O2 RS 2.0 TSI tuned by TVS

Thokozanoah

Forumguru
Donderdag 6 november 2014 te Varsseveld

Om 11.00 uur meld ik mij op het afgesproken tijdstip aan de balie van @TVS Engineering. Ik word vriendelijk te woord gestaan door Rico en mijn sleutels worden in ontvangst genomen. Ik neem plaats in de wachtruimte waar voor de innerlijke mens genoeg te verkrijgen is, er staat koffie, thee, soep, snoeprepen, ontbijtkoek en nog veel meer....ook liggen er voldoende magazines om door te spitten. De auto wordt naar binnen gereden en Luuk (stagair) zet de auto naar binnen om de standaard software uit te lezen.
Hierna wordt de auto voor de eerste keer gerold in standaard set-up, zie bijlage. 208 PK en 290 Nm
Even later komt Ronald ook even kijken, hij legt mij uit wat de bedoeling is en gaat met de software aan de gang. Op het moment dat de software wordt ingeladen komt Ronald langs om aan te geven dat er ook even een broodje gegeten moet worden, hij gaf aan mij na het eten even een rondleiding te willen geven.
Tegen 13.00 uur komt Ronald en neemt mij mee door het bedrijf, hij laat allemaal zien wat TVS doet op het gebied van DSG/versnellingsbakken, daarna laat hij met trots enkele projecten zien, een Golf II met een 6.0 W12, een BMW met een bak met vermogen, een Polo met R32 blok en een Golf V met R36 blok, die laatste wordt zo geprepareerd dat daar straks ongeveer 1000pk uit moet komen......over ontwikkeling in de tuningswereld gesproken :rockon:
Maar goed, ik kwam voor de tuning.....na het inladen van de eerste software wederom een run, 271pk / 394Nm. Na de run wordt overlegd wat er gedaan kan worden om meer vermogen er verantwoord uit te halen (ontsteking vervroegen), software wederom aangepast en weer een run, 280pk/415Nm.
Ah, dat ziet er goed uit, maar in overleg wordt weer de ontsteking aangepast maar heeft niet het gewenste resultaat na rolling, 272pk/399Nm.
Dan maar ontsteking terug zetten en in overleg de turbodruk aangepast, een run met 280PK en 409Nm.
Voor mij is het al super, had ik absoluut niet verwacht. Ronald stelt voor om een het verschil te meten met een Cold Air intake nadat ik hem gevraagd had of een open luchtfilter verschil zou geven. Velen zijn van mening dat een open luchtfilter geen extra pk's geeft......nou de Cold Air intake die door TVS zelf wordt vervaardigd levert wel degelijk pk's en koppel op, na een run 291Pk/425Nm......
Maar voor mij wordt dat (op dit moment) wat te prijzig en ben ik al ruim tevreden met het behaalde vermogen met standaard filter.
Ondertussen wordt de DSG aangepast, het is al later op de dag en ik moet zelf op tijd op een afspraak zijn. Eigenlijk werd mij geadviseerd om nog een paar runs te maken zodat de turbo kan "adapteren" zodat de koppelkromme mooier en vloeiender verloopt, dan is waarschijnlijk ook de ingestelde waarde van de turbo terug te zien tijdens een run. Ronald heeft mij voorgesteld om binnenkort nog een run te maken en dan zou ik zien dat de koppelkromme wat vloeiender loopt, misschien schelt dat nog een pekaatje :nono:
Na dit alles de proefrit, door tijdgebrek kies ik ervoor alleen maar een rondje te maken over het industrie terrein, maar..........................:tegek::fool::thumbsup::yeehaa::cheer::rockon::yeah::sterretjes::dankje:
Wat een verschil, een vermogen waar ik U tegen zeg en een DSG die schakelt alsof ik in de cockpit van de TorroRosso zit van Max Verstappen......wat schakelt ie fijn en wat reageren de flippers strak, klasse!!

Om goed 16.30 uur vertrok ik met een grijns op mijn gezicht naar mijn afspraak, dus de dag goed gevuld met een leerzame dag bij TVS.

Eindconcluise:
Na enkele dagen "koppijn" te hebben gehad omdat ik geen keuze kan maken, ben ik super tevreden over het geleverde resultaat van TVS. De RS ging van 208Pk/290Nm naar 280Pk/409Nm.....
Ik werd vriendelijk ontvangen en er werd ruim de tijd voor de auto genomen, ik werd ingelicht over wat er ging gebeuren en werd op de hoogte gehouden van tussentijdse resultaten. Natuurlijk ook wel een paar kleine dingetjes waar je over zou kunnen zeuren (wat je helaas wel eens terugleest in recensies), maar die zijn begrijpelijk. Het bedrijf had in de middag te maken met veel aanloop, ff dit en ff dat. Maar je ziet dat er hard gewerkt wordt met veel kennis en kunde.....
"Als een restaurant leeg is ga je er niet eten, als een restaurant vol is ga je er met plezier een hapje eten, als er dan een keer een glas omvalt dan is dat niet erg, dat hoort erbij........"
Ronald en team TVS, bedankt!

Bijlagen

• SkodaOctavia Origineel.pdf
    64,8 KB · Weergaven: 92
  • Stap 1 basis tuning.pdf
    66,8 KB · Weergaven: 51
  • Stap 2 Ontsteking vroeger.pdf
    66,3 KB · Weergaven: 38
  • Stap 3 Ontsteking nog vroeger.pdf
    66,1 KB · Weergaven: 47
  • Stap 4 Meer boost en origineel luchtfilter.pdf
    65,5 KB · Weergaven: 71
  • Stap 5 Meer boost en Cold Air Intake.pdf
    66,3 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Kan me niet voorstellen want dan plaats je niet om 21:26 een inleiding.
Denk dat een hele Lap text aan het typen is in word om het vervolgens hier te plakken :D

ertromp

Forumguru
Goed om te lezen uiteindelijk je ervaring en dat het je goed bevallen is en dat de tuning van zowel motor als dsg nu zo goed bevalt :thumbsup::thumbsup:
En het uiteindelijke resultaat ziet er super uit! Geniet ervan :thumbsup:

LT83

Forumguru
Goed om te horen dat je tevreden bent, maar ben ik de enige hier die de vermogensopbouw eigenlijk helemaal niet mooi vind?
Heb ook nog nooit gehoord dat de turbo moet wennen en je na een maand een mooiere koppelkromme krijgt.
Sorry voor mijn directheid, maar met zon grafiek zou ik niet tevreden zijn en zeker geen genoegen mee nemen.
Een vloeiend koppelverloop is erg belangrijk voor de levensduur van verschillende onderdelen, kijk eens naar de uitdraai van Corne of Dirk.
Het kan dus wel bij TVS!

CDK

Forumguru
Na de post van @Luuk Thijssen ben ik de pdfjes maar eens gaan downloaden, gisteren lukte dat niet doordat ik over m'n data limiet heen zat...., Je hebt momenteel dus de software zoals in uitdraai 4 afgebeeld staat, het vermogen is netjes, maar de opbouw zou wel wat strakker mogen, net zoals in de originele versie (uitdraai 1) Vraag of Ronald er nog een keer naar wil kijken en neem er de tijd voor, zodat je niet wéér een afspraak hebt waardoor je snel weg moet..... Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt!

Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Eens met de post hierboven: ik kan soms kort door de bocht zijn en nogal direct; dat weet ik zelf ook. Maar als ik de grafieken zie is het prutswerk geweest..

De TS heeft het overal in zijn verhaal over de topwaardes die gehaald worden. Maar de grafieken laten een beeld zien dat je aan die pieken weinig hebt op het feit na dat de je kan vertellen dat er xx pk en xx Nm in zit. Indrukwekkende cijfers op het eerste gezicht, maar de grafieken spreken boekdelen en laten iets totaal anders zien.

My 2 cents..

sitechris

Donateur
Moet het met de heren eens zijn. Ik heb mooiere grafieken gezien van hetzelfde blok. Zie hier mijn grafiek van de Golf 6 GTI. Ik vind prutswerk een wat grove conclusie, maar het kan wel beter in mijn optiek.

jd custom chip gti.png

ertromp

Forumguru
Waar is TS voor gegaan hè. Blijkbaar zo'n top moment. De originele uitdraai laat natuurlijk al die aparte opbouw zien die niet m.i. niet VAG eigen is. Dat zou mijn eerste punt zijn maar als @Thokozanoah daar toch de verdere opdracht op gegeven heeft :pieker:

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan