O2 Combi 1.6 MPI Ambiente Attractive op LPG

L-X

Lid
Afgelopen vrijdagmiddag heb ik mijn fonkelnieuwe Octavia Combi opgehaald, en dit weekend heb ik hem dus lekker kunnen testen en showen.

Wat ben ik blij met mijn eerste leasebak, absoluut een goede keuze! Afvallers in het keuzetraject waren de Seat Altea XL en de Ford Focus Wagon, en daar ga ik geen spijt van krijgen. De Seat vond ik teveel 'busgevoel', onoverzichtelijk, stijf aanvoelend en met lelijk dashboardmateriaal. De Ford reed subliem qua wegligging, maar is een slag kleiner, schakelde minder lekker, had slecht verstelbare hoofdsteunen achterin, etc.

De reacties op mijn Octavia zijn unaniem lovend :worshippy: Mooie, grote auto, behoorlijk compleet uitgerust en een mooie kleur (cappuccino beige metallic). Ik heb tijdens mijn speurtocht veel reviews gelezen, en er wordt vaak gezegd dat de 1.6 flink wat lawaai maakt. Nou, ik heb nog nooit zo'n stille auto gehad! Geef je flink gas voor een inhaalactie o.i.d. dan hoor je hem natuurlijk wel grommen, maar dat vind ik helemaal niet erg! Wel heeft ie wat minder kracht in de lage toerentallen dan bijvoorbeeld mijn Peugeot 306 1.8, dat merk ik voornamelijk in z'n 2e versnelling. Verder moet ik even wennen aan het gaspedaal, deze lijkt wat rechterop te staan dan die ik gewend ben. Maar niet vervelend. Wat ik erg mooi vind is dat je achter het stuur zittend over de stoere motorkap heen kijkt, dat geeft een extra dimensie aan het toch al aanwezige gevoel van een grote, stijlvolle auto.

Mijn zwager heeft geprobeerd drie kinderzitjes achterin te zetten (twee verhogers en een maxicosi) maar dat lukte niet, ik vermoed voornamelijk vanwege de kuipvorm van de achterbank aan de zijkanten. Voor hem dus geen Octavia als nieuwe leaseauto ('t wordt waarschijnlijk een Zafira voor hem als het daarin wel past), maar had het in de Octavia gepast dan had hij 'm wellicht overwogen! Zelf heb ik nog geen kids en binnen 4,5 jaar worden dat er zeker geen drie, dus mij boeit het niet haha.

Verder is mijn enige punt van opmerking tot nu toe dat de dashboardronding achter het stuur redelijk ver naar voren komt (verder dan gewend), waardoor ik af en toe met mijn vingers daar tegenaan tik, zeker wanneer ik in een scherpe bocht het stuur bovenaan van onderen beet pak. Maar als dat het enige is :grin: Oh ja, daarnaast is de laadvloer van de laadruimte een beetje verhoogd voor de LPG-tank, daar zit een keurige beklede overkapping in 2 delen overheen.

Deze Ambiente Attractive bevat als actiemodel een leren stuur, leren versnellingspook, leren handremgreep, Stream radio met MP3, jumbobox met aux aansluiting, 16" lichtmetalen Lyra velgen en tot mijn verrassing bij het afhalen stiekem toch de elektronische gescheiden klimaatregeling! Daarnaast heb ik als accessoires luidsprekers in de achterdeuren, een vaste trekhaak en een Parrot bluetooth. Eigenlijk blijft voor mij alleen de parkeerhulp te wensen over, maar inparkeren lukt me over 't algemeen prima.

Het knopje voor het gas is onder de versnellingspook gemonteerd, de Parrot zit boven de radio op het dashboard. Beide vind ik erg netjes in de auto verwerkt, en ze werken prima! Wel rijd ik voorlopig eerst voornamelijk op benzine (werd met een volle benzinetank afgeleverd) voor het inrijden, al hoeft dat volgens de verkoper niet per se. Uberhaupt zegt hij dat inrijden voor deze motor niet hoeft, maar ik probeer het de eerste 100 km relatief rustig aan te doen.

Binnenkort zal ik wat foto's maken en hier proberen te plaatsen, want ik moet mijn prachtbak natuurlijk even aan jullie tonen :cool:
 

redfoxert

Senior Member
Heel erg gefeliciteerd met je nieuwe pracht bak! Heel veel veilige kilometers gewenst :D

Seat Altea XL is bij om ongeveer dezelfde redenen ook afgevallen.
 

Fabia

† In Memoriam
En weer een Skoda rijder erbij. Van Harte welkom :aangenaam: op dit gezellige forum.
 

cvegreen

Forumguru
Mooie uitleg over je nieuwe O2 , zoals we kunnen lezen ben je er erg tevreden mee (had niets anders verwacht).
Alleen jammer dat we het zonder foto's moeten doen .
Ik wens je heel veel plezier met je nieuwe O2 en heel veel veilige kilometers toe gewenst .
 

JeeWee

Actief lid
Gefeliciteerd! Dank voor de fijne 'review', dan heb ik nòg meer om naar uit te kijken. Ben wel benieuwd of de Climatronic een 'foutje' van de dealer/fabrikant is, of dat het zo hoort - dan word ik pas echt een blij kind bij aflevering:530: !

Enne....die foto's wil ook graag zien!
 

L-X

Lid
Gefeliciteerd! Dank voor de fijne 'review', dan heb ik nòg meer om naar uit te kijken. Ben wel benieuwd of de Climatronic een 'foutje' van de dealer/fabrikant is, of dat het zo hoort - dan word ik pas echt een blij kind bij aflevering!

Enne....die foto's wil ook graag zien!
Volgens de verkoper hoort de climatronic bij deze uitvoering. Maar wat ik hier lees http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=7046 is het volgende:

De benzineversies van de Attractive op basis van de Ambiente worden zonder meerprijs (waardoor het klantvoordeel neerkomt op € 1.770,-) voorzien van een Jumbo Box, klein lederpakket, 16-inch Lyra lichtmetalen velgen en radio/cd-speler Stream met externe audioaansluiting voor bijvoorbeeld een MP3-speler. De Octavia Attractive Business, op basis van de Ambiente, krijgt hetzelfde pakket mee, met als bonus Climatronic elektronische airconditioning. Hierdoor komt de totale pakketwaarde uit op € 2.320,-, terwijl de klant er € 120,- voor moet betalen.

Dan zou ik een Business uitvoering hebben gekregen, zonder meerprijs!:shocked::laugh:
 

JeeWee

Actief lid
Hmm, dan heb ik zaterdag zowaar een 'missie' als ik op kraamvisite ga: checken of mijn O2 ook de Climatronic heeft. Wel super voor jou, want voor zover ik na kon gaan stond in Autoweek (http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7238) wél dat de Climatronic bij de Attractive zat, maar in alle andere media zou het inderdaad onderdeel zijn van het AB-pakket. Volgens het gelinkte Autoweek artikel zou de meeruitrusting van de AB (o.b.v. Elegance) ten opzichte van de Attractive bestaan uit xenon, cornerfunctie, 16" lm wielen, parkeersensoren, navi, multifunctiestuur en zilveren dakrails. Mooie puzzel!

Oja, is het al zaterdag?
 

L-X

Lid
Hmm, dan heb ik zaterdag zowaar een 'missie' als ik op kraamvisite ga: checken of mijn O2 ook de Climatronic heeft. Wel super voor jou, want voor zover ik na kon gaan stond in Autoweek (http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7238) wél dat de Climatronic bij de Attractive zat, maar in alle andere media zou het inderdaad onderdeel zijn van het AB-pakket. Volgens het gelinkte Autoweek artikel zou de meeruitrusting van de AB (o.b.v. Elegance) ten opzichte van de Attractive bestaan uit xenon, cornerfunctie, 16" lm wielen, parkeersensoren, navi, multifunctiestuur en zilveren dakrails. Mooie puzzel!

Oja, is het al zaterdag?
Ik ben benieuwd, ik snap 'm nu ook niet meer :ahum:

Ik zal proberen vrijdag wat foto's te maken en te plaatsen. De auto verrast me inmiddels af en toe met een vrolijke *pling* (let op, de buitentemperatuur is 4 graden celsius) en *pling* (let op, je tank is minder dan een kwart vol) :smirk:

De enige 'rammel' die ik toe nu toe hoor, is de passagiersgordel die (indien niet gebruikt) af en toe tegen de binnenwand aan slaat. Meer mensen daar 'last' van?

Het is absoluut een feestje om elke dag een uur heen en terug naar m'n werk te rijden! :worshippy:
 

JeeWee

Actief lid
Wellicht mag ik de naam van je dealer; dan kan ik mijn dealer daar mee 'overvallen' als ie beweert dat de Climatronic niet bij het Attractive-pakket hoort? Ik brand van nieuwsgierigheid......:crazy: :confused: :1884: :smiley29:

Andere vraag: hoe hou je het verbruik op LPG bij? Is daar een apart metertje voor gemonteerd, heeft de 'normale' benzinemeter een dubbelfunctie, of gaat dat op gevoel?
 

higgy

Forumguru
In de regel heeft de lpg een omschakelknop, waarom een viertal ledjes gedrapeerd is. Die vertonen wel een erg logaritmisch verloop, i.e. vertrouw maar meer op je dagteller dan op die ledjes.
Ik bijv. weet dat ik rond de 330 km eens kalmpjes aan moet gaan gastanken.
 

Gieliovd

Forumguru
De gas installaties hebben veelal een knopje met LED indicatie. Ik heb bijvoorbeeld 4 groende leds, en 1 rode. Als hij echt leeg is begint hij te piepen. De eerste keer wist ik niet wat me overkwam. Een vreemde hoogfrequente piep...

Verbruik kun je aflezen vanaf de boordcomputer.

Als ik 80 op de CC rijd, op gas... 6,4 liter/100 km.

Zet ik hem even over op benzine daalt hij ongeveer 1 liter naar 5,4 liter.

Men zegt dat dit echter niet altijd klopt. Komt er op neer dat ik met 410 km altijd moet tanken. Gemiddeld op gas staat er nu 8,8 liter in beeld. Met ritjes van een paar KM :tongue:

Edit: te laat.. :)
 

JeeWee

Actief lid
Merci Beaucoup Higgy en Gieliovd, dat is aan de ene kant geruststellend (als er iemand anders in rijdt kan ie dat ook 'checken'), en aan de andere kant licht zorgelijk: met 330 tot 410 km/tank word ik wel hele goede vrinden met de mannen en vrouwen van de Geelrode Schelp.
 

Gieliovd

Forumguru
Merci Beaucoup Higgy en Gieliovd, dat is aan de ene kant geruststellend (als er iemand anders in rijdt kan ie dat ook 'checken'), en aan de andere kant licht zorgelijk: met 330 tot 410 km/tank word ik wel hele goede vrinden met de mannen en vrouwen van de Geelrode Schelp.
Tja mijn donut tank in de plaats van het reservewiel heeft een capaciteit van 58 liter, welke maximaal tot 80 procent gevuld kan worden. Dus komt neer op een capaciteit van netto 46 liter.

Stel dat je met een Fabia binnendoor 1:12 rijdt en misschien op de snelweg 1:13,5 ofzo kun je het zo berekenen.

Ik merk dat de auto een apart verbruik heeft op zijn tijd. Als ik 50 in de 4 rijd verbruikt hij meer dan wanneer ik dit in de 3 doe. Op de snelweg verbruikt hij met 80 hetzelfde als met 120.
 

higgy

Forumguru
@JeeWee: ik heb express een klein tank genomen hoor, zodat m'n laadvloer niet verhoogd hoefde te worden. Je kunt inderdaad ook de 58-liter-tank nemen.
 

L-X

Lid
Ik heb geen keuze voor de tank voorgeschoteld gekregen, er is mij meegedeeld dat er een 51 liter tank in kwam. Ik was ook niet op de hoogte van het verhogen van de laadvloer daarvoor, maar ik stoor me er niet echt aan.

Ik rijd sinds een paar dagen op LPG. Ik merk, enigszins tot mijn teleurstelling, dat hij daarbij een klein beetje schokkerig rijdt. De kracht lijkt heel even weg te vallen, alsof er 'klontjes' in het gas zitten zeg maar. Dit heeft mijn Peugeot 306 in veel ergere mate, daarvan zijn al enkele keren de injectoren vervangen. Kan dit in een (nieuwe!) Skoda ook een probleem zijn, of hoort dit bij het op gas rijden?
 

L-X

Lid
En *POEF!* vanochtend in 1 (harde) klap alle luidsprekers uit :( Dat wordt na een week m'n eerste niet-geplande rit langs de dealer...
 

Gieliovd

Forumguru
Ik merk dat niet op gas hoor met mijn Fabia. Bij 2800 toeren krijg je wel een soort duwtje in de rug vaak, hij lijkt dan wel wat meer in te spuiten ofzo.

Voor de rest rijdt het niet schokkeriger!

Wat beroerd zeg dat je nu alweer problemen hebt.... Sterkte ermee!
 

Fabia

† In Memoriam
En *POEF!* vanochtend in 1 (harde) klap alle luidsprekers uit :( Dat wordt na een week m'n eerste niet-geplande rit langs de dealer...

Dat is balen. Ik hoop dat het iets simpels is. Volgens mij hebben we zoiets ooit besproken op dit forum, kan me het niet meer goed herinneren.
 
Bovenaan Onderaan