O4 1.0 op de Duitse heuvels op de de autobahn

Fswart

Actief lid
Een collega wil een O4 kopen. Hij kijkt naar een 1.5 met max anderhalve ton op de teller. maar die zijn niet heel dik gezaaid. je wordt dood gegooid met de 1.0 3 pitters.

De vraag is nu wat doet zo'n 1.0 op de Duitse autobahn in de heuvels daar. Je hebt daar van die lange heuvels en met een auto met beperkt vermogen kan je vaak niet de 140km/u aanhouden op de cruisecontrol. Want zodra je bijna boven bent rij je inmiddels 90 of zo.

Hoe is dat met deze 1.0? kan je in z'n 6 á 5de versnelling met 140 die heuvels op zonder problemen?

hemi24

Donateur
Geen O4, maar met de Scala nooit echt gevoel gehad vermogen tekort te komen, ook niet in Duitsland.
De 1.5 loopt uiteraard vlotter, zeker op hogere snelheden, maar toch…

Fswart

Actief lid
niet echt een antwoord op mijn vraag. kan je met een 1.0 octavia in duitsland de 140 km/u aanhouden in hetzij de 6de dan wel de 5de versnelling op de autobahn heuvel op of rij je dan volgas en loopt je snelheid langzaam terug...

hemi24

Donateur
Blijft wel gewoon doorsleuren, het antwoord is net zo smart als de vraag…
Kan me niet herinneren dat ik bergop heb moeten terugschakelen; en het ging geheid harder dan 140…

De 1.0 is bij gebruik in NL in elk geval een stuk zuiniger dan de 1.4/1.5, daar kan zelfs ACT niks aan veranderen.

1983jeroen

Forumguru
Ik kon met de O3 1.0 lekker doorrijden naar Italië. Heel stuk zelfs op de linker baan met wat snellere jongens mee op gereden met 150-160.
Ik zat wel alleen in de auto. Kan me voorstellen dat het met zware bepakking anders kan zijn.

Jessedew

Forumguru
Los van dat je je kunt afvragen, hoe erg het is als je helemaal bovenaan terugzakt naar 90 a 100. (je rijdt vermoedelijk 90% of meer van het gebruik van de auto in NL) Er staan iig vanaf 19.000 euro echt wel wat mooie exemplaren te koop met de 1.5 motor. Goedkoper kan ook, maar dan kan je beter voor een O3 facelift gaan, die rijdt ook echt prima.

Fswart

Actief lid
ik denk dat de meesten mijn vraag nog steeds niet begrijpen. het gaat er niet om of het erg is.. en ook niet hoeveel procent je in nederland rijdt.... beantwoord nou eens de vraag. en ook 1983jeroen beantwoord het niet. ik vroeg niet of je 'lekker kunt doorrijden met 150-160, ik vroeg hoe het gaat als je een heuvel op rijdt op de autobahn. je hebt daar van die heuvels dat het heel lang duurt voordat je boven bent. en mijn ervaring is met voertuigen van rond de 100pk dat je tijdens het oprijden van zo'n flink heuvel 140km/u niet kan vast houden. Maar dat waren busjes (rolstoel busjes). dus wellicht doet een O4 dat beter.

ik wil alleen weten of je met een 1.0 in z'n 6 of in z'n 5 en desnoods in z'n 4 (en in het geval van een automaat in elke versnelling) of je de 140km/u kunt blijven halen zónder dat de snelheid eruit gaat. En zo ja hoeveel dan. dan kan die vriend aan de hand daarvan bepalen wat hij ervan vind.

Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
@Fswart Geef dan eerst meer info. Rijdt hij alleen of met gezin? Met volle bepakking (en dakkoffer) of lege kofferbak? Met een aanhanger er bij?

Laatst bewerkt:

Fswart

Actief lid
Terugzakken naar 90? Niet terugschakelen om op toeren te blijven?
die 90km/u was slechts een voorbeeld, en daarnaast, als je mijn vraag goed gelezen had, zei ik in z'n 6 á 5de versnelling......

@Fswart Geen dan eerst meer info. Rijdt hij alleen of met gezin? Met volle bepakking (en dakkoffer) of lege kofferbak? Met een aanhanger er bij?
al die info is niet relevant voor de vraag, en als ik het er niet bij zet is het niet van toepassing. maar voor jou: nee, er hangt niets achter de auto en er zit ook niets op. en met twee personen met desnoods twee normale koffers. dus niet zwaar beladen.

Slider

Forumguru
Een 1.0 TSI zonder extra gewicht komt met veel meer gemak op snelheid een heuvel op natuurlijk. Het is geen diesel die het gewicht amper voelt. Dus ja, dat is relevant....

Ik heb geen Duitse snelweg ervaring met je genoemde belading, alleen volle auto en caravan, dus veel lagere snelheden uiteraard. Vriend van mij met dezelfde auto/motor met gezin en volle vakantie bepakking en dakkoffer kon prima de heuvels op in zijn 5.

Captain Hook

Forumguru
Oké... mijn 1.2 TSI ervaring dan op de Duitse Autobahn.
In de niet zo gestroomlijnde Roomster Scout. Die ging prima die lange stijgingen op. En DSG-7 schakelde idd wel terug, van 7 naar 6, naar 5 en soms zelfs naar z'n 4.
Maar gaan met die banaan. Ook gewoon 150km/h op de cc, en dat deed 'ie gewoon! :yeah:

En dat was amper 77kW/105 pk, 175Nm koppel.

Herperduin

Forumguru
kan je met een 1.0 octavia in duitsland de 140 km/u aanhouden in hetzij de 6de dan wel de 5de versnelling op de autobahn heuvel op
In onze OC3FL 1.0 tsi ging dat prima ook met kofferbak vol met bagage en achterbank bezet met 3 kinderen. Denk dat als het volwassenen op achterbank geweest waren wellicht wat minder vermogen over maar was prima te doen.

Fswart

Actief lid
ok, dank. ik ga hem dit doorgeven. Hij wil eigenlijk een 1.5, maar zoals gezegd zijn die veel minder dik gezaaid. en hij wil de auto ook niet te ver weg kopen. en om dan precies de uitvoering en kleur te vinden is echt lastig. 1.0's ziet hij zat te koop bij de dealers in de uitvoering en kleuren die hij wil. vandaar de vraag, of hij niet toch gewoon voor een 1.0 zou gaan. Wat hij gaat doen weet ik niet, maar deze info help in ieder geval.

FNaRK_02

Forumguru
als je mijn vraag goed gelezen had, zei ik in z'n 6 á 5de versnelling......

al die info is niet relevant voor de vraag, en als ik het er niet bij zet is het niet van toepassing.

ik denk dat de meesten mijn vraag nog steeds niet begrijpen.
beantwoord nou eens de vraag. en ook 1983jeroen beantwoord het niet.

Mag ik opmerken dat je niet echt heel vriendelijk reageert ?
Je kan ook blij zijn dat mensen de moeite nemen een antwoord te formuleren.

Jessedew

Forumguru
Klinkt als een vriend zonder geduld, snel naar bestemming willen, niet ver willen rijden voor een auto. En ook geen snelheid willen verliezen een heuvel op. Maar als die de 1.5 nou toch net even verderweg koopt, kan die veel harder terug naar huis rijden.:LOL:

Canon-Eye

Forumguru
mijn ervaring is met voertuigen van rond de 100pk dat je tijdens het oprijden van zo'n flink heuvel 140km/u niet kan vast houden.
Er zijn 1.0 tsi's met 95 pk en met 115 pk - dat maakt nogal verschil, namelijk +21%. Ik ervaar de 115 pk in mijn LeonST als meer dan vlot.
Maar dat waren busjes (rolstoel busjes). dus wellicht doet een O4 dat beter.
Bij die busjes zal sprake zijn geweest van een aanmerkelijk groter frontaal oppervlak, dus de luchtweerstand is navenant groter dan bij een O4 (ongeacht welke versie, combi of hatchback). Zeker op hogere snelheden zal dit verschil flink doorwegen; dus dit is feitelijk geen realistische vergelijking.

1983jeroen

Forumguru
beantwoord nou eens de vraag. en ook 1983jeroen beantwoord het niet. ik vroeg niet of je 'lekker kunt doorrijden met 150-160, ik vroeg hoe het gaat als je een heuvel op rijdt op de autobahn.

Dit was op de Duitse autobahn en ook deels heuvelop....
Terugzakken tot 90 gebeurde alleen met de caravan van 1250Kg er achter.
Met een Kip Kompakt van 850Kg er achter liep die op de Peage heuvelop nog makkelijk 100 of harder.

Bedacht later dat ik ook met 3 volwassenen nog eens flink gas heb gegeven op een retour Zwitserland.
Nooit het gevoel gehad echt vermogen tekort te komen met de 1.0 heuvelop.

Arjan1985

Forumguru
Tsja ik mis nog steeds het hellingspercentage van die ene berg.
Overigens als je vriend /kennis voor een 1.nul gaat van een niet al te jong bouwjaar (té jong, dan gaat het volgende niet op) kun je hem chippen naar 140 pk ipv de standaard 95 of 115 pk.

Bovenaan Onderaan