O2 VS. Nw Mondeo

VEEJAY

Forumguru
[video=youtube;LdYhydqmZe4]http://www.youtube.com/watch?v=LdYhydqmZe4[/video]

volgens mijn heeft de o2 geen sportonderstel, dat scheelt volgens mij wel..
 

Exciter

Administrator
Appels met peren vergelijken is dat.
Skoda is ouder, kleiner en 5.000 euro goedkoper.
Toch zegt ie aan het einde: "There is not really a loser in this test".
 

___JC___

Forumguru
Appels met peren vergelijken is dat.
Skoda is ouder, kleiner en 5.000 euro goedkoper.
Toch zegt ie aan het einde: "There is not really a loser in this test".

Ik weet wel dat deze jongen bij de volgende leaser langs de Ford gaat want die nieuwe Mondeo is echt een ruime, luxe, nette wagen !
 

JettaFreak

Actief lid
jakkes

Ik weet wel dat deze jongen bij de volgende leaser langs de Ford gaat want die nieuwe Mondeo is echt een ruime, luxe, nette wagen !

nou, wat een nette wagen. getver. de buurman van mijn schoonouders heeft er sinds kort een (combi). wat een lelijk apparaat. en dan om te hoge bijtelling te voorkomen van die wieldoppen erop. van binnen ook overal plastic. je moet de ruimte wel erg hard nodig hebben.... hiervoor reed hij in een a4 met custom bruin leder interieur met mooie wielen (nog geen 2 jaar). zonde. over 2 jaar hoop ik de nieuwe a4 te gaan bestellen. met dikke wielen enz. dan zet ik hem naast de auto van mijn schoonouders buurman. en hem dan complimenteren met zijn keuze (ahum)...

groet,


JettaFreak
 

sitechris

Donateur
ik heb in de Mondeo gereden, 2.0 TDCI automaat (130 pk/320 nm).

Plussen ivm Octavia
- Groter
- Stiller
- Comfortabeler

Minnen Mondeo
- Gebruikte materialen (plastic)
- De mondeo met automaat is traaaaggggg
- Duurder

Mijn conclusie: liever de Octi....
 

Octaviarijder

Actief lid
De meest gehoorde klacht van de Mondeo is dat veel mensen hem net te groot vinden. Ik vind het zelf geen lelijke auto, maar mijn auto zal het niet worden.
 

LenK

Forumguru
en dan om te hoge bijtelling te voorkomen van die wieldoppen erop. van binnen ook overal plastic
Er rijden ook heel wat O2's met wieldoppen rond. Vind ik ook geen porum.
Maar niet iedereen hecht evenveel waarde aan dat soort dingen.
En ook een O2 is voor genoeg mensen boven hun budget en dan is een kale versie de enige optie om niet in een kleinere auto te moeten rijden.

En je kunt l*llen wat je wil maar een Mondeo is echt wel wat meer auto dan een O2. Die meerprijs tov O2 dik en dubbel waard en in verhouding met zijn concurrenten (bijv Passat) een prijsvechter.

O2 kan ook een tandje omhoog, maar dan zullen ze moeten beginnen met een grotere wielbasis en vooral een pak meer isolatie (mn wielkasten/onderstel).
 
Ben het eens met LenK. O2 is natuurlijk eigenlijk een C klasse auto en een Mondeo een D klasse. Grootste verschil in die klassen zit hem in zaken als isolatie en net even wat ruimere indelingen. (Breder meubilair, grotere veiligheidsmarges voor en achter, enz.)
Blijft over dat de O2 met 5000 Eurotjes minder een héél knappe aanbieding blijft...
 
Er rijden ook heel wat O2's met wieldoppen rond. Vind ik ook geen porum.
Maar niet iedereen hecht evenveel waarde aan dat soort dingen.
En ook een O2 is voor genoeg mensen boven hun budget en dan is een kale versie de enige optie om niet in een kleinere auto te moeten rijden.

Ja hoor. Ik hecht absoluut geen waarde aan, voor mij, veel te dure wielen, spoiler en ander toestanden. Voor mij zijn die wieldoppen goed genoeg. Met LMV rijdt je wagen toch niet beter?
Inderdaad LenK, zelfs een O2 Ambiente is voor mij al duur genoeg. Een auto is een transportmiddel en niets meer. Transport moet voor mij zo goedkoop mogelijk zijn punt uit. Als ik, met een groter budget, kon kiezen zou ik waarschijnlijk met dezelfde wagen rijden. De O2 is voor mij een prima transportmiddel.
 

Matra_Murena

Actief lid
Ik zou zelf nooit voor een Mondeo gaan. Ik vind (als 1 van de weinigen geloof ik) het exterieur verre van geslaagd. De koplampen met zo'n ronding erin verwerkt (ala Audi) vind ik persoonlijk erg lelijk. Hopelijk gaan ze met de O2 niet dat soort fratsen uithalen. De achterlichten vind ik ook helemaal niet bij de auto horen, heel leuk bedacht zo rond de achterste hoeken heen gevouwen, maar het verpest daardoor juist de hele vorm van de achterkant..

Vanbinnen sluit ik me dit keer helemaal aan bij de review van TopGear. Schitterende opzet, ruim, maar niet goed uitgevoerd. Her en der zeer goedkope knopjes uit de schappen gehaald terwijl de nieuw gedesignde knoppen mooi strak en degelijk zijn.

Gelukkig is de auto op zich wel een stuk degelijker dan het voorgaande model, want als je daar voor het eerst de deurgreep van vastpak dan schrik je gewoon. Ik dacht altijd dat de Mondeo een oer-sterke degelijke wagen was, maar die plastieke deurgrepen, en dat "klonk" als je de deur dicht slaat......

Hopelijk gaat VAG trouwens zoals beloofd nu common-rails op de markt zetten, dat zal het geluid in de wagen meteen flink doen afnemen. Kwa ruimte heb ik niets meer nodig dan de Octi.
 

zombie

Lid
eigenlijk worden hier toch wel appelen en peren vergeleken.
Nieuwe Ford is volgens mij (ook de prijs) te vergelijken met de Superb en de Passat.
En inderdaad, een sportonderstelleke onder de O2 zou hem fel doen veranderen. Merk daarbij ook op dat de Ford op heel andere bandjes staat geschoeid.
Een ding is zeker, de Ford is wel een knap machien geworden met zeer goede kwaliteiten.
 

SkodaMan

Actief lid
Zombie heeft gelijk. De Mondeo is een klasse groter dan de O2. Een Ford Focus is beter vergelijkbaar met de O2 en ik ben dan ook erg benieuwd naar de "nieuwe" Focus want de huidige karosseriën spreken mij niet erg aan.
 

___JC___

Forumguru
Ik zei al bewust nette auto en niet mooie auto.. :tongue:

Als de Alfa 159 net zoveel binnenruimte had als de Mondeo dan was de keuze al een stuk makkelijker geweest. Ik vind de Octy gewoon net ff te klein, met name achterin...
 

Matra_Murena

Actief lid
Ik zei al bewust nette auto en niet mooie auto.. :tongue:

Als de Alfa 159 net zoveel binnenruimte had als de Mondeo dan was de keuze al een stuk makkelijker geweest. Ik vind de Octy gewoon net ff te klein, met name achterin...

Ik zou er haast voor opgevouwen willen zitten! Wat een mooie wagen is dat! :D
 

Swiss

Actief lid
Vergeet het maar dat een Focus te vergelijken valt met de O2.
Mijn vorige leaser was een Focus Clipper van 2006 en qua grootte was die niet te vergelijken met m'n huidige O2 (zelfs dan nog maar een Hatchback). Vooral in de breedte merk je die 10 (of waren het 12?) centimeters verschil écht wel. Wagen daarvoor was de (toen nieuwe) Astra Break, die was qua afmetingen perfect te vergelijken met de Focus Clipper.
Een Focus (en dus ook de Astra) zijn zonder twijfel een C, een Mondeo een D. Net zoals de Fabia volgens mij ergens tussen B en C zweeft (een Focus is definitely wel een stuk ruimer dan een Fabia), hangt de O2 ergens tussen C en D. Wat vergelijken net zo moeilijk maakt: in vergelijking met C's zal hij goed scoren, in vergelijking met D's niet. Die zijn nu eenmaal ruimer en beter uitgerust, maar zoals vernoemd dus ook een stuk duurder.
 

LenK

Forumguru
Ze moeten bij de O2 de wielbasis eens in verhouding met de wagenlengte maken.
Bijvoorbeeld Mercedes C en BMW 3. Hun koets is ongeveer even lang dan de O2, maar de wielbasis is bij Skoda 18 cm kleiner.
Een Ford Focus met een een ruim 20 cm kortere koets heeft nog meer wielbasis dan een O2.
 

RDE

Lid
En zo is het maar net.
Let wel dat de Fabia 2 staat op het platform van de nog te lanceren nieuwe Polo
En dat de Golf V Variant staat op het onderstel van een O2, de Superb op een verlengde Passat (van vorige generatie).
Skoda bouwt daarop gewoon grotere en luxere auto's. Een Fabia moet je dus vergelijken met een Polo, Corsa, GrandePunte, etc. Een O2 met een Golf, Focus en Astra. En dan blijkt dat de Skoda's er toch bijzonder goed vanaf komen.
In geval met de Mondeo, vergelijk de binnenafmetingen maar eens met een Superb...
 

Beetle

Nieuw lid
Ben in afwachting van mijn Octavia, en ben zeer content met mijn keuze.
Ik had eerst een nieuwe Mondeo Titanium met automaat en diverse extra's besteld maar, nadat ik op aanraden van een vriend die ook een Skoda rijdt, met de Skoda had gereden deze afbesteld. Qua ruimte delft de Octo zeker het onderspit en ook bepaalde extra's zijn bij de Skoda niet te bestellen, maar als je naar de gebruikte materialen kijkt dan kan Ford daar nog een puntje aanzuigen. Ze zijn niet voor niets goedkoper dan een Passat. En ook de automatische bak kan niet tippen aan een DSG.
Komt bij dat de Octo gewoon een kleine € 7000,00 goedkoper was dan de Ford en dat scheeld behoorlijk in de bijtelling.
Ben ook benieuwd hoelang dat hooglans gespoten plastic in een Mondeo mooi blijft. Moet er toch een jaar of 3 mee doen.
 

JettaFreak

Actief lid
ga trouwens eens een prijs berekenen voor een nieuwe Mondeo. pakket zus, pakket zo en voor je het weet heb je een Mondeo van ruim 40k. ik vind de auto te groot, te plastic en te hoog op zijn wielen. en dan dat honingraatmotiefje in de achterlichten.... je wil geen Ghia uitvoering, want daar hebben ze koreaans hout in verwerkt en je wil ook geen Titanium uitvoering, dan moet je dag en nacht, zomer en winter met zonnebril rijden omdat je anders wordt verblind door dat 'alulook' dashboard (is dat btw niet weer uit?). maar ja, misschien wil je sowieso met 'shades' rijden omdat je anders wordt herkend in je Mondeo. het zal ongetwijfeld een veel verkocht model worden, maar ik zal hem niet eens overwegen. dan maar wat meer rijgeluiden.

Groet,


JettaFreak
 

higgy

Forumguru
Ben het met LenK en met Jettafreak eens.
Je moet de Mondeo eigenlijk vergelijken met de Passat, niet met de O2
Als je een Mondeo qua uitrusting aankleedt zoals mijn O2 Elegance nu rondrijdt, ben ik 38K kwijt. Nou daggutniet. 't Is en blijft een zakenbak met bijtelling, en dat moet niet al te gek worden.
Ik hoop in januari òf een grand C4 Picasso òf een O2 Combi BE Elegance Attractive 1.9 TDi.

Trouwens, is het een van jullie opgevallen dat op www.skoda.nl het vakje rechtsonderaan, waar de Attractive-modellen in stonden, plots leeg is? Wellicht te vroeg geplaatst?
 
Bovenaan Onderaan