[O2] Ervaringen na 1 jaar

7 april 2006 was de mooie dag dat ik mijn 02 mocht ophalen. Blij als een kind dat ik was en eindelijk van mijn opzich fijne 307 maar rampen lpg-installatie af.

Inmiddels zijn we een kleine 40.000km verder en de auto bevalt nog altijd super! Het rijdt als een klasse hoger t.o.v. de Peug en ik ben op dit moment nog steeds van mening dat er bijna geen andere auto te vinden is die zoveel waar voor je centen biedt!

De opvallendste zaken van de afgelopen 12 maanden:

de 1.9TDI is een ontzettend fijne kilometervreter. Erg soepel, trekt als een lier en op kruissnelheid zeer acceptabel geluidsniveau. Het stationair draaien valt me wat tegen kwa herrie maar dat is nou eenmaal een kenmerk van de TDI, hier ook al veelvoudig besproken. Ook de zuinigheid is indrukwekkend. Ik kan nu gewoon telkens bijna 900km op een tank rijden. Met LPG stond ik om de 3 dagen of 325km weer bij de pomp...

De Eminent Ivory bekleding dan. Erg fraai natuurlijk maar mijn grootste angst was dat deze na een aantal maanden er al niet meer uit zou zien. Echter verkeerd het nog in uitstekende staat! Toch is het oppassen met drinken in de auto en ook bezweet instappen na een etappe hardlopen is geen goed idee. Ik kan de bekleding toch goed schoonhouden door (als tip hier gelezen een jaar terug) in de kofferbak een droge doek en een fles Glassex te bewaren :) Hiermee krijg je vlekken er snel weer uit.

De Xenon verlichting is echt een verademing gebleken, wat een berg licht zeg! Voor de prijs die je bij Skoda betaald t.o.v. veel andere merken kan ik het echt iedereen aanraden. Dit is zo'n optie die je niet meer wilt missen als je het eenmaal hebt. Ik stapte tussendoor een keer in de Sorento van mijn ouwelui en dan schijnt er echt zo'n zielig nachtkaarsje op het wegdek, haha.

Het Sound System voldoet. Niet meer en niet minder echter voor het geld kun je beter krijgen. Daarnaast is mijn enige (!) irritatiebron tot nu toe in deze auto dat het rechterportier resoneert bij muziek met lage tonen. 12 speakers zorgt echter wel voor een vol geluid, hoewel de hoge tonen mij te schel klinken.

Wat me verder opvalt is de degelijkheid van de auto. Exterieur, interieur, uitstekende afwerking, mooie materialen en de wagen licht als een blok op de weg en stuurt formidabel. Je hebt echt het gevoel met een veilige en stevige wagen op pad te zijn. Dat miste ik bij de 307 wel.

Ook de kofferbak is ideaal ideaal ideaal (echo). Hij is echt gigantisch :)

Nog kleine minpunten zijn wellicht de krakende middenarmsteun, de wat matige speakers zoals eerder vermeld en een zwarte auto moet je echt vaak wassen om hem mooi zwart te houden maar dat is bij elke auto het geval.

Andere punten kan ik echt niet verzinnen. De kinderziektes waren er bij de mijne gelukkig allemaal wel uit. Alleen het motormanagement moest een keer ge-update worden i.v.m. het stotterende optrekken (uitgebreid topic hierover ook hier terug te vinden).

Op naar de 2 jaar en dan meld ik me wel weer eens ;)
 

Rik

Nieuw lid
Fijn om te horen dat de auto zo goed bevalt, aangezien ik hem net bij de dealer heb gehaald. Tot nu toe bevalt ie bij mij ook erg goed.
 

renYek

Lid
Leuke review :-)
Morgen rijd ik mijn O2 HB Elegenance 1.6 MPI precies 1 jaar! En nog steeds met veel plezier. Ik heb aardig wat kilometers gemaakt (net geen 57000, -> veel airmiles dus ;)) en dat had ik ook verwacht. Vandaar de keuze voor deze auto: veel ruimte, van alle gemakken voorzien en erg comfortabele stoelen.

Ik kan echt uren rijden zonder moe te worden in deze auto, terwijl ik dat in andere auto's (megane, polo, golf iv, stilo, astra vorige model) wel altijd had op langere ritten. 3 weken geleden heb ik bijvoorbeeld 11 uur met 1 onderbreking van 20 minuten en 1x om te tanken gereden door Duitsland zonder moe te worden.

Erg positief:
- Geweldige wegligging, ook met net iets te hoge snelheden in bochten.
- Voor mij zijn het de perfecte stoelen
- Ruimte (mountainbike in z'n geheel achterin gooien - wel de bank plat natuurlijk), muziekapparatuur (4x12" speakercabinet, 19" rack, 2 gitaren, tas met kabels in de kofferbak en de bank nog rechtop!)
- Die boodschappenhaakjes in de kofferbak gebruik ik echt vaak, superhandig!
- de vele opbergvakjes: ik sleep aardig wat cd's en eten mee onderweg, dus dat is ideaal

Minder positief:
- stationair schokt hij wat, maar dat schijnt een veelvoorkomend euvel te zijn?
- 2 x storing gehad met audiosysteem Stream. 1e keer deed hij een dag lang helemaal niks, de 2e een paar uur.
- de volgende keer hoop ik dat een 2.0fsi wel binnen mijn budget valt. de 1.6 valt voor een 1.6 zeker niet tegen, maar ik mis toch wat power.
- bij echt hoge snelheden (duitsland..) ala 180+, moet ik echt 2 handen aan het stuur houden omdat ik dan soms het gevoel heb dat hij soms wat zwabbert op de weg. Dat gevoel had ik bij een passat of een a4 weer niet.

Voor de rest vind ik het nog steeds een erg mooie auto om te zien en ik krijg er ook nog steeds positieve opmerkingen over en wordt ook nog wel eens nagekeken. Altijd leuk toch ;)

Ik moet van de week een afspraak maken voor de 2e beurt in een jaar tijd en met mijn huidge rijgedrag kan ik over een dik jaar de volgende uit gaan zoeken en het zou me niks verbazen als dat weer een Octavia wordt (maar dan een 2.0fsi).

Ik heb op de Stream na nooit iets gehad aan de auto (behalve een nieuwe voorruit door een barstje van een halve meter..)
 

Reizende

Actief lid
Review Mijn Skoda...

Na ruim een jaar, en bijna 60.000 km verder kan ik niet anders zeggen dan dat ik heel erg tevreden ben met de auto.

Grootste pluspunten die op mij van invloed zijn:
-Beresterke motor
-De uitrusting
-De ruimte

Grootste minpunten:
?

Kleine minpuntjes zijn volgens mij toch wel een beetje de kwaliteit:
Het kraken van de vering, het tikken van de airco zijn dingen die ik al vaker voorbij heb zien komen. Verder heb ik momenteel een rammel in m'n bijrijdersdeur, die ik hoor zodra ik de deur dichtgooi. Klinkt net als een skoda uit, pak 'em beet, 1950.
Verder zit er een rammeltje in de bedieningshendel van het knipperlicht, lijkt me ook niet gezond.

Maar, dit zijn in mijn ogen futiliteiten die vallen in het genre "scheve antenne" waar al eens een uitgebreid topic over is geweest.
Een echte aanrader deze auto, en ik zal hem de komende 1 3/4 jaar met plezier (hopelijk) blijven besturen.

PS: Ben trouwens bezig als 2e auto een Saab 900 Cabrio aan te schaffen.. Nog meer mensen met deze combi??
 
Bovenaan Onderaan