[O2] Problemen met radio ontvangst

Harold

Lid
31 mei 2009
39
8
8
Bij mij Octavia2 heb ik sinds deze week opeens een sslecht radio ontvangst. Voorheen niets aan de hand, maar het is nu bagger. Zelfs de sterke radiozenders zoals radio 3 etc komen met veel ruis door.

Ik had gehoopt dat de antenne connector achter in de autoradio los zou zitten, maar dat was was niet het euvel.

Als ik een draad achter in de radio stop heb ik beter ontvangst, dus het zit hem denk ik in de connector achter in de radio, alhoewel ik daar niets byzonders aan kan zien. of aan de antenne kabel, of aan de antenne op het dak.

Nu lees ik op het internet dat er een antenne versterker tussen de radio en de antenne zit (zit ingebouwd onder de antenne als ik het goed begrepen heb). Kan dit het euvel zijn? En hoe is het op te lossen?


De radio is een standaard radio met navi van Skoda:


1642.JPG
 

Ronnie

Forumguru
2 mrt 2008
4.734
893
128
68
Losser, in 't mooie twenteland
VW groep auto's maken gebruik van ingebouwde antenneversterkers in de antennevoet. Deze wordt gevoed door de (VW) radio/navi. Bij een aftermarketradio moet er dus voor een voeding via de antennenkabel komen, dit noemt men een "fantoomvoeding", dit is bij iedere automaterialenzaak te koop. Aansluiten op de geschakelde+, achter de radio.
Zoiets dus:
http://www.allekabels.nl/Autoradio-...TENNE-ADAPTER-DIN-150-OHM-OPFORD-SEAT-VW.html
 

Harold

Lid
31 mei 2009
39
8
8
VW groep auto's maken gebruik van ingebouwde antenneversterkers in de antennevoet. Deze wordt gevoed door de (VW) radio/navi. Bij een aftermarketradio moet er dus voor een voeding via de antennenkabel komen, dit noemt men een "fantoomvoeding", dit is bij iedere automaterialenzaak te koop. Aansluiten op de geschakelde+, achter de radio.
Zoiets dus:
http://www.allekabels.nl/Autoradio-...TENNE-ADAPTER-DIN-150-OHM-OPFORD-SEAT-VW.html


Dit zou het probleem in mijn geval niet mogen zijn lijkt me? Want ik heb geen aftermarket radio, en het heeft altijd goed gewerkt. Maar het zou dus kunnen zijn dat de antenne versterker stuk is, of geen spanning krijgt? Is dit te meten?
 

Ronnie

Forumguru
2 mrt 2008
4.734
893
128
68
Losser, in 't mooie twenteland
Sorry, ik dacht dat het een RNS kloon was..... Hoogstwaarschijnlijk zit er vocht in de antennevoet, dit veroorzaakt een massasluiting met als gevolg slechte ontvangst. Enigste oplossing is dan de antennevoet vernieuwen.
Op de antenneuitgang van de radio staat dus een spanning welke de versterker via de antennekabel voedt. Dit zou je kunnen meten.
 

Harold

Lid
31 mei 2009
39
8
8
Ik denk wel dat er spanning op de antenne stekker zit, want als ik de antenne stekker eruit trek achter in de radio, valt de spanning van de radio ook weg, en valt die uit. Ik dacht dat dat aan het ontbreken van een massadraad lag, maar ik vermoed dat de radio zijn spanning via de antenne stekker krijgt?

Is de dak antenne zelf makkelijk te verwijderen om te zien of daar sluiting zit?
 

Ronnie

Forumguru
2 mrt 2008
4.734
893
128
68
Losser, in 't mooie twenteland
Hier is dus duidelijk iets niet goed, de voeding gaat normaal via de Quadlockstekker, aan-uit gaat via can-bus. Misschien de radio/navi eens uitlezen met VCDS/VAS bij de dealer (STG 56)
Aan de antennevoet kun je niets zien, je krijgt 'm ook niet uit elkaar(is gegoten), je kunt meetwaardes misschien vergelijken met een nieuwe, maar ik denk dat vervangen de beste optie is. onderdeelnr: 1U0 035 507 A €198.- (navigatieantenne plus radio)
 

Harold

Lid
31 mei 2009
39
8
8
Ik zal eerst eens de aarde draad controleren. Want het is inderdaad iets met de aarde volgens mij, want als ik de aarde mantel van de antenne stekker tegen het metalen chassis van de radio houd, dan gaat de radio weer aan. Dus zo te zien is dat zijn enigste aarding.
 

Tallguy

Forumguru
25 nov 2005
3.865
973
123
[MODERATORBREAK]Topic verplaatst naar Car Audio, video, navigatie en andere gadgets[/MODERATORBREAK]
 

Harold

Lid
31 mei 2009
39
8
8
Vandaag een extra massa draad aangesloten (massa draad was nooit aangesloten, de radio kreeg zijn aarde van de antenne stekker). Maar de extra aarde draad verhelpt de klacht niet. Ik heb nog even gekeken of er ook spanning op de antenne ingang staat, en dat werkt gewoon (12v). Dus de antenne versterker krijgt wel spanning. Zodra ik de multimeter in de antenne ingang had gezet had ik ook weer radio ontvangst. Dus het probleem zit hem niet in de radio. Dus zal er vermoedelijk wel storing in de antenne voet zitten.

Vraagje: is de antenne zelf te vervangen: vermoedelijk moeten de zijpanelen los bij de achterklep (ik heb een station) en kan ik dan onder het hemeltje komen. is het dan een kwestie van de antenne kabel verwijderen, de antenne losdraaien, de nieuwe antenne monteren en de antenne kabel weer bevestigen? Of is dit werk dat je beter door de dealer kan laten doen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Angel4141

Ronnie

Forumguru
2 mrt 2008
4.734
893
128
68
Losser, in 't mooie twenteland
Je kunt 2 type's Antenne hebben, een combi(triplex) antenne op het dak (bijlage), of een combinatie van dak- en achterruitantenne.
in het laatste geval zit er een antenneversterker boven aan de rechter C stijl gemonteerd.
Maar ga maar uit van een defecte dakantenne. Je hoeft alleen maar de bekleding aan de bovenkant van de achterklepsponning los te halen, voorzichtig de hemelbekleding iets naar beneden buigen en dan kun je er bijkomen.
 

Bijlagen

  • Oct.2 combi Dakantenne voor radio.doc
    55,5 KB · Weergaven: 76

Harold

Lid
31 mei 2009
39
8
8
Ronnie, bedankt voor je reactie,

Hieronder gaf je een artikelnummer door, voor een combi antenne voor telefonie, navigatie en radio.

Wat betreft de antenne: Van het telefoon gedeelte maak ik geen gebruik.
Wat voor functie heeft het GPS gedeelte van de antenne? Mijn navigatie heeft een losse gps antenne onder het dashboard, en ik neem aan een extra signaal via de tachopuls.

Want dan zou ik alleen het radio gedeelte nodig hebben, en na mijn idee heb ik dan geen antenne nodig van 198,00 euro.

Zou een alternatief van Conrad niet voldoen?:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=373002
 
  • Leuk
Waarderingen: Angel4141

Glitch

Lid
18 jun 2011
2
0
11
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de fantoomvoeding van de radio-antenne op de geschakelde v12 kan aansluiten. Moet ik hiervoor kabeltjes loshalen en / of solderen en dergelijke?
 

Stejogini

Actief lid
24 okt 2014
62
48
28
Deventer, Overijssel
Ik heb ook een probleem met onze radio-ontvangst! Precies zoals Harold hierboven ook beschrijft. Skyradio en nl3 en 1 en 2 zijn sterk.. Q music, 538 en Slam zijn bagger. Bij de skoda dealer geweest. Ze hebben hem uitgelezen. # antennes waren niet stuk... volgens hen en ook zou er geen sprake zijn van draadbreuk. Ze willen nu een ander Amundsen systeem erin zetten om te bekijken of ik daar ook slechte radio ontvangst mee heb. Want zij denken dat het aan mijn Amundsen 310 systeem ligt. Zelf heb ik het idee dat er toch iets is met een antenne stekker, versterker of de antenne. Dit omdat de andere zenders wel gewoon een helder geluid geven. Wie weet hier meer van en weet raad? Ik heb niet zoveel zin in een nieuwe Amundsen systeem a 1000 eurie. Ik heb net voor 150 euro de nieuwste navigatie software erop gezet ;-(
We hebben nog wel 6 maanden bovag garantie. Ik kan dus terug naar de garage want alleen maar skaradio afspelen gaat nergens over. De dealer gaf aan dat analoge zenders (mijn apparaat ontvangt du geen digitale zenders) niet meer geüpdatet worden en dat dat ook voor het probleem kan zorgen....
 

Harold

Lid
31 mei 2009
39
8
8
Sorry, ik dacht dat het een RNS kloon was..... Hoogstwaarschijnlijk zit er vocht in de antennevoet, dit veroorzaakt een massasluiting met als gevolg slechte ontvangst. Enigste oplossing is dan de antennevoet vernieuwen.
Op de antenneuitgang van de radio staat dus een spanning welke de versterker via de antennekabel voedt. Dit zou je kunnen meten.

Bij mij zat inderdaad het probleem in de antenne voet. Ik heb eerst een wat makkelijke oplossing gedaan, heb de plusdraad losgemaakt en daar een draad aan gesoldeerd, en toen had ik weer ontvangst, draad via zijpaneel weggewerkt. Dat had ik als tijdelijke oplossing gedaan, maar ach, het zit er al weer 3 jaar en ontvangst is nog steeds goed....
 
  • Leuk
Waarderingen: Angel4141

Stejogini

Actief lid
24 okt 2014
62
48
28
Deventer, Overijssel
oke bedankt Harold, maar dan snap ik niet zo goed wat die Skoda dealer dan heeft zitten uitlezen.. ik had gevraagd of met uitlezen ze konden zien of de antenne voet stuk zou kunnen zijn of dat er vocht bij zou kunnen zitten... nou de antennes zijn ' goed mevrouw' kreeg ik als antwoord...
want ik zou het anders ook aan mijn navigatie kunnen merken.. dat hij een andere plek aangeeft dan waar ik werkelijk zou zijn... want door het vocht zou ook de antenne van de nav aangetast kunnen zijn....
En mijn nav systeem werkt prima dus geen vocht volgens de dealer....Ik ga verder zoeken naar iemand die misschien wel dat mogelijke vocht zou kunnen constateren....
 

Cordoba

Forumguru
3 mrt 2011
18.137
10.754
128
Randstad
Hmm, beetje onzin verhaal van de dealer: analoge zenders die niet ge-update worden??? Hij is zeker in de war met zijn bankrekening.

Ik zou beginnen met het systeem even demonteren, en checken of de antennekabel wel goed contact maakt (kern & buitenmantel) en dat de kern niet gekraakt is (zeg maar draadbreuk in het binnenste deel van de antennekabel. Andere mogelijkheid is dat de voeding voor de antennestekker is uitgevallen.

Overigens als je (op een grote parkeerplaats ofzo) een rondje rijdt, merk je dan dat de radio-ontvangst richting gevoelig is?

Overigens ik ben er vanuit gegaan dat je geen DAB-radio hebt, en je radio dus helemaal geen digitale zenders kan ontvangen.

Overigens navigatie gebruikt een heel andere frequentie, dus kan heel anders omgaan met water in de antennevoet. Dergelijke problemen zijn soms heel lastig te vinden, en achteraf is het vaak heel logisch. Een voorbeeld: ooit probleem gehad met 27MC ontvangst. Ik dacht aan probleem met de antenne, dus andere antenne op de voet, systeem werkte een paar minuten naar behoren en weer knudde. Andere kabel, weer even goed en weer fout boel. Ander apparaat en weer hetzelfde, zelfs een andere antennevoet, gaf hetzelfde resultaat. Oorzaak bleek uiteindelijk de aarding van de antennevoet te zijn, bij iedere wisseling van een component, werd de boel even ontladen, en na even gebruiken was het weer geladen en slechte ontvangst. Achteraf logisch, maar toch wel flink zitten puzzelen voor dit was opgelost.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Stejogini

Stejogini

Actief lid
24 okt 2014
62
48
28
Deventer, Overijssel
Bedankt Cordoba voor je reactie. die dealer zij dat sinds dit jaar ofzo analoge zenders minder geüpdatet werden.. tja ik heb er niet zoveel verstand van ;-(

Ik durf zelf helemaal niets te demonsteren.. (ik zie dat gezicht al van mijn man ;-0 ) Ik ga contact leggen met de zaak waar wij 3 weken geleden deze auto gekocht hebben. Ik had voorgesteld om niet gelijk helemaal naar Brabant te rijden en eerst ff bij mijn eigen garage te laten beoordelen (niks aan gehad dus) en zij gaven aan dat ze een speciale partner hebben die veel navigatie, radio en electronica doen voor hun. Dan hoop ik dat zij kunnen kijken of die kabel oke is (zoals jij beschrijft) en ik zal checken op een p of het richting gevoelig is...

Ik denk ook niet dat ik een DAB heb.. Superb uit 2010.. is dat systeem nog op te plussen naar een DAB systeem??

Ik dacht alleen misschien moe ik het systeem upgraden zodat ik niets meer te maken heb met niet geupdate analoge zenders...
 

AndreM

Forumguru
12 mei 2014
1.521
876
123
Vraagje???

Heeft iemand die radio ontvangst problemen heeft er ook aan gedacht dat je antenne zelf ook geaard moet zijn?
Je kan wel een hele goede antenne versterker hebben, maar zonder echte massa versterk je alleen maar ruis.
Kijk eens bij het plaatje van de antenne van Ronnie van 26-02-2011, daar zie je een getande moer (5) staan die massa moet maken met de carrosserie.
Door condens in de auto, in de loop der jaren, is dit de plek waar het eerst corrosie ontstaat en je een ontvangst probleem kan krijgen. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Stejogini