O2 Columbus - MDI interface - iPod is nie goe nie

peterhuppertz

Forumguru
(caveat: ik weet even niet waar ik deze aan moet maken, maar Een Van De Grote Columbus-Topics lijkt me te generiek)

Ik heb een iPod-to-MDI-kabel aangeschaft om mijn iPod Classic in het dashboardkastje te kunnen leggen, en de muziek erop te kunnen afspelen op de Columbus in mijn Octavia 2FL uit 2012.

Dat blijkt geen succes. Ik heb geen idee wat de oorzaak is, maar als software-ontwikkelaar denk ik dat ik wel een idee heb wat het zou kunnen zijn: je moet het schrijven van software niet overlaten aan een hardware-boer. ;)
Dat ligt in elk geval niet aan de iPod (ik heb drie tot de macht veel niks met Apple, maar aan de MDI-interface van de premium-where-it-actually-counts-Citroën C5 deed het ding het perfect).

Wat ik mis zie gaan is het volgende:
Ik ben geloof ik één keer in staat geweest om een correcte inhoudslijst op te halen uit de iPod. Elke andere keer dat ik het heb geprobeerd, heeft de Columbus me ofwel voorgehouden dat ik helemaal niks aan de MDI had hangen -- terwijl hij tegelijkertijd bezig was om de nummers op de iPod in alfabetische volgorde op titel af te spelen, dus dat was al bizar. En als ik wel een MDI-interface had, en ik wilde daar de inhoudlijst van ophalen, dan kreeg ik heel andere, onverklaarbare, items. Telefoonboek-items, radio-zenders, of gewoon helemaal niks. Terwijl de Columbus bezig was de nummers in alfabetische volgorde af te spelers. Dus eerst "Aan de bezitters van een ziel" van Frank Boeijen, daarna "Aan iedereen die wacht" van Blof, , daarna "Abingdon Chasp" van Bill Bruford, daarna "Alphrazallan" van Allan Holdsworth... dat werk.

Als iemand weet wat hiervoor de oplossing is, houd ik me aanbevolen.

In de tussentijd heb ik maar gewoon even het 16GB SDHC-kaartje uit mijn camera gejat en daar een handjevol MP3's op gezet, netjes ingedeeld in folders, en die in het SD-slotje van de Columbus gestoken om te testen.
Dat werkte in elk geval op eerste verzoek goed -- ik kan keurig vanuit de root naar de Artiest-folder, en dan naar de Album-folder bladeren, en dan een album afspelen.

Dat is werkbaar. Zo kan ik op een 32 GB SDHC-kaart toch zo'n 200 albums kwijt als ik de MP3's op de hoogste bit rate (320kbps).
Dus heb ik net maar even twee 32GB SDHC-kaartjes besteld. Kan ik er eentje vullen met muziek voor als ik alleen, of met mijn oudste kleinzoon, in de auto zit, en dan hou ik de 16GB-kaart voor als ik samen met mijn vrouw in de auto zit, of met één van de andere kleinkinderen erbij.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb hier nog geen klachten over gelezen. Wat is de softwareversie van je Columbus, je MDI en welke kabel heb je?
 

hemi24

Forumguru
Welke kleur ring zit er aan MDI-stekker?

En wat is het artikelnummer?

Als deze begint met 5E, heb je de verkeerde....
 

peterhuppertz

Forumguru
Um, nee, dat is een Lightning-kabel (voor de laatste generaties iPhone). Ik heb een iPod Classic (da's nog met zo'n brede stekker aan de apparaatkant).
 

peterhuppertz

Forumguru
Ha... ok, die heeft een blauw ringetje. Ik heb een zwarte.

Versienummers:
Hardware: H61
Software: 3984
Maps: 7690.

Is vermoedelijk allemaal uit het jaar kruik...
 

peterhuppertz

Forumguru
Het valt me trouwens op dat de media software van die Columbus behoorlijk mank loopt... in de zin dat 'ie niet de audio metadata gebruikt. In het display zie je niet de title property, maar de bestandsnaam... en voor de volgorde gebruikt het ding een alfabetische sortering in plaats van de tracknummer property.

Dat had ik zelf beter gekund.

Maar ja... het is nog niet zo beroerd als de Toyota Auris die mijn vrouw vroeger reed. Die speelde de bestanfen af in de volgorde waarin ze naar de USB-stick waren gekopieerd (gewoon de volgorde in de file allocation table dus). Voor dat drama-ding moest ik dus een kopieer-utility schrijven...
 

krikke5150

Senior Member
[QUOTE="
Is vermoedelijk allemaal uit het jaar kruik...[/QUOTE]

Dit is mooi gezegd! Moet ik onthouden... :D
 

peterhuppertz

Forumguru
Intussen is dat probleem opgelost... of eigenlijk meer omzeild.
Ik heb uit mijn media library 150 albums geconverteerd van FLAC naar MP3-320, en die naar een 32 GB SDHC-kaartje gekopiëerd. Dat kaartje zit nu in de Columbus. Alles werkt zoals ik had verwacht, en de kwaliteit van de bron is ruim voldoende, gezien de niet-geweldige VAG-audio-kwaliteit. En er is ruimte genoeg voor nog eens 150 albums.

Voordelen:
  • Ik hoef mijn ipod niet meer in de auto te leggen
  • Als ik die ipod een keer vergeet, heb ik nog steeds muziek
  • Als mijn lief de auto snaait, heeft ze ook muziek

Nadelen:
  • Ik moet nu drie in plaats van twee muziekbibliotheken onderhouden (FLAC op de media centre thuis, M4A op de itunes media library, en MP3 voor de folder "backup auto" op mijn NASje). Dat valt te overleven...
  • De ipod wordt niet meer vanzelfsprekend opgeladen. Ik leg wel een USB-laadkabel op mijn werk.

Ik ben wel tevreden met deze oplossing. Nu ik mijn eigen muziek in de auto heb, is het weer een stukje meer "mijn auto" in plaats van "de auto die de parkeerplek inneemt van mijn C5". :)
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Dat is inderdaad wel een bewerkelijke methode. Ik ben blij dat de MIB-Amundsen in de Octavia III wel FLAC- files ondersteunt. Daar heb jij echter niets aan.
 

floyd2

Forumguru
Ik weet niet niet of al je muziek past op één SDkaartje maar je kan ook muziek zetten op de harddisk in de columbus.
Dit ga niet echt megasoepel maar je kan bijvoorbeeld muziek voor je kleinzoon daar de muziek op zetten en je eigen muziek op het kaartje houden.
Voor mij was de geluidskwaliteit en geen Flac af kunnen spelen de reden om de Columbus in te ruilen voor een Zenec.
Die heeft ook wel zijn kuren maar het geluid is zoveel beter.
 

peterhuppertz

Forumguru
:maakmegek:
muziek voor je kleinzoon

:D:D:D

Wat leuk dat je dat als voorbeeld neemt. Tot groot ongenoegen van zijn moeder is onze oudste kleinzoon (bijna dertien) er geheel akkoord mee als ik Allan Holdsworth aanzet. Dat komt denk ik deels omdat ik heb er, tussen zijn eerste en zijn vierde, elke zaterdagochtend aan heb blootgesteld. Op een zeker moment haalde ik hem op, en we brachten gelijk mams naar het werk. Hij was denk ik een jaar of drie oud, en zei dat Opa de muziek aan moest zetten. Dus ik dacht, nou, we zullen mams niet gelijk je auto uitjagen, en ik zet Tracy Chapman op.
Nou, dat was niet goed.
"Welke muziek dan, Senna"
"Nou, de ANDERE muziek. Die je altijd opzet."
"Deze?"
"Ja, die!"

Hij luistert echt naar muziek, houdt van jazz, en zit intussen zelf op drumles. :)

Maar dat transferen van muziek naar de hard disk is inderdaad iets waar ik nog mee wil spelen. Evenals het eraf halen van de muziek die er nu op staat (ontzettend pretentieuze, voorspelbare "new prog").
 
Bovenaan Onderaan