
Dat laatste was, hoewel geen antwoord op de vraag, ook mijn gedachte. Er wordt ergens geschreven "hij wil een 1.5", dan denk ik dat ie ook gewoon ook zoek moet naar een 1.5. Mocht hij een 1.0 kopen dan zal het altijd ergens blijven knagen. Weliswaar ten onrechte, maar rondrijden met het gevoel "wat als ik ..." is ook niet lekker.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Fswart

Senior Member
klopt, hij wil ook een 1.5, maar hij wil daarnaast ook een wat luxe uitvoering in een paar specifieke kleuren. En ook niet te ver weg van zijn woonplaats. en niet meer dan 150k km's. en dan wordt de spoeling wel wat dun. in de O4's met een 1.0 is de keuze vele malen groter. De 1.5's zijn gewoon veel minder verkocht dan de 1.0's. Aangezien ik een 1.2 met 105 PK en daar prima mee tevreden ben zat hij het even te overwegen en wilde wat ervaringen horen van 1.0 gebruikers die wel eens richting Oostenrijk/Zwitserland rijden. want van de 1.0's kan hij er op elk moment meerdere vinden die voldoen aan wat hij zoekt. Ik denk ook dat ie beter een 1.5 kan kopen en dan zal hij wat langer moeten wachten totdat hij vind wat hij zoekt.

CharlesTucker

Forumguru
Altijd lastige keuzes, zelf heb ik er indertijd voor gekozen om wat langer door te sparen. Maar dat kon ook makkelijk, omdat ik op dat moment nog een prima O2 had. Ook met 105 pk, reed prima door Duitsland en andere heuvelachtige of bergachtige gebieden, maar dat was een 1.6 sjoemeldiesel, dus lastig te vergelijken met een 1.0 benzinemotor. Aan de ene kant is iets anders/nieuws altijd leuk, aan de andere kant heeft wachten op en zoeken naar iets wat je echt wilt ook zo z'n charmes.

MarcoO2

Forumguru
Mijn ervaring met de 1.0TSI 115PK DSG-7 (weliswaar in een Golf Variant) is dat dat met een volgeladen auto en 4 personen in de bekende vakantielanden met bijbehorende heuvels/ bergen prima ging. Zeker zolang je gewoon op snelheid kunt blijven. Als je door verkeersdrukte terugzakt en weer op snelheid moet komen duurt 't wat langer uiteraard. Maar niets spannend.

Maar goed, als iemand zijn zinnen heeft gezet op een 1.5 zal een 1.0 vanwege de cognitieve dissonantie-effecten altijd tegenvallen. Gewoon blijven zoeken dan, zou ik zeggen, of realistisch zijn en je eisenpakket bijstellen.

En: ook (juist) op een forum geldt best wel heel erg: "c'est le ton qui fait la musique".

Fswart

Senior Member
dat weet ik ook niet, wellicht handiger vanwege eventuele garantie dingetjes? En het steekt denk ik niet op 10km.. Maar goed, het is aan die vriend van mij, mij zou het minder uitmaken. Het is volgens mij niets meer dan een wens en geen kei-harde eis voor zover ik weet. Maar wat ik wel weet is dat hij in zijn zoektocht op internet niet een maximale afstand heeft staan. dus hij ziet alle benzine O4's over heel nederland...

1983jeroen

Forumguru
Heeft hij in Nederland al met beide motoren gereden? Ik heb ze beide gehad. Ze rijden wel echt anders.
Hoe vaak wordt er in Duitsland gereden? Voor 1 keer per jaar zou ik me minder druk maken dan wanneer je maandelijks de bergen in moet

Fswart

Senior Member
Hij heeft er familie en gaat daar meerdere keren per jaar naar toe. Hij zei me net dat hij twee O4's gevonden heeft. Een met een 1.0 en een met een 1.5. beide in de kleuren en opties die hij wil. De 1.0 heeft minder KM's op de teller dan die 1.5 die er staat. Hij gaat in beide rijden zaterdag. Maar kan me voorstellen dat er een flink verschil is ja. Mij benieuwen welke het gaat worden.

1983jeroen

Forumguru
Ik heb eerst de 1.0 gehad en die later laten chippen naar 140pk. Daarmee komt die qua prestaties redelijk in de buurt van de 1.5
Als hij echt de perfecte 1.0 vind zou hij dat zeker kunnen overwegen.
De 1.5 loopt wel mooier, maar verbruikt ook echt flink meer benzine.
In deze tijden zeker iets om rekening mee te houden lijkt mij.

Ik heb nu een gechipte motor die ongeveer 215pk heeft, maar zou als opvolger serieus toch weer een 1.0 overwegen vanwege het enorme verschil in verbruik.

Fswart

Senior Member
Verbruik zou voor mij zeker de doorslaggevende factor zijn. Ik weet niet in hoeverre dat voor die vriend van mij geldt. Maar goed. dat is aan hem. Maar ik heb nog een O3 PF (pre facelift) met een 1.2 TSI met een 6-bak manual. maar die komt nauwelijks de Haarlemmermeer uit. lol. Dus voor mij is die 1.2 of een 1.0 méér dan genoeg. Zelfs ongechipped.... Voor mij is het ook slechts een tweede auto... Niet mijn 'hoofd'auto.

Berpie74

Actief lid
Een collega wil een O4 kopen. Hij kijkt naar een 1.5 met max anderhalve ton op de teller. maar die zijn niet heel dik gezaaid. je wordt dood gegooid met de 1.0 3 pitters.

De vraag is nu wat doet zo'n 1.0 op de Duitse autobahn in de heuvels daar. Je hebt daar van die lange heuvels en met een auto met beperkt vermogen kan je vaak niet de 140km/u aanhouden op de cruisecontrol. Want zodra je bijna boven bent rij je inmiddels 90 of zo.

Hoe is dat met deze 1.0? kan je in z'n 6 á 5de versnelling met 140 die heuvels op zonder problemen?
Ik rij voor mijn werk in een 1.5 O4 Hatch automaat, komt eind dit jaar met 150k op de teller vrij....

Ik snap je collega wel. De 1.5 rijdt gewoon prettiger en met meer gemak dan de 1.0 in de heuvels/bergen. Accelereren gaat, zeker boven de 80km/h ook een stuk vlotter.

Rallye

Forumguru
Je kunt ook terugvallen op de oude adagia:
- There is no substitute for cubic inches; oftewel
- There is no replacement for displacement.

Ik zou me niet heel erg druk maken over het terugzakken, maar een grotere motor is rustiger en heeft meer koppel. En nog een viercilinder ook.

Bovenaan Onderaan