[O2] Stuurbediening met Kenwood DNX9260BT

pocketware

Nieuw lid
Gisteren mijn nieuwe (lease) auto opgehaald: Octavia Combi Elegance Businessline 1.2 TSI 77kW, 7 versn. DSG + opties en accessoires

In overleg met de lm is de standaard RNS-510 eruit gehaald (anders wordt het voor je gedaan:mad:) en is er een DNX9260BT geplaatst. Op zichzelf allemaal prima en netjes gedaan echter.... het scrollwiel van de MFD zorgt ervoor dat de radio de frequentiezoeker start.

Volgens de dealer is er een CAN-BUS interface geplaatst; maar die lijkt me niet helemaal goed te werken. De dealer heeft zo geen oplossing (staat nog een vraag bij Kenwood voor open); iemand van dit forum misschien een antwoord / oplossing (behalve de stuurbediening helemaal uitschakelen)?

meer

Nieuw lid
Is er een Kenwood stuurwielbediening geplaatst of van een andere leverancier?
Ik heb zelf ook een Kenwood systeem, en bij mij geen probleem, maar ik heb wel het 3-spaaks sportstuur.

Gebeurt het ook als je het display op MFD info zet? vb olietemp.. etc...

pocketware

Nieuw lid
Het is de originele stuurbediening van de Skoda die met de Elegance BL uitvoering geleverd wordt. Of bedoel je de CAN-BUS converter?

Het treedt juist op met het scrollen door de MFD info.

EdK

Forumguru
Heb ook de Kenwood DNX 9260BT met een orginele kenwood module voor het stuurwiel
Alleen is mijn Yeti er nog niet , en maw kan nog niets uitproberen hierin !
Bij Kenwood op site kun je één en ander terugvinden welke module je voor welke wagen nodig hebt.
Is wel zo volgens handleiding module voor Yeti zo, dat er een 2 of 3 knoppen geen functie zullen hebben !

http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewforum.php?f=16&sid=cb766ee5a70ece502737ae92fa301ffc

Kijk ook eens op dit forum daar staan ook nog wel eens oplossingen en anders je vraag even ook daar neerleggen.

Dan even een tip: Achterop de Kenwood DNX zit een kleine USB aansluiting, heirin moet je een USB kabel steken en andere eind van de kabel in je dashboard uit laten komen.
Waarom ? wel als je je laptop namelijk dan aansluit op die USB kabel kun je wireless je unit updaten mbt de Garmin stuf.
Als je webupdater opstart of POI loader, dan kun je vanaf je laptop de boel updaten ipv moeilijk doen met een SD kaart !
Ben hier laatst achter gekomen omdat ik er een voeding in huis op aan had gesloten en met de boel alvast ben gaan spelen !

Hoop wel dat je ons op de hoogte houd mbt stuur bediening , zodat als ik het probleem ook ga ervaren weet waar ik dan eventueel moet zoeken !

pocketware

Nieuw lid
De USB kabels (gewoon + iPod) zijn door de dealer netjes afgemonteerd in het (te kleine) dashboardkastje. Die heb ik al getest en werken goed.

Van de dealer heb ik verder geen boekjes van de interface-module gekregen; wel alle boekjes van de Kenwood; weet dus niet welke interface ze gebruikt hebben.

Vrijdag naar de dealer om de laatste puntjes te doen (groene kabel is bijvoorbeeld niet aangesloten (of verkeerd) en kan nu geen film kijken (ook niet met de handrem erop)).

Zal verdere uitkomsten posten.

EdK

Forumguru
Buiten de Ipod en USB waar je nu zelf over hebt , zijn namelijk vaste aansluitingen op DNX is er op achterkant van de DNX nog een mini USB stopcontact.
Die staat nergens in beschrijving van Kenwood beschreven , maar daar moet je een losse kabel op aansluiten en andere eind bij de Ipod en USB uit laten komen.
Met die kun je dan makkelijk updaten en bv flitspalen plaatsen zoals ik in bericht 4 vertelde

Om dvd te kunnen kijken zonder dat je handrem hoeft aan te trekken, is kwestie van de draad die in schema op handrem staat getekend rechtstreeks aan de massa (nul) te leggen !!
Dan kun je rijdend afspelen !

pocketware

Nieuw lid
Aha... die kom ik idd niet in het boekje tegen. Vrijdag naar de dealer om de 'handremdraad' te controleren. Die is nu niet of niet goed aangesloten.

Zal dan meteen een extra usb kabel meenemen zodat die aangesloten kan worden. Is het een standaard mini-usb aansluiting?

EdK

Forumguru
2e:
De versie van de software die er nu opstaat is 1.4.0. Volgens de Kenwood site is versie 1.5.0 uit. Die netjes gedownload en op een USB stick gezet. Beide usb poorten geprobeerd, maar de 'Bijwerken' knop wordt niet beschikbaar. Ook met een SD kaart werkt het niet. Als ik op die stick muziek zet is dat wel te gebruiken.
Iemand een oplossing

Heb je het wel op de juiste manier zoals in handleiding staat beschreven gedaan ?
Want mij is het zonder problemen gelukt met de SD kaart.
Weet niet uit hoofd hoe, maar je moet de boel uitpakken en als ik goed heb in de root van je SD plaatsen
maar wil je zeker weten hoe het gaat dan moet je ff laten weten per PM en dan zoek ik dat morgen even uit !
Want ging bij mij vrij simpel !

pocketware

Nieuw lid
Gisteravond laat op een US forum een post tegengekomen waarbij een gedetailleerde uitleg m.b.t. het upgrade proces werd uitgelegd. Het belangrijkste is dat het nu alleen nog via USB kan (op de non-iPod poort) en dat het alleen beschikbaar is als de unit in de stand-by modus staat (en dat had ik nog niet gedaan....). Draait nu op 1.5.0.

EdK

Forumguru
Ben blij dat je het gevonden hebt, want ik was t even vergeten !
Maar inderdaad is het zo dat je de Kenwood update's via de USB doet (non Ipod ) en de Garmin via de SD poort of zoals ik al vertelde met de zelf aan te sluiten USB poort achterop de unit !

dvnuland

Nieuw lid
Ik heb zelf precies hetzelfde probleem met mijn unit. Nu was de audio inbouw meneer die mijn auto onder handen heeft gehad hier zelf mee gekomen en had Kenwood er van op de hoogte gesteld. Kenwood wist te vertellen dat er in November of December een update voor zou uitkomen. Ik denk dat het nog even wachten is zo. Op dit moment is het niet te gebruiken. Tevens heb ik gemerkt dat de "nummer vooruit" knop niet werkt op het moment dat je mp3'tjes afspeeld. Dan wordt steevast nummer 1 weer afgespeeld.

Ik hoop dat die update er snel is...

EdK

Forumguru
Ten eerste welkom dv uit nuland op het forum !
Maar kun je iets uitgebreider schrijven ?
Welk type modul heb je van Kenwood ?
Heb je ook de DNX9260BT van Kenwood

En weet je toevallig waar deze file te download wordt gezet door Kenwood ?
Of mogen we dat niet zelf doen en zijn we afhankelijk van een Kenwood dealer ?

dvnuland

Nieuw lid
Sorry, ik was inderdaad wat te snel van gedachten verwisselt. :-) Ik heb zelf in mijn O2 een DNX9260BT laten inbouwen. Fantastisch apparaat, alleen hier en daar nog wat kleine software bugs, waaronder die mbt de stuur bediening. Voor zover mij verteld is, heeft het bedrijf dat bij mij de unit heeft ingebouwd de beschikking over de update als het zo ver is. Ik durf niet te vertellen of deze wel of niet op de site van Kenwood gelpaatst zal worden, of dat deze alleen via dealers te krijgen is. Is een kwestie van Kenwood bellen cq mailen denk ik...

Ik zal ook eens een balletje opgooien bij mijn "inbouwer".

EdK

Forumguru
neem anders tijdens de update een usb sticky mee en wees beleefd brutaal door te vragen copy op je sticky te zetten.
Mag je hem daarna toemailen !
Maar mbt tot stuurunit wet je niet welk type je hebt ingebouwd gekregen ?

stephen36

Nieuw lid
Ik heb sinds oktober ook de Kenwood DNX 9260 BT in de Octavia Business Line. (Iemand was zo vriendelijk om ongevraagd de Columbus te verwijderen). Op zich een erg goed apparaat.

Het apparaat is ingebouwd bij schadebedrijf door een monteur van ASD uit Maarssen. Hij heeft er ook een interface tussen gezet voor de stuurbediening (ik weet niet welk type). Helaas ook hierbij problemen met de stuurbediening. Als ik in de MFD bijvoorbeeld wil wisselen tussen snelheid en verbruik, dan wijzigt op de radio het station (of het nummer dat afspeelt). Drukken op het rechtse scrollwieltje in je stuur zorgt dat het systeem verspringt naar de volgende input modus. Erg lastig allemaal. Ik heb gebeld of dat niet anders kon, maar men verwachtte van niet.

Ik overweeg nu om de interface maar helemaal te verwijderen. De stuurbediening biedt geen voordeel, als je daarna op je radio het station weer terug moet zetten. Ook telefoon bediening loopt niet via het stuur.

EdK

Forumguru
Vreemd dit te lezen.
Heb zoals gezegd ook de DNX9260BT met de stuurmodule van kenwood , en dit is de module die ook wordt gebruikt voor de Octi.
En de input modus gaat met de rechter knop op stuur met het vlokje zeg maar, en drukken op rechter scrol wiel doet gewoon wat hij moet doen en dus in MDF van menu 1 naar menu 2 toegaan.
Linker deel van knoppen op stuur doet gewoon zoals in manual blaadje (meegeleverd)is opgegeven
Kort samengevat doet hij precies wat ik er van verwacht mbt de audio. mbt de phone heb ik in al die 2 maanden eigenlijk op volume knop na nog niets met knoppen uitgeprobeert omdat verbreken van de verbinding makkelijker gaat op TFT venster.
Dus om er achter te komen waar het probleem zit van jou zou de inbouwer de bedrading van je wagen met die van de Yeti moeten vergelijken op de stekkers
Want je gaat haast denken dat daar het probleem zit !

Ps: je hebt wel firmware 1.5 van kenwood erop staan ? ( op DNX9260BT ) indien dit een lagere versie is zou het daar nog in kunnen liggen al verwacht ik dat niet !

stephen36

Nieuw lid
Heb inderdaad de nieuwste Firmware (1.5.0) eropstaan. Had de ijdele hoop dat dat zou helpen.
Het is dus wel zo dat de MFD zelf correct reageert op de stuurknoppen, maar het vervelende is dat de radio tegelijkertijd reageert. Dat zou volgens mij niet moeten. Ik heb in de MFD overigens geen keus voor radiobediening. Ik vraag me nu af of dat bij wel het geval zou moeten zijn?

meer

Nieuw lid
Als je de Kenwood module (CAW-VW2150) plaatst heb je er geen last van. Heb zelf ook een O2 en bij mij werkt het perfect. Waarschijnlijk heeft degene die het heeft ingebouwd niet een Kenwood module geplaatst maar van een andere leverancier.

Bovenaan Onderaan