O2 FL Eleg BL wel of geen verwarmde ruitensproeiers

hemi24

Forumguru
Mijn O2 FL Elegance Businessline is (zoals standaard bij deze uitvoering) uitgerust met Xenon + AFS + koplampsproeiers, maar de grote vraag is:

Zitten hier (ook) verwarmde ruitensproeiers op...?!?

Wie weet meer?

Tallguy

Forumguru
Volgens mij heeft Skoda die optie op geen enkele auto (althans, niet dat ik weet of heb gehoord).

MarcoO2

Forumguru
De sproeiers wel natuurlijk, maar verwarmde...? Ik heb geen idee, eigenlijk... als ze verwarmd zouden zijn, zou mij dat de afgelopen weken wel opgevallen zijn in de vorm van een smeltplek rond de sproeiers, en dat heb ik niet gezien. Weinig kans dus!

TL@

Forumguru
Op de mijne zitten die verwarmde sproeiers, ze worden echter enkel verwarmd wanneer de achterruit verwarming op staat.
Heel handig wanneer er een pel ijs op de ruit zit, even sproeien en de ruit is ijsvrij. Verwacht geen wonderen, maar best handig.

Falcon

Donateur
Niet de facelift in iedergeval. In de pre-facelift was dit wat duidelijker omschreven.

Maar er zijn toch al een aantal mensen met Elegance Bussinesline op het forum? Deze hoeven alleen even hun achterrruit verwarming aan zetten en voelen of de vloeistof warm wordt.

Lijkt mij namelijk een ideaal alternatief op ijskrabben ;)

Rallye

Forumguru
Lijkt mij namelijk een ideaal alternatief op ijskrabben ;)

Wellicht een beetje OT, maar ik wilde er geen aparte topic voor starten: zijn die verwarmbare sproeiers (eenvoudig) achteraf in te bouwen?

Overigens is al eerder gediscussieerd over een alternatief, de Webasto Hotshot. Webasto wil er echter niets meer van weten op hun site.

Captain Hook

Forumguru
Ik weet niet hoe het bij Skoda zit met een al dan niet verwarmd ruitensproeiervloeistofreservoir (wow, wat een mooi scrabble woord), maar bij een Golf IV (Highline + winterpakket) was EN het reservoir verwarmd (daar zat een klein verwarmingselement in) EN de sproeikoppen op de rand van de motorkap waren verwarmd.
Want je kunt wel warme vloeistof richting de sproeikoppen pompen, maar bij een flinke rijwind (b.v. -10 op de duitse Autobahn bij 180km/h) vriezen die sproeikoppen dicht.

In de folder/prijslijst van de O2 zie ik alleen een verwijzing naar 'verwarmde ruitensproeiers' staan.

hemi24

Forumguru
Maar hangt de optie nu aan de Xenon, of zit het bijvoorbeeld in het pakket bij de verwarmbare voorstoelen (winterpakket)?!?

En hoe herken je de verwarmde ruitensproeiers onder de motorkap?

Ronnie

Forumguru
Bij BMW, Mercedes, Audi lopen er gewoon draadjes naar de sproeiers, er zit een weerstandsdraadje in verwerkt. Ik had er eentje stuk bij m'n Ur-Quattro vroeger en dat resulteerde in een schroeivlek op de motorkap!

r_d_k

Actief lid
Ik weet niet hoe het bij Skoda zit met een al dan niet verwarmd ruitensproeiervloeistofreservoir (wow, wat een mooi scrabble woord), maar bij een Golf IV (Highline + winterpakket) was EN het reservoir verwarmd (daar zat een klein verwarmingselement in) EN de sproeikoppen op de rand van de motorkap waren verwarmd.

Klopt, ik had een Golf V. Rondom de sproeikoppen was het ijs als eerste verdwenen. Zelfs bij een dun laagje sneeuw sproeide de ruitenvloeistof er doorheen. :shocked:

TL@

Forumguru
@ TL@: welke uitvoering heb jij precies?

Ik heb een Ambiete (pre facelift) en heb het als losse optie erbij genomen (in België kan je bijna alles als losse optie bestellen, behalve volledig leer op alle uitvoeringen behalve Elegance :disc:)

hemi24

Forumguru
Misschien toch maar even kijken onder de motorkap, of er ook draadjes richting de sproeierkoppen gaan...

Bovenaan Onderaan