O3 - versnellingsbaksteun

RISL

Nieuw lid
Goedemiddag,

Ik werd er door mijn garage bij de APK op gewezen dat de steun van mijn versnellingsbak behoorlijk versleten was en dat de motor en bak hier enigszins op kantelden en een bromgeluid veroorzaakten.

De auto werd goed gekeurd, dus ik heb het onderdeel gelijk besteld en ben aan de slag gegaan.

Nu zag ik in het werkplaatshandboek dat de bouten vervangen moeten worden. Nu vraag ik me af of ze dat in een universele garage ook zouden doen. Ik krijg de bouten ook niet meer op moment (60 Nm + 90 graden).

De 60 Nm is geen enkel probleem, maar ik krijg 'm met geen mogelijkheid 90 graden verder. Ik ben nu ongeveer 45 graden verder en alles kraakt. Omdat ik hem niet wil afbreken (M12 10.9, het kost me al m'n kracht om verder te komen), vroeg ik me af of dit komt omdat ik de bout niet heb vervangen? Is deze dan al gerekt en kan hij niet verder rekken zonder te breken?


Ik vrees dat het morgen nieuwe bouten bestellen wordt, voordat ik verder kan.


Hoor graag of iemand dit al gedaan heeft.

Mijn O3 is een 1.6 Tdi Greenline (5-bak)
 

RISL

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties. Ze zien er niet uit als rekbouten, die hebben altijd een deel zonder draad.
Deze bouten hebben draad tot aan de kop, vandaar mijn twijfel.
 

Sjoerdb

Forumguru
Als een stuk rond of draad uitrekt, dan neemt de diameter af. Oftewel je zou een versmalling moeten kunnen waarnemen, ten opzichte van het gedeelte wat niet kan rekken.
 

RISL

Nieuw lid
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en het volgende geconcludeerd:

Het zijn 10.9 M12 bouten (serieus sterk) die in een aluminium bak worden geschroefd (niet zo sterk).
Die bouten gaan niet rekken, integendeel, je trekt gewoon de draad uit de aluminium bak als je ze serieus gaat aantrekken.

In het werkplaatshandboek dat ik vond, staat 60 Nm + 90 graden. Dat is serieus veel kracht op die aluminium draad.

Ook nog even de garage gebeld, zij hebben er al meerdere gedaan. Ze gaven aan de bouten niet te vervangen en ze gewoon opnieuw vast te zetten zonder momentsleutel (vast is vast). Op mijn verzoek hebben ze nog even gekeken of er in hun documentatie wel een moment of voorspanning staat genoteerd en dat bleek niet het geval te zijn.

Ze raadden mij aan om de bouten gewoon goed vast te draaien, dat zouden ze zelf ook doen. Ik heb ze uiteindelijk op 70 Nm vast gezet en dat was het.
 

Monteurtje

Forumguru
Deze bouten wordt voorgeschreven om te vervangen vanwege een soort coating. Bescherming vanwege de verschillende materialen. Aluminium en metaal.
Zodra bout eruit is geweest is die bescherming ook weg.
 

RISL

Nieuw lid
Er zit inderdaad een zink-flake coating op, relatief best duur en het verlaagt in sommige gevallen de kerfslagwaarde.
Als dat de reden van het vervangen is, ben ik blij dat ik ze niet vervangen heb.

Bedankt voor de info.
 
Bovenaan Onderaan