O3 FL bestuurderstoel types en afstelling optie.

Slider

Forumguru
Hoi allen, ik rij alweer bijna een jaar met mijn O3 Combi FL Ambition met de basic stoelen.
DDwEQXg.jpg


Nu reed ik gisteren voor het eerst in mijn werk's pool-auto.
O3 Combi FL Ambition met ook deze basic stoelen. Helemaal mijn uitvoering.

Maar ik kon deze stoel veel dieper naar beneden "pompen" en deze leunde verder naar achteren, de hele stoel. Wat met lange benen fijner is.
Ik snap niet waarom diezelfde stoel meer afgesteld lijkt te kunnen worden dan de mijne.

Ik weet dat bv de Style een luxere stoel heeft, te herkennen aan het rugleuning patroon. Maar deze oogde precies zoals mijn stoel.
Zijn er meer verschillen geweest in de stoelen?
 

Bakkertje

Forumguru
Bij Skoda krijg je bij een elektrisch verstelbare stoel ook de mogelijkheid om de stoel te kantelen. Iets wat de zit erg veel beter maakt voor mij, want ook hier een paar lange benen. Bij VW is dit wel standaard aanwezig (handmatig weliswaar) en samen met de verlengbare zitting zit ik dan nog veel lekkerder.

Bij VW zit de kantelfunctie in het onderstel van de stoel, wellicht zou je dat kunnen plaatsen onder je Skoda stoel.
 

serum

Forumguru
Ik ben 1m93 en in verhouding lange benen. Om die reden heb ik een paar spacertjes onder de voorkant van de stoelen geplaatst om de stoel iets achterover te laten kantelen. (slechts 10 of 12mm, weet het niet precies meer) ik miste ook ondersteuning aan de voorkant van mijn benen. Heb het bij zowel mijn vorige O3 als bij onze huidige O3FL gedaan. In de O3 waren hogere spacers nodig.
 
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
M10 spline bit heb ik niet, zal er 1 binnenkort kopen denk ik. Liggen niet in een bouwmarkt heb ik al gemerkt, vast te specialistisch gebruik.
Snap ook niet waarom en verschil zou zitten in 2 dezelfde type stoelen.

Zal hem eens beter bestuderen als hij weer op kantoor is. Die auto wordt 3x per week gebruikt om naar Aurich in Duitsland te rijden (ons moeder bedrijf) vanuit midden NL. Een kijken of ik kan zien wat voor verschil het dan is. Of dat het tussen mijn oren zit haha.
 

Eltjo

Forumguru
Idd, ik had 25 jaar terug grote moeren onder de voorkant van het stoelframe met langere bouten er doorheen.
Als je lang bent moet er nogal eens wat verbouwd worden.
Als de stoel in de pool auto lager kan, kan je ze wisselen.... ik zeg niks.
 

Bakkertje

Forumguru
Als je lang bent moet er nogal eens wat verbouwd worden.

Mijn advies is eerder dat je hier rekening mee moet houden bij het uitzoeken/samenstellen van een auto.. Dus in het geval van Skoda het vinkje aan te zetten bij de optie voor elektrische stoelverstelling..

De rails van je stoel horen vlak op de bodem van de auto te liggen ik vraag me oprecht af of de boel veilig blijft als je daar een moer onder legt en een langere bout erin draait..
 

Smeeuwis

Donateur
@Bakkertje als je geen nieuwe auto krijgt van de baas maar zelf moet kopen kan dat lastig zijn, zeker bij tweedehands.

@Slider volgens mij zijn de stoelen Ambition / Style identiek, is alleen de bekleding anders. Misschien zit er verschil tussen wel of geen stoelverwarming? Dan kan de opvulling van de zitting wellicht verschillen, of de stoel kan net iets minder laag door aanbrengen van bedrading etc. Ik roep maar wat hoor, maar het zou kunnen.
 

1983jeroen

Forumguru
Bij mij heeft de Peugeot dealer ooit ook een stapel ringen onder het frame aan de voorkant gelegd. Je zou denken dat de dealer wel weet of het verantwoord is of niet...

Ik ben 1.90 en heb in de Octavia geen probleem met de standaard stoelen
 

EdK

Forumguru
of de boel veilig blijft als je daar een moer onder legt
Als het alleen een moer is dan ben ik er zeker geen voorstander van daar deze door het materiaal getrokken kan worden.
Gebruik dan op zijn minst carrosserieringen om de boel op te vullen zoals ook smeeuwis gedaan heeft.
En dan niet een gamma/praxis bout maar de juiste bout die smeeuwis ook heeft toegepast.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik had er verder ook geen problemen mee (1,95 hier) maar miste wel net wat extra ondersteuning bij de bovenbenen. De kanteling loste dat mooi op.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb speciaal bij een grote bouwmaterialen handel destijds een extra kwaliteit bout gekocht. En zware carrosserieringen. Geen Praxis... Dat is niet slecht, maar hiervoor gewoon niet goed genoeg.
 

serum

Forumguru
Ik heb een busje op de draaibank gemaakt uit staal. Bij 10mm heb je geen andere bouten nodig, de schroefdraad in de carrosserie is minder diep dan de schroef (te) lang is. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier wel een dergelijke veeltand torx liggen. Als je de bouten vervangt pak dan dezelfde treksterkte als die gemonteerd zijn. (weet even niet meer of dat 10.9 of 12.9 was) Gebruikte bouten zijn gewone metrische draad. In de O3 had ik hogere spacers en heb daar de bouten wel vervangen.
 

Eltjo

Forumguru
@Bakkertje Die bout was in een 626 uit 1990 en die rails lag verre van vlak op de bodem, maar had dus gewoon 4 bevestigingspunten op de vloer.
Mijn Passat’s hadden de originele bevestiging alleen met bouten aan de voorkant. Dus 2 cm paar langere bouten moet kunnen, lijkt me. De moeren die ik er in de 626 tussen gebruikte waren flink groter en hadden veel draagvlak.
Achter waren het bij de Passat’s wieltjes in een goot. Hierdoor was het mogelijk het ASS- of Scheelstoelframe met stoel lager te monteren dan de standaard stoel, die ook al lager was dan bij de Passat vanaf 2005. In mijn Passat’s had ik de beste zit en afstand tot het stuur. Het uitstappen vanuit de positie met de kont op de bodem was niet zo makkelijk, vooral direct naast een stoeprand.

De Passat vanaf 2005 had een andere constructie (“een paar bakstenen op de bodem en daarop de stoelrails”) en de hele auto viel dus daarom af als opvolger. De S2 en ook de Octavia rond 2010 waren voor mij de auto’s die het meeste zit en kijkruimte gaven. Overigens heeft de S2 (en Octavia) dezelfde “bakstenen” constructie.
Een elektrisch verstelbare stoel met verstelbare zitvlakhellingshoek was een vereiste bij mijn S2 aankoop.

En ja, de basis is dat je een auto uitzoekt waar je goed inpast.
Ik heb voor de S2 aankoop een heleboel verschillende auto’s geprobeerd, wat makkelijk ging bij leasemaatschappijen die de ex-lease auto’s verkochten. Als ik prima kon zitten, dan was het wel weer dat de voorruit te weinig uitzicht bood of het stuur eenvoudig te ver weg was. Zoals b.v. ook bij een Audi A6
 
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Als de stoel in de pool auto lager kan, kan je ze wisselen.... ik zeg niks.
Hahaha, dat ging toen even door mijn hoofd, maar uiteraard geen optie. Kan wel eens bekijken wat het verschil is. Als dat er überhaupt is.

Mijn advies is eerder dat je hier rekening mee moet houden bij het uitzoeken/samenstellen van een auto.. Dus in het geval van Skoda het vinkje aan te zetten bij de optie voor elektrische stoelverstelling..
Had niet de financiën toen voor een Style en ook die heb ik gezeten en gereden (met stoelverwarming) en voelde niet anders dan de mijne. De pool O3 FL heeft geen stoelverwarming.

Begrijp me niet verkeerd, ik rij nu al bijna een jaar in deze auto en hij zit prima. Ik ben 1m95 en vooral lange benen (met dank aan mijn vader van 2m06). Maar als er een mogelijkheid is hem iets te kantelen, wil ik dat wel onderzoeken. Zeker nu ik dat dus net heb ervaren.

Andere mogelijkheid is dat het puur in mijn hoofd zit, die kans is bij mij altijd reëel aanwezig hahaha. En dat er gewoon geen verschil is.
Ga ik komende week nog even bekijken, einde week staat ie weer in de garage onder het kantoor volgens zijn agenda.

Opvallend, maar ook weer niet verwonderlijk, dat veel lange mensen de Octavia's rijden zo te lezen!
Dit is mijn 3de Octavia en met een uitstapje tussendoor naar een Focus mk3.1, kwam ik er pas echt achter hoe groot deze auto's zijn achter het stuur. Ik hoef niet eens in de achterste stand te rijden voor mijn comfort en dat geeft juist de beenruimte voor mijn dochter achter me.
 

Bakkertje

Forumguru
@Smeeuwis juist als je zelf een auto koopt is het makkelijk zoeken, gewoon op gaspedaal zoeken naar een Skoda met elektrische stoelverstelling. Anders gewoon lekker laten staan.

@Slider volgens mij is de elektrische stoelverstelling zowel op de ambition als style optioneel. De stoel an sich wordt er ook niet anders van overigens.. het is een optie van 480 euro zag ik. Het zijn natuurlijk allemaal keuzes. Voor mij is goed zitten wel heel erg belangrijk, maar dit zijn uiteraard allemaal afwegingen die voor eenieder anders zullen zijn.
 

Slider

Forumguru
Ik keek weer in de agenda van de pool auto: Vandaag naar garage.....crap, daar gaat mijn vergelijkend warenonderzoek.

Maar receptie had niemand beschikbaar om hem daar te brengen en even daar te wachten.
"Zeg, zal ik even met de Skoda er heen gaan, geen moeite hoor" :LOL:
Mooi, test object binnen bereik en zelfs kan ik er nog even mee rijdend testen. Zo geschiedde het.

Heb uitgebreidde foto's gemaakt, tussen mijn auto (de cappucino) en de pool (blauwe). Steeds respectievelijk links en rechts.

mLm5uIT.jpg

ODby8O7.jpg

pFxo3IY.jpg


Ik zie geen verschillen, zelfde stand, zelfde leuning, zelfde positie.
Enig "verschil" wat ik heb kunnen ondervinden, was het aantal "pomp" acties per stoel. Nouja verschil....

Van max boven tot max beneden:
Mijne: 26x
Pool: 27x

Apart, maar toch moet niet zoveel verschil maken zou je zeggen. Toch voelt de pool nog steeds dieper en lager.
Ik kan maar tot 1 mogelijk verklaring komen:
De pool auto stoel is meer doorgezakt, zachter. Mijn eigen stoel is harder, stugger.
Wellicht is de vorige eigenaar van de pool auto gewoon zwaar geweest.

Mijne is van 10-2018 met nu 130K op de teller, pool 03-2020 met 93k.
Ouderdom is het ook niet in ieder geval.

Andere verklaring kan ik me niet bedenken.
Er zullen vast een aantal vragen opkomen bij die en gene hierover. Wellicht kan ik alvast enkele beantwoorden op voorhand.

- Vind je dit zelf ook niet overdreven voor een stoel?
Zeker, maar volgens de TopGear filosofie: When it's worth doing, it's worth overdoing!
- Vind je je auto niet rommelig en aan een schoonmaak toe?
Zeker, maar kids achter en no-care mentaliteit voorin, krijg je dit resultaat.
- Wat ben je nu opgeschoten met dit onderzoek?
Niets, wat ik ook had verwacht.
- Had je deze tijd niet beter nuttiger kunnen besteden?
Zeker waar!

Mijn mentale gezondheid is weer hersteld en heeft weer rust gelukkig.
 

serum

Forumguru
Weet je wat je moet doen.

Stoppen met de sportschoolbezoekjes, een buitensporige allergie opbouwen tegen iedere vorm van cardio en ipv van 3 personen voor 5 personen patat bestellen. Zorg vooral voor een drukverhoging op de zitbotten, een bierrand is in dit geval gunstiger dan rondere billen.
En herfst 2019 wil zijn bladeren terug.
 
Bovenaan Onderaan