[O2] Ziptuning

joergarms

Senior Member
Mijne is af fabriek gechipt bij ABT.
En ik rij ongeveer 1 op 13,5 gemiddeld.
ABT 2.0TDI en DSG

Is de stand van jouw gaspedaal altijd tegen de vloer ofzo?
Dat is namelijk echt een absurd hoog verbruik. Ook al is de wagen gechipt, dan zou je namelijk met dezelfde rijstijl zuiniger moeten rijden, en stel dat je sneller gaat rijden meer gaan verbruiken, maar zoveel??:crazy:
 

joergarms

Senior Member
Yes, de skoda staat binnen bij Zip.

Net mijn baas zijn C200 cdi gaan ophalen, die heeft nu ook 176 pk. Ze hebben mij aangeraden de eerste 300 km voorzichting te zijn, onder de 3000 toeren te blijven.

VOlgens hem is een VAG groep auto veel vinniger dan die C200 CDI.

Ik ken dat verhaal ook niet, mechanisch verandert er namelijk helemaal niets aan de motor, dus er hoeft op dat gebied niets opnieuw in te draaien.
Los van het bovenstaande; de mensen die de chiptuning uitvoeren hebben het er ook weleens over dat je pas na een tijdje rijden het volle vermogen tot je beschikking hebt, want de motor en het management zouden moeten "inleren"??
Dat vind ik ook zoiets vreemds, kan iemand daar iets over uitleggen?
Wij hebben namelijk een Camper, Fiat Ducato 2.3 JTD (2006) laten chippen en daarbij werd dat vermeld, maar dat ding ging gewoon direct als een speer, echt lachen!!
 
Is de stand van jouw gaspedaal altijd tegen de vloer ofzo?
Dat is namelijk echt een absurd hoog verbruik. Ook al is de wagen gechipt, dan zou je namelijk met dezelfde rijstijl zuiniger moeten rijden, en stel dat je sneller gaat rijden meer gaan verbruiken, maar zoveel??:crazy:


Ik heb met mijn O2 ook 1 op 13 gereden toen ik van de winterbanden naar zomerbanden ging. In een week had ik 1000 km gereden 7,3l/100km. Ik moest lange afstanden rijden dus reed constant op de cruise control 140 (133 werkelijke km).
Vervolgens zo geschrokken van het verbruik de 17" zomerbanden weer omgewisselt naar de 15" winterbanden en nu rijdt ik weer 5.5l/100km per tank met de cruise control op 140. En dit is met tuning (vagtechniek)
 

___JC___

Forumguru
Ik heb met mijn O2 ook 1 op 13 gereden toen ik van de winterbanden naar zomerbanden ging. In een week had ik 1000 km gereden 7,3l/100km. Ik moest lange afstanden rijden dus reed constant op de cruise control 140 (133 werkelijke km).
Vervolgens zo geschrokken van het verbruik de 17" zomerbanden weer omgewisselt naar de 15" winterbanden en nu rijdt ik weer 5.5l/100km per tank met de cruise control op 140. En dit is met tuning (vagtechniek)

Zo een verschil kan niet aan de maat van je velg liggen. Wel aan de breedte en rolweerstand van een band. Je winterbanden zijn als het goed is iets smaller en hebben daardoor minder rolweerstand maar zoveel kan dat niet schelen hoor?! Heb je de bandenspanning van je zomerbanden wel gecontroleerd? Zachte banden zorgen voor meer verbruik...
 

Octavia_II

Actief lid
Het verschil in verbruik tussen mijn zomer en winterbanden is 0,3 - 0,4 L/100km. Zowel mijn zomer als winterbanden zijn 195/65 R15

Ps. Het meerverbruik bij winterbanden komt natuurlijk ook door een lagere omgevingstemperatuur !!

Groet,

Charlie
 
Het verschil in verbruik tussen mijn zomer en winterbanden is 0,3 - 0,4 L/100km. Zowel mijn zomer als winterbanden zijn 195/65 R15

Ps. Het meerverbruik bij winterbanden komt natuurlijk ook door een lagere omgevingstemperatuur !!

Groet,

Charlie

Sorry had ik er even moeten bij vermelden. De winterbanden zijn 195/65R15 en zomerbanden 225/45R17. De breedte heeft veel effect op het verbuik.
Toen ik weer terug ben gegaan naar mijn winterbanden heb ik een test gedaan. Met 100km/h op de GPS een stuk snelweg gereden op de CC met 6l/100km (zomerbanden) Vervolgens de winterbanden er onder en weer hetzelfde stuk snelweg gereden in dezelfde richting met 100km/h op de gps en CC. Nu had ik een verbuik van 5l/100km.
 

joergarms

Senior Member
Je moet ook niet onderschatten dat winterbanden van een veel zachtere compound gemaakt zijn, die dus meer verlies hebben.
Een harde compound geeft de energie directer door.
 
Bovenaan Onderaan