O2: Swing vervangen door Zenec - Fotoverslag

Vanenkelen

Forumguru
Zoals al aangekondigd in mijn "even voorstellen" topic, had ik de eerste klus aan mijn nieuwe tweedehands Octavia al gepland. Ik had de Zenec ze-nc2011d al liggen, maar was het nog even wachten op een nieuw dashboard paneel uit Tsjechie (SuperSkoda). Toen ik vrijdag uit mijn werk kwam, lag het pakketje bij de buren en kon ik mij 's avonds niet meer inhouden. Dat ding moest er in!

Hieronder een verslagje (veel foto's) van mijn 2,5 uur durende avontuur, dat achteraf best meeviel!

Zoals gezegd hierbij de patient en de vervanger:
foto2.JPG IMG_0278.JPG

Daarna de eerste voorbereidingen in de auto. Eerst maar eens kijken hoe makkelijk dat oude paneel er af ging en daarna alle onderdelen op logische plekken om mij heen verzamelen:

Die ging er heel makkelijk af.
IMG_0279.JPG

Naast mij op de bestuurdersstoel het nieuwe paneel en de Zenec:
IMG_0280.JPG

Op de achterbank alle oude zooi en lege verpakkingen:
IMG_0281.JPG

En op de grond tussen mijn voeten het aansluitschema van de Zenec:
IMG_0282.JPG

Goed, aan de slag dus. Eerst maar eens verder met het uit elkaar halen van de Swing. Er zit nog een extra paneel op het front, dat de Torx schroefjes waarmee hij vast zit, afdekt. Die moest er dus eerst nog af:
IMG_0283.JPG

En dan zijn ze zichtbaar:
IMG_0284.JPG

Losschroeven en deel 1 van het projectje is compleet, we hebben ruimte voor de Zenec!
IMG_0286.JPG IMG_0287.JPG

NB: ik merk dat je per bericht maar 10 foto's mag bijvoegen. Iemand bezwaar tegen als ik mijn verslag dan over meerdere berichten spreid?
 

Vanenkelen

Forumguru
Het aantal kabels dat aan de Swing verbonden zat viel heel erg mee. Één dikke kabelboom voor alle intelligente dingen en de speakers en één kleine kabel voor de antenne. Met de Zenec zou de ruimte achter de unit wel eens veel voller kunnen worden.
IMG_0288.JPG

Stap 1 van de montage: ik wilde het media aansluitblokje mooi wegwerken in de asbak. Zodat hij altijd uit het zicht zit, maar indien nodig snel en makkelijk bereikt kon worden. Dat is gelukt, maar daarvoor moet je wel een stukje van je middenconsole uit elkaar halen. Er is net genoeg ruimte in de asbak om het blokje kwijt te kunnen en de draden door te voeren naar achter:
IMG_0289.JPG

En dus een extra draad om aan te sluiten straks:
IMG_0291.JPG

Dan komt de GPS antenne, die moet hoog in het dashboard met goed zicht op de satellieten. Hoe ga ik dat nou weer voor elkaar krijgen. Het meest logisch leek mij om het brillenbakje op het dashboard maar eens te verwijderen en te zien hoeveel ruimte daar achter zou zitten. Maar ja hoe?
IMG_0293.JPG

Even internetten bood uitkomst, schroevendraaier tussen de hoeken en rustig wrikken. En warempel, zonder schade los.
IMG_0294.JPG

Aan de achterkant zit tussen de bodem van het bakje en de bovenkant van de ventilatieopeningen precies voldoende ruimte om de GPS antenne vast te klemmen, alsof het er voor gemaakt is. Hij klikt er echt precies in. Gevolg weer een extra draad om aan te sluiten:
IMG_0295.JPG

Dan de externe microfoon voor de carkit. Op de unit zelf zit ook een microfoon, maar daar hoor je wisselende ervaringen over. En het mooie is, als je een externe microfoon aansluit, kun je in de instellingen altijd nog kiezen welke je wil gebruiken. Hier op de binnenstijl had ik vroegah (in een ford focus) ook een keer een microfoontje van een parrot zitten en dat leek mij een mooie plek. Paneel voorzichtig losgehaald en draadje doorgevoerd:
IMG_0296.JPG

Vervolgens moest het draadje dus ergens aan de linkerkant het dashboard in en doorgevoerd worden tot aan de radio. Dat heeft me best veel tijd gekost. Tip van flip: neem een stukje installatiedraad, en voer dat rustig door vanaf de radio naar de linkerkant. Na lang pielen en bijsturen heb je hem links te pakken. Lusje erin en vastknopen aan het microfoonsnoertje en dan langzaam en voorzichtig weer terug trekken:
IMG_0297.JPG

Resultaat, weer een draadje om aan te sluiten:
IMG_0298.JPG

Qua aansluitingen was het zo wel klaar en het begon een beetje een chaos te worden. Dus eerst maar eens opruimen voordat we de boel aan gaan sluiten.
 

Vanenkelen

Forumguru
Vanwege die chaos eerst maar eens alle open panelen en gaten rondom het dashboard weer dichtmaken:
IMG_0301.JPG IMG_0303.JPG

En dan aan de slag om die enorme kabelbrij achter de radio te sorteren. Dat heeft me denk ik alles bij elkaar bijna 45 minuten gekost. Al die losse kabels, die ook nog eens veel te lang zijn, netjes oprollen, tie-wrap er omheen en ergens links of rechts in een holte wegproppen. Wie heeft er ook bedacht dat de (best dikke) kabel voor de gps antenne bijna twee meter lang moet zijn, terwijl je nog geen 40 centimeter nodig hebt.... o_O.

Maar goed na dus een dikke drie kwartier prutsen kreeg ik de Zenec tot op 1,5 mm van de montageschroefjes. Die laatste 1,5 mm moest ik een klein beetje kracht zetten, maar toen sloot hij mooi aan:
IMG_0304.JPG

En dan de test..... heb ik met al dat gepruts en gedoe niet per ongeluk weer een kabeltje losgetrokken of, erger nog, kapot gemaakt:
IMG_0305.JPG

Nee, HIJ DOET HET!!!! Yes!

Dan nog het nieuwe paneel eromheen en even een welverdiend biertje halen:
IMG_0313.JPG

En dan het belangrijkste en leukste, kijken of alle features het doen.

Hij gaat weer aan, gelukkig:
IMG_0316.JPG

Dit is het "home-screen":
IMG_0317.JPG

Eens met de airco spelen:
IMG_0318.JPG

En de parkeersensoren:
IMG_0319.JPG

Check! Alles werk!

Nou ja, alles.... bijna alles. Het enige dat ik niet aan de praat krijg, zijn de aanwijzingen van de navigatie op het MFD... Hij laat wel de radioinformatie goed zien, maar waar ik ook zoek en wat ik ook probeer, geen navigatieinstructies.

Als iemand daar nog eens wat tips voor heeft, dan houd ik mij aanbevolen.
 
Aangezien je eerst een radio zonder navigatie had moet mbv VagCom een aanpassing worden gedaan zodat je MFD ook werkt.
 

CDK

Forumguru
helemaal top! hier heeft je medemens wat aan :) heel veel plezier met je Zenec toegewenst, het ziet er gelikt uit! hopelijk kan iemand je nog meer info geven over de navigatie instructies in maxidot, thanx en succes er mee.

greetz Corné
 

Pendragon

Forumguru
Mooi verslag. Persoonlijk zou ik geen schroevendraaier gebruiken om het bovenstuk los te krijgen. Ik heb al bij verschillende Octavia's gezien dat dit toch vaak schade geeft. Liever een pasje ofzo gebruiken, die gaat er makkelijk tussen zonder schade. En idd moet je auto via vagcom weten dat je nu een navigatie hebt, anders geen beeld op je MFD.
 

Vanenkelen

Forumguru
Dank voor de tips! Die met het pasje was ik nog niet tegengekomen, maar vermindert inderdaad de kans op eventuele beschadigingen. Nu moet ik zeggen dat het best goed en soepel ging, maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

En voor wat betreft de aanpassingen via VagCom, daar moet ik mij dan voor mijn volgende projectje maar eens in gaan verdiepen. Is het jou gelukt Mike4066? Ik zag in een ander topic dat jij hetzelfde had met jouw Zenec?
En zo ja, hoe heb je het gedaan/laten doen? En was het lastig?

Vooralsnog heb ik geen VagCom kabel en ik denk ook niet dat ik er zelf een aan ga schaffen, is toch net iets te gortig...
 

CDK

Forumguru
niet alle dealers kunnen en willen dat, maar gelukkig zijn er ook forum leden die dit wel kunnen en willen, sommigen tegen geringe vergoeding, en anderen gratis (Antera op meetings)

greetz Corné
 

Zwapp

Forumguru
Leuk verslag hoor, krijg er ook de kriebels van hehe.
Resultaat is super, veel plezier met je zenec!
 
Heel blij met de informatie ivm je nieuwe deftige radio, vooral heb bewijs van de canbus info op het scherm. Nu ben ik ook een stapje verder met mijn aankoop van de radio.
Zenec is toch beter als een merk als dynavin of zo iets... of kan iemand me er van overtuigen dat dit wel een goede radio is?

Groetjes uit Diepenbeek
 

Vanenkelen

Forumguru
Hi Gerrit, ik ken de Dynavin niet, heb hem ook niet overwogen, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik vind de Zenec een perfect apparaat. Na de installatie is ook de geluidskwaliteit in mijn auto een stuk verbeterd. De speakers klinken een stuk minder flets/schel. Daarnaast biedt hij voor mij alle opties die ik wilde: goede navigatie, actuele kaarten, parrot/Bluetooth, gebruik maken van info climatronic en parkdistance en het uiterlijk. Hier dus een tevreden eigenaar, maar die zijn er voor de Dynavin misschien ook wel te vinden.
 

EdK

Forumguru
allereerst compliment voor de uitleg mbt de inbouw van de zenec

Maar even 2 dingen kan er van het gehele inbouwen niet een pdf gemaakt worden die dan weer is te downen ?
En tweede is hoe zit het met de update's van de kaarten voor de zenec ?
Zijn die gratis ?
en hou is het mbt de up to date van het kaart materiaal ?
en hoe vaak worden er kaart updates aangeboden op jaarbasis ?
 

Vanenkelen

Forumguru
EdK, wat bedoel je met een PDF maken? Je kunt de tekst en foto's toch ook kopiëren of printen? Waarom zou je dan een PDF willen?

Voor wat betreft de kaarten en hun updates. Nadat je het apparaat gekocht hebt, heb je 30 dagen het recht om gratis het meest recente kaartmateriaal te downloaden. Dat heb ik inmiddels gedaan en dat liep gesmeerd. Vanaf nu kun je geloof ik voor 79.- euro per keer een volledige update kopen.

Op basis van een eerste check durf ik wel te zeggen dat het kaartmateriaal behoorlijk up to date is. Ik reed vanmorgen over de A2 bij Utrecht en de volledige nieuwe situatie daar is opgenomen in het kaartmateriaal. Daarna reed ik daar in de buurt door een in aanleg zijnde woonwijk en ook daarvan stonden de straten al op de kaart terwijl ze nog niet allemaal aangelegd zijn.

Het is maar een kleine steekproef maar een 1 jaar oude Opel Astra met navigatie en mijn 1,5 jaar oude Passat met RNS 315 gingen hier hopeloos de mist in.
 

Pendragon

Forumguru
De navigatie in dit apparaat is van iGo. Deze is altijd goed up to date met kaarten, is tenminste mijn ervaring met de mobiele versie van iGo. Ook ik heb met mijn RNS310 en V4 kaarten van 2012 al meerdere keren gemerkt dat de kaarten zelf totaal niet up to date zijn. En updaten van die kaarten is een stuk duurder dan 79 euro! En ik neem aan dat de stemmen in de Zenec ook een stuk beter zijn dan die van de RNS310 of 510 :)
 
Beste,
mag ik vragen wat uw bevindingen zijn over uw navi van Zenec ZE-NC2011d, want ik denk er aan mij ook eentje te plaatsen en die troep van een Amundsen + er uit te gooien,
 

Vanenkelen

Forumguru
Nou.... Morgen maar eens een mailtje sturen aan autoshop De Tijger. De Zenec wil niet meer opstarten, hij blijft op een wit scherm steken. Heel soms start hij wel door maar dan heb ik totaal geen geluid. Alles lijkt het wel te doen: navigatie, pairen met telefoon en obv de RDS weergave denk ik dat de radio het ook doet. Maar de versterker of iig het geluid doet helemaal niets meer.

Oude unit (swing) terug gezet en laptop aan de auto gehangen, maar geen foutmeldingen op de speakers of andere opvallende dingen. En de Swing doet het prima, denk dus echt Zenec kapot.

Kijk nu weer even hier tegenaan:
ImageUploadedByTapatalk1426432295.491564.jpg
 
Bovenaan Onderaan