O3 spoort matig

serum

Senior Member
Even naar de achterste veren kijken; het lijkt erop dat er hulpveren bij onder zitten. (dan zie je 2 spiralen in elkaar zitten ipv de gebruikelijke 1 spiraal). Misschien zijn de verkeerde hulpveren gebruikt voor een auto met een hogere asdruk. Hulpveren worden extra geplaatst.
 

TDifan

Lid
Mijn O3 is op standaard hoogte , lijkt inderdaad lager. Voor en achter (bijna) evenveel ruimte tussen spatbord en band.
 
Sturen lukt weer niet, ondanks verkleinen. Maar het zijn inderdaad 2 veren.
 

Bijlagen

  • O3 veren.jpeg
    O3 veren.jpeg
    571,3 KB · Weergaven: 26
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En: heeft dit te maken met het matige sporen bij weinig wind, of is het gewoon iets anders?
 

serum

Senior Member
Dat is wel de reden dat de auto achter significant hoger staat. Er zit een trekhaak onder, sommige bestuurders vinden dat de auto achter wat te ver inzakt bij volle bepakking. Maar om daarom voor 344 dagen per jaar met verhoogde achterkant rond te rijden? Ik zou er niet voor kiezen.
 
Ok, kijk dat helpt. Ik zal zelden (minder dan 1x per jaar) met een zware aanhanger rijden dus daar heb ik hem niet voor nodig. Ik zou denken dat een verhoogde achterkant ook zuiniger rijdt omdat het meer gestroomlijnd is. Maar zo te lezen vinden jullie het niet wenselijk. Waarom niet eigenlijk? Minder goed sporen of nog om een andere reden?

En welke van de twee is eigenlijk de hulpveer, die dikke? Die dunne lijkt in het midden te roesten maar het kan ook gebroken modder zijn.
 

JeSko

Forumguru
Die dunne blauwe in het midden is de hulpveer, het maakt dat je auto gewoon slechter rijd slechter stuurt zenuwachtiger is en veel stugger en harder opveert achteraan, het geeft hem achteraan een zoekend/stuiterig karakter, dit is enkel goed als je altijd beladen rijd, lees aanhangwagens en dergelijke op dagelijkse basis. Zsm er laten onderuit halen. Er zijn hier tegenstanders en voorstanders van, maar ik begrijp het niet tenzij je elke dag zware lasten sleurt.
 

1983jeroen

Forumguru
Als je een beetje handig bent kun je ze er zelf wel onderuit halen. Was zelf 10 minuten per kant bezig denk ik.
Had spijt van de plaatsing omdat rijgedrag minder was geworden met hulpveren

Auto het liefst aan beide kanten opkrikken en met een beetje duwen en trekken konden de bussen er uit waar de veren in zitten waarna je de veer er uit kunt draaien.
 

hemi24

Forumguru
Met hulpveren staat de wagen wat hoger, waardoor ook het zwaartepunt wat hoger komt te liggen. Hierdoor kan de wagen wat minder stabiel worden (maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn…)

Wat ik nog steeds niet heb gehoord is met welke bandenspanning je nu rondrijdt…
 
Klopt heb ik nog niet kunnen meten. Man was gisteren letterlijk 1 minuut thuis en moest weer weg tot laat. En nu ben ik weg. Ik hoop het vanavond te kunnen meten.
 
Super, mensen! Die hulpveren mag de verkopende garage eruit halen. Ik mocht terugkomen als de auto na uitlijnen nog steeds niet goed spoort.
 

serum

Senior Member
Aerodynamica is niet beter als de auto achter hoger staat. Doorgaans zijn de zuinigere exemplaren van de modellen (buemotion, greenline) juist in zijn geheel (evenredig) 10 a 15mm lager dan de standaard modellen. Met een hogere kont heb je een groter frontaal oppervlakte en zal je brandstofverbruik hoger zijn. Los daarvan creer je een werveling onder de auto. Ik vind het er persoonlijk niet mooi uitzien. Uit verhouding, en de octavia heeft al niet al te net gevulde wielkassen in standaard uitvoering. Net als een verkeerde bandenmaat die niet bij het voertuig hoort, je ziet het in een oogopslag. Maar goed, het maakt niets uit wat anderen doen, als je het mooi vindt is het helemaal goed, je bent echt niemand verantwoording verschuldigd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met hulpveren staat de wagen wat hoger, waardoor ook het zwaartepunt wat hoger komt te liggen. Hierdoor kan de wagen wat minder stabiel worden (maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn…)
Het zwaartepunt van de auto zit in onbeladen toestand dichter bij de vooras dan bij de achteras; bij toenemende belading zal het zich een beetje naar achteren verplaatsen, maar toch niet veel voorbij het punt halverwege voor-en achteras. Dus als de hulpveren de achterkant pakweg 3 cm hoger zetten, zal het zwaartepunt ook niet meer dan de helft daarvan hoger komen.

Wie dit daadwerkelijk denkt te kunnen voelen aan verminderde (bocht)stabiliteit moet minstens de capaciteiten van ene M.Verstappen hebben. En dan nog: het verschil is hooguit een zeer minieme fractie van wat een dakkoffer o.i.d. doet.
 
Bovenaan Onderaan