L-X
Lid
Afgelopen vrijdagmiddag heb ik mijn fonkelnieuwe Octavia Combi opgehaald, en dit weekend heb ik hem dus lekker kunnen testen en showen.
Wat ben ik blij met mijn eerste leasebak, absoluut een goede keuze! Afvallers in het keuzetraject waren de Seat Altea XL en de Ford Focus Wagon, en daar ga ik geen spijt van krijgen. De Seat vond ik teveel 'busgevoel', onoverzichtelijk, stijf aanvoelend en met lelijk dashboardmateriaal. De Ford reed subliem qua wegligging, maar is een slag kleiner, schakelde minder lekker, had slecht verstelbare hoofdsteunen achterin, etc.
De reacties op mijn Octavia zijn unaniem lovend :worshippy: Mooie, grote auto, behoorlijk compleet uitgerust en een mooie kleur (cappuccino beige metallic). Ik heb tijdens mijn speurtocht veel reviews gelezen, en er wordt vaak gezegd dat de 1.6 flink wat lawaai maakt. Nou, ik heb nog nooit zo'n stille auto gehad! Geef je flink gas voor een inhaalactie o.i.d. dan hoor je hem natuurlijk wel grommen, maar dat vind ik helemaal niet erg! Wel heeft ie wat minder kracht in de lage toerentallen dan bijvoorbeeld mijn Peugeot 306 1.8, dat merk ik voornamelijk in z'n 2e versnelling. Verder moet ik even wennen aan het gaspedaal, deze lijkt wat rechterop te staan dan die ik gewend ben. Maar niet vervelend. Wat ik erg mooi vind is dat je achter het stuur zittend over de stoere motorkap heen kijkt, dat geeft een extra dimensie aan het toch al aanwezige gevoel van een grote, stijlvolle auto.
Mijn zwager heeft geprobeerd drie kinderzitjes achterin te zetten (twee verhogers en een maxicosi) maar dat lukte niet, ik vermoed voornamelijk vanwege de kuipvorm van de achterbank aan de zijkanten. Voor hem dus geen Octavia als nieuwe leaseauto ('t wordt waarschijnlijk een Zafira voor hem als het daarin wel past), maar had het in de Octavia gepast dan had hij 'm wellicht overwogen! Zelf heb ik nog geen kids en binnen 4,5 jaar worden dat er zeker geen drie, dus mij boeit het niet haha.
Verder is mijn enige punt van opmerking tot nu toe dat de dashboardronding achter het stuur redelijk ver naar voren komt (verder dan gewend), waardoor ik af en toe met mijn vingers daar tegenaan tik, zeker wanneer ik in een scherpe bocht het stuur bovenaan van onderen beet pak. Maar als dat het enige is :grin: Oh ja, daarnaast is de laadvloer van de laadruimte een beetje verhoogd voor de LPG-tank, daar zit een keurige beklede overkapping in 2 delen overheen.
Deze Ambiente Attractive bevat als actiemodel een leren stuur, leren versnellingspook, leren handremgreep, Stream radio met MP3, jumbobox met aux aansluiting, 16" lichtmetalen Lyra velgen en tot mijn verrassing bij het afhalen stiekem toch de elektronische gescheiden klimaatregeling! Daarnaast heb ik als accessoires luidsprekers in de achterdeuren, een vaste trekhaak en een Parrot bluetooth. Eigenlijk blijft voor mij alleen de parkeerhulp te wensen over, maar inparkeren lukt me over 't algemeen prima.
Het knopje voor het gas is onder de versnellingspook gemonteerd, de Parrot zit boven de radio op het dashboard. Beide vind ik erg netjes in de auto verwerkt, en ze werken prima! Wel rijd ik voorlopig eerst voornamelijk op benzine (werd met een volle benzinetank afgeleverd) voor het inrijden, al hoeft dat volgens de verkoper niet per se. Uberhaupt zegt hij dat inrijden voor deze motor niet hoeft, maar ik probeer het de eerste 100 km relatief rustig aan te doen.
Binnenkort zal ik wat foto's maken en hier proberen te plaatsen, want ik moet mijn prachtbak natuurlijk even aan jullie tonen
Wat ben ik blij met mijn eerste leasebak, absoluut een goede keuze! Afvallers in het keuzetraject waren de Seat Altea XL en de Ford Focus Wagon, en daar ga ik geen spijt van krijgen. De Seat vond ik teveel 'busgevoel', onoverzichtelijk, stijf aanvoelend en met lelijk dashboardmateriaal. De Ford reed subliem qua wegligging, maar is een slag kleiner, schakelde minder lekker, had slecht verstelbare hoofdsteunen achterin, etc.
De reacties op mijn Octavia zijn unaniem lovend :worshippy: Mooie, grote auto, behoorlijk compleet uitgerust en een mooie kleur (cappuccino beige metallic). Ik heb tijdens mijn speurtocht veel reviews gelezen, en er wordt vaak gezegd dat de 1.6 flink wat lawaai maakt. Nou, ik heb nog nooit zo'n stille auto gehad! Geef je flink gas voor een inhaalactie o.i.d. dan hoor je hem natuurlijk wel grommen, maar dat vind ik helemaal niet erg! Wel heeft ie wat minder kracht in de lage toerentallen dan bijvoorbeeld mijn Peugeot 306 1.8, dat merk ik voornamelijk in z'n 2e versnelling. Verder moet ik even wennen aan het gaspedaal, deze lijkt wat rechterop te staan dan die ik gewend ben. Maar niet vervelend. Wat ik erg mooi vind is dat je achter het stuur zittend over de stoere motorkap heen kijkt, dat geeft een extra dimensie aan het toch al aanwezige gevoel van een grote, stijlvolle auto.
Mijn zwager heeft geprobeerd drie kinderzitjes achterin te zetten (twee verhogers en een maxicosi) maar dat lukte niet, ik vermoed voornamelijk vanwege de kuipvorm van de achterbank aan de zijkanten. Voor hem dus geen Octavia als nieuwe leaseauto ('t wordt waarschijnlijk een Zafira voor hem als het daarin wel past), maar had het in de Octavia gepast dan had hij 'm wellicht overwogen! Zelf heb ik nog geen kids en binnen 4,5 jaar worden dat er zeker geen drie, dus mij boeit het niet haha.
Verder is mijn enige punt van opmerking tot nu toe dat de dashboardronding achter het stuur redelijk ver naar voren komt (verder dan gewend), waardoor ik af en toe met mijn vingers daar tegenaan tik, zeker wanneer ik in een scherpe bocht het stuur bovenaan van onderen beet pak. Maar als dat het enige is :grin: Oh ja, daarnaast is de laadvloer van de laadruimte een beetje verhoogd voor de LPG-tank, daar zit een keurige beklede overkapping in 2 delen overheen.
Deze Ambiente Attractive bevat als actiemodel een leren stuur, leren versnellingspook, leren handremgreep, Stream radio met MP3, jumbobox met aux aansluiting, 16" lichtmetalen Lyra velgen en tot mijn verrassing bij het afhalen stiekem toch de elektronische gescheiden klimaatregeling! Daarnaast heb ik als accessoires luidsprekers in de achterdeuren, een vaste trekhaak en een Parrot bluetooth. Eigenlijk blijft voor mij alleen de parkeerhulp te wensen over, maar inparkeren lukt me over 't algemeen prima.
Het knopje voor het gas is onder de versnellingspook gemonteerd, de Parrot zit boven de radio op het dashboard. Beide vind ik erg netjes in de auto verwerkt, en ze werken prima! Wel rijd ik voorlopig eerst voornamelijk op benzine (werd met een volle benzinetank afgeleverd) voor het inrijden, al hoeft dat volgens de verkoper niet per se. Uberhaupt zegt hij dat inrijden voor deze motor niet hoeft, maar ik probeer het de eerste 100 km relatief rustig aan te doen.
Binnenkort zal ik wat foto's maken en hier proberen te plaatsen, want ik moet mijn prachtbak natuurlijk even aan jullie tonen