O2 met verkeerde optie

Deedzj

Nieuw lid
Beste skoda-rijders,

Wij kregen afgelopen maandag een heel aangenaam telefoontje. Onze nieuwe skoda octavia combi (1.8tsi + dsg) is binnengekomen. Wij dus snel naar de garage om hem te bekijken, en de papieren van de verzekering op te pikken. Een paar dagen later zouden we ermee kunnen rijden.

Alles goed, tot wij plots merken dat de hoofdairbag niet aanwezig zijn. Wij hebben deze optie genomen, kostprijs 710 euro incl BTW. Wij willen liever niet besparen op veiligheid.

Blijkbaar heeft de dealer een fout gemaakt, en per ongeluk een multifunctioneel stuur besteld ipv de hoofdairbag. Maar ik hoef helemaal geen speciaal stuurwiel. Ik heb veel liever een heel hoofd bij een botsing. Dit filmpje maakt veel duidelijk: http://www.youtube.com/watch?v=CoWbsXtiRas

Voorstel van de garage: U betaalt de hoofairbag niet, en u betaalt het multifunctioneel stuur niet.
Maar voor mij en mijn vrouw is dit absoluut niet voldoende. Logisch, want wij hebben geen hoofdairbag, en ik heb ook geen speciaal stuurwiel besteld.

Wat zou jij nu doen?

cvegreen

Forumguru
Maarten heeft ook een verkeerd bestelde auto voorgeschoteld gekregen , na wat heen en weer geloop heeft hij dan toch een nieuwe auto gekregen met de optie's die hij wou . Dus zou ik zeggen , als die airbag gelijk je aangeeft o zo belangrijk is , dat je je been stijf houdt en daar dan ook voor gaat dat hij een nieuwe besteld met alle optie's die jij op je originele bestelbon staan hebt . Er is dan wel enkel een probleem als je je gebruikte auto moet gaan inleveren , want dan word je auto ook weer een paar maand ouder dan dat hij nu is en het einde van het jaar nadert , dus zou dit wel eens een blockbuster kunnen worden.

Wasmachineman

Forumguru
Deedzj, heb je de auto nog niet in bezit?
Ik zou hem (nog) niet nemen als ik jou was.
Auto is niet geleverd zoals besteld dus dealer moet een oplossing zoeken om jou tevreden te maken.
Of een nieuwe auto bestellen en deze verkeerde auto inzetten als huurauto of als demo bijvoorbeeld.
Of er een grote korting op doen en dan toch verkopen aan jou!
Als het gedane voorstel je niet bevalt dan aangeven aan de dealer en zeggen dat hij een nieuwe poging moet wagen!
Dat je inruilauto ouder wordt is een probleem voor de dealer aangezien hij het probleem heeft veroorzaakt!

Succes!

GJS

Senior Member
Is zo'n airbag niet achteraf in te bouwen?
Als hij ooit afgaat dan zetten ze er toch ook een nieuwe in als de auto gerepareerd wordt.
Indien mogelijk zou ik dat gewoon voorstellen aan je dealer en de afgesproken prijs betalen, dan heb je er toch mooi een gratis multifunctioneel stuurwiel aan over gehouden.

LenK

Forumguru
Hetzelfde antwoord als GJS.

(en: hoe moeilijk is het om een goede bestelling te doen, wat een snurkers)

hemi24

Forumguru
Airbag naderhand inbouwen, denk het niet..!

Tenzij dit het beeld is wat je erbij hebt:
Guess_Why.jpg

hemi24

Forumguru
We zijn er nog steeds niet uit, ik dacht dat de gordijnairbags ook standaard aanwezig waren!? Of hebben we het hier over andere airbags?

Deedzj

Nieuw lid
Een grote korting heb ik voorgesteld aan de dealer. Maar ik krijg als antwoord dat hun dealermarge helemaal wegvalt omdat ik een 'gratis' multifunctioneel stuur krijg. Meer korting zit er dus niet in. Achteraf inbouwen is niet mogelijk, zegt de dealer

Daarbij hebben we heel bewust gekozen voor de hoofdairbags en dat geeft een goed gevoel. Ik wil ze eigenlijk gewoon graag hebben (zoals op de bestelbon staat).

@cvegreen: U hebt helemaal gelijk. Opnieuw bestellen duurt minstens 2 maanden. Dat wordt dus ten vroegste half november.

Deedzj

Nieuw lid
We zijn er nog steeds niet uit, ik dacht dat de gordijnairbags ook standaard aanwezig waren!? Of hebben we het hier over andere airbags?

In de optielijst van de auto staat de optie "hoofairbags". Ik denk dat het juist hetzelfde is dan gordijnairbags. Ze zitten niet standaard op de octavia (in België). Ik geloof wel op de Superb2.

Ondanks dat we regelmatig richting PON opmerkingen maken over het wijzigen van uitvoeringen kun je concluderen dat Skoda NL veiligheid schijnbaar serieuzer neemt dan Skoda B zie documentatie Octavia België.
Alleen front- en zijairbags zijn standaarduitrusting, hoofdairbags (gordijnairbags in NL) zijn een optie. Ze worden in België pas standaard vanaf Elegance.
http://new.skoda-auto.com/bnl/model...aarduitrusting/Pages/standaarduitrusting.aspx
http://viewer.zmags.com/publication/6f5ff0ad#/6f5ff0ad/18

Ik zou de auto niet accepteren, je krijgt immers niet gelverd wat er besteld is.:regels:

Mistraller

Senior Member
Dat is gewoon heel simpel. Fout van de dealer, dus de dealer draait op voor alle bijkomende kosten. Als je dat stuur niet gratis wilt accepteren, heeft de dealer maar 1 optie, en dat is een nieuwe auto bestellen. De kosten daarvan zijn voor de dealer. Dus ook de lagere inruilwaarde van de oude auto.
Het staat notabene op papier, dus daar hoeft mijns inziens niet moeilijk over gedaan te worden.
Het zal alleen de relatie met de dealer niet ten goede komen.

Captain Hook

Forumguru
Airbag vervangen is iets heel anders als naderhand nieuw inbouwen!
De bekabeling en activatie sensoren zijn voor ieder type airbag op een specifieke plek in je auto ingebouwd. Zo ontplooien de airbags zich alleen als dat noodzakelijk is. Bij bijvoorbeeld een frontale aanrijding zullen de zijairbags niet ontsteken en vice versa.

French

Lid
Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij de aflevering van mijn O2. Ik had de auto met privacy glas besteld maar hij werd geleverd zonder. Ik had gelukkig de bestelling zwart op wit staan dus de dealer kon er niet onderuit. Op zijn kosten zijn er toen achteraf donkere ramen ingezet. Het was een foutje in het bestelprogramma volgens hem. Leek mij onzin, hij was het gewoon vergeten. Ik zou zeker eisen dat de auto zo wordt afgeleverd als jij hem hebt besteld. Leuk zo'n multifunctioneel stuur maar dat is niet waar je om had gevraagd. De dealer doet het fout dus dan moet hij het ook oplossen vind ik.

Bovenaan Onderaan