O2 kopen met 1.2 TSI DSG 178 dkm

1.2 TSI met hoge km stand kopen?

  • Ja

    Stemmen: 8 57,1%
  • Nee

    Stemmen: 6 42,9%

  • Totaal aantal stemmers
    14
Hallo forumleden,

Ik lees regelmatig mee op dit forum echter post weinig omdat er weinig tot geen problemen zijn met de skoda. (thank god!)
Momenteel rijden wij een Skoda O2 1.6 elegance uit 2007 met 205 dkm op de teller. Rijkelijk uitgerust met opties. Nu overwegen wij, om meerdere redenen, om een combi te kopen met een trekhaak en automaat.
Daar we nu alle opties zo'n beetje hebben willen we dat nu weer, je raakt snel verwend......
Nu heb ik de mogelijkheid een O2 facelift 1.2 TSI DSG combi te kopen met 178 dkm op de teller. BJ 06-2012. Is net uit de lease gekomen, onderhoud vlgs het boekje (krijgt bij aflevering een grote beurt) en ziet er spik en span uit. Geen noemenswaardige reparaties gehad aan de aandrijflijn.
Nu zijn er in het verleden veel problemen geweest met de 1.2 TSI motoren, hiervan ben ik op de hoogte. Vanaf 2012 (heb ik gelezen) zijn er verbeterde motoren gemonteerd, deze auto valt daar dus ook onder mijn inziens.

Wat is nu mijn dilemma..... die 178 dkm. kan zo'n motor nog 5 jaar meer, ongeveer 60 dkm. Wij rijden voornamelijk regionaal. Hebben een camper voor de vakantie dus ook daar wordt de wagen niet voor gebruikt. Prijsstelling en inruil zijn prima. incl. 6 maanden GGG garantie.

Heb de hele dag het internet al doorgespit kan echter weinig vinden over de betrouwbaarheid van de 1.2 STI motoren bij hogere KM standen. In de lijst, op dit forum, met hoge km standen staan toch meerdere 1.2 TSI auto's. Vandaar mijn vraag op dit forum: Zouden jullie het aandurven met een 1.2 TSI en 178 dkm of zou je verder zoeken naar een lagere km stand en dus duurdere wagen?!
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Deze motoren zijn prima, ook bij hogere km-standen.

Wel is een inlaat reiniging aan te raden bij elke TSI motor (ivm verkoling van de poorten met als cilinder overslag tot gevolg als je er niets aan doet).

Check ook met VCDS de staat van de dsg7 koppelingsplaten en of de auto niet trilt als je hem vanaf 5kph in de 2 laat wegrijden.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dsg-koppeling.html

Verder prima motoren, kun je veilig kopen en nog vele kilometers mee rijden.
 

Spierings

Forumguru
@Race Eend waarom is die inlaat reiniging aan te raden.. die vervuiling kwam toch grotendeels van de interne egr regeling ( van wat ik hier op het forum lees) .?

Iets wat de vroege 1.2 tsi motoren niet heeft...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Interessant. Ik neem aan dat ook wel mede een rol speelt met welk ritten patroon de kms zijn gemaakt. Bv veel korte ritjes vs praktisch alleen snelweg
 

ertromp

Forumguru
@Spierings bij de 1.2TSI motor in de O3 dat is het zogenaamde EA211 blok vind overlap plaats van de klepopeningen inlaat / uitlaat dus vieze gassen kunnen weer op de inlaatkleppen neerslaan. Dat alles om emissie te doen zakken
 

Noord26

Forumguru
Ze zitten wel een week of 7 vol als je dit wil laten doen. Deze techniek is toch wel een stuk beter als (ooit bij een mini meeting) gedaan werd? Bij CelTemp was dat geloof ik?
 

ertromp

Forumguru
Ze zitten wel een week of 7 vol als je dit wil laten doen. Deze techniek is toch wel een stuk beter als (ooit bij een mini meeting) gedaan werd? Bij CelTemp was dat geloof ik?
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de werking van die wallnut blasting dan de chemische zooi die de werking zou moeten doen. Mocht er een volgende keer komen kies ik persoonlijk voor de wallnut blasting. Ook echt dik aangekoekte zooi gaat er mee los. Dat is echt 100% effectief
 

Cordoba

Forumguru
Anders gewoon contact opnemen met Tom/HBT dan weet je gelijk wat de prijs is en wanneer je aan de beurt kan zijn.

Even back on topic:
ik heb geen idee hoeveel je neer moet leggen om van een O2 met 205k km naar een O3 mwr 177k km te gaan. Leeftijdsverschil van 5 jaar is de moeite waard, maar verschil in km-stand van 30k is weinig, zeker als dat betekent dat je bij O3 allerlei (normale) slijtagedelen mag gaan vernieuwen. Misschien liever een auto van een jaartje ouder en dan onder de 150k km.
 

Race Eend

Forumguru
@Spierings bij de 1.2TSI motor in de O3 dat is het zogenaamde EA211 blok vind overlap plaats van de klepopeningen inlaat / uitlaat dus vieze gassen kunnen weer op de inlaatkleppen neerslaan. Dat alles om emissie te doen zakken

Niet alleen dat, ook de tank ontluchting en carterventilatie dampen zijn vet en vuil. Ook die slaan vast in de inlaat.

De uitlaatgassen zijn droog en relatief schoon bij een benzine. De hete gassen kunnen echter wel zorgen dat de vette dampen nog hardnekkiger vast gaan zitten.

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de werking van die wallnut blasting dan de chemische zooi die de werking zou moeten doen. Mocht er een volgende keer komen kies ik persoonlijk voor de wallnut blasting. Ook echt dik aangekoekte zooi gaat er mee los. Dat is echt 100% effectief

Bij motoren met het inlaatspruitstuk vooraan (1.8 en 2.0 T(F)SI) is het relatief makkelijk om de inlaat te demonteren. Echter bij de oudere 1.2 en 1.4 zit de inlaat aan de achterkant en is demontage VEEL werk.

Daarbij haal je ook niet alles weg met walnut blasting. Immers staan de kleppen dicht en reinig je dus niet alles.

Met een goede chemische reiniging (waar de motor draait) en je de klep dus ook in andere gebieden reinigt. Dat is weer een voordeel(tje) van chemisch reinigen.

Daarbij, je kunt alles 100% schoon hebben, na 10.000km begint er toch echt weer het eea op te bouwen. Om elke 50.000km je inlaat te demonteren, wordt het geheel ook niet beter van. Je zou eventueel walnootstralen kunnen toepassen de eerste keer en daarna bijhouden met chemisch reinigen elke 50.000km.

Ze zitten wel een week of 7 vol als je dit wil laten doen. Deze techniek is toch wel een stuk beter als (ooit bij een mini meeting) gedaan werd? Bij CelTemp was dat geloof ik?

Inmiddels worden de chemische middelen ook steeds beter, erg harde aanslag wordt nu ook verwijderd. Ook de techniek die je toepast is erg belangrijk. (dwz motor niet te hoog op toeren laten lopen, want anders trek je je chemische middel te snel mee, het moet wel wat kunnen inweken).
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Inmiddels worden de chemische middelen ook steeds beter
enig idee op basis van wat deze middelen zijn? Kan mij voorstellen dat deze behoorlijk agressief zijn willen ze zo vastgekoekte rotzooi kunnen verwijderen.. zijn deze veilig voor alle andere componenten waarmee het in contact komt? Ook op den lange duur of bij meermaals behandelen van eenzelfde motor?
 

Spierings

Forumguru
@Spierings bij de 1.2TSI motor in de O3 dat is het zogenaamde EA211 blok vind overlap plaats van de klepopeningen inlaat / uitlaat dus vieze gassen kunnen weer op de inlaatkleppen neerslaan. Dat alles om emissie te doen zakken
Goed om te weten, wist niet precies wanneer de overstap van vroege enkele naar nieuwere dubbele nokkenas 1.2 tsi.

Heb je in iedergeval geen kans op een opgerekte ketting;)
 
Bovenaan Onderaan