nw rijden met je skoda

bobby45

Actief lid
ik rij mijn tsi 1.4 als en diesel en rij dus 1 op 16:24:
maar kom ook niet boven de 2100 tpm
ik ga soms ook van de 2 naar de 4 naar de 6 dan geef ik gas

hoe rijden jullie?

extra info technische now how hier achter.
daar om is en diesel zuiniger en en tsi ook meer dan zonder turbo

Zinvol vergelijk van motorprestaties (2007-9)

vrijdag 23 mei 2008

Vraag: Om verschillende auto’s of motoren met elkaar te vergelijken, wordt vaak het specifieke vermogen gehanteerd (kg/kW). Omdat er tegenwoordig een scala aan motortypen bestaat, met en zonder drukvulling, vraag ik mij af of het niet zinvoller is om het begrip specifiek koppel te gebruiken.



Antwoord: Ottomotoren hebben een veel groter toerenbereik dan dieselmotoren, dit zou het lagere koppel van een hoogvermogende ottomotor zonder drukvulling deels kunnen compenseren.
Een auto met 3 liter dieselmotor (160 kW/250 Nm) en een gewicht van 1850 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,6 kg/kW. Een auto met 2,5 liter ottomotor (160 kW/130 Nm) en een gewicht van 1800 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,2 kg/kW. Een motorfiets met 1,2 liter motor (110 kW/130 Nm) en een gewicht van 330 kg inclusief bestuurder heeft een specifiek vermogen van 3 kg/kW. Hier springt de motorfiets er echt uit. Echter, als je nu het specifieke koppel vergelijkt, worden de waarden voor de diesel 3,6 kg/Nm, voor de ottomotor 7,2 kg/Nm, en voor de motorfiets 2,5 kg/Nm. De laatste waarden geven een heel ander beeld, mogelijk reëler. Wat is uw mening hierover?
R.A. Kruijt Spanjer, Alphen aan den Rijn

Eerst even wat orde aanbrengen in de door u gehanteerde begrippen. Met specifiek vermogen wordt bedoeld: het vermogen per liter slagvolume, dus pk/l of kW/l. Met specifiek koppel wordt bedoeld: het koppel per liter slagvolume, dus kgfm/l of Nm/l. U gebruikt eigenlijk het begrip specifiek gewicht als u het gewicht van een voertuig deelt door het vermogen, dus kg/pk of kg/kW.
Voor de goede orde: we gaan steeds uit van het door de fabrikant opgegeven maximum vermogen of maximum koppel.
Het specifiek vermogen geeft aan hoeveel vermogen er uit een motor van een bepaalde grootte wordt gehaald. De afmetingen zijn immers aardig evenredig met de cilinderinhoud. Of een hoog specifiek vermogen door een hoge gemiddelde druk (turbodieselmotoren) of een hoog toerental (benzinemotoren) tot stand komt, is aan de waarde niet te zien.
Specifiek koppel is evenredig met de gemiddelde effectieve druk. Dit begrip wordt al zolang er motoren zijn als vergelijkingsmaatstaf gebruikt.
Specifiek gewicht zegt veel over het acceleratievermogen van een voertuig en is ook al een eeuw in gebruik. Uit uw voorbeelden wordt het direct duidelijk waarom een sterke motorfiets zo geweldig snel kan optrekken.
Blijft nog de vraag over of uw voorstel om het gewicht door het koppel te delen zinvol is. Helaas, dat is niet zo. Elk voertuig rijdt met behulp van vermogen. Het motorkoppel is namelijk niet beschikbaar aan de wielen, er is een transmissie nodig. Die verhoogt het motorkoppel en verlaagt het toerental. Die overbrengingsverhouding is voor elk type motor anders en varieert ook nog met de rijsnelheid. Bij lage snelheden is de verhouding groot, bij hoge snelheden juist klein.
Als u motoren onderling wilt vergelijken, bestaan er speciale kentallen die in AMT 2005/2 beschreven zijn. Wilt u het artikel nalezen? Surf dan naar www.AMT.nl, Archief, rubriek Motorfietsen, Overige Merken (Benelli TNT (2005-02))
 

Wasmachineman

Forumguru
Koppel geeft aan hoe makkelijk je (zonder terug te schakelen) kan inhalen op een 80 km weg bijvoorbeeld. De motor draait weinig toeren en omdat het koppel hoog is hoef je niet terug te schakelen naar een lagere versnelling. Diesels hebben vaak een hoog koppel gecombineerd met een laag toerental en benzinemotoren een wat lager koppel bij een wat hoger toerental.

Voorbeeld: Een 1.6 tdi (105pk) rijdt 80 in 5e versnelling en een 1.6 benzine (102pk) rijdt ook 80 in de 5e versnelling. Beide willen inhalen maar hebben geen zin terug te schakelen. Het gaspedaal wordt ingetrapt....de diesel reageert veel sneller vanwege het hogere koppel bij lage toeren en is dus sneller bij zijn gewenste hogere snelheid dan de benzine die een lager koppel heeft bij een hoger toerental.
 

piair1982

Forumguru
koppel is de kracht die nodig is om aan het vliegwiel de motor tegen te houden.
Koppel wordt in Nm (Newton meter) gemeten. Dat wil zeggen de kracht die nodig is om een staaf van 1 meter op het hart van het vliegwiel tegen te houden.

10 Nm is 1 kilo druk op die staaf.

Dus als een auto 250 Nm koppel heeft heb je 25 kilo tegendruk nodig om het vliegwiel te stoppen.

Het is dus de feitelijke kracht die een motor levert.

Het koppel is bij dieselmotoren eerder beschikbaar in het toerengebied dan een benzine motor.

Met behulp van turbo's en compressoren wordt het tekort in koppel verbeterd bij benzine en diesel motoren.

Hoe merk je dit dan bij het rijden, dat is al eerder vermeld in dit draadje.
Hoe meer koppel en hoe groter het bereik van het koppel is over het totale toerengebied, hoe schakelluier je kan rijden. Dus als je in de 5 het gas intrapt bij 80 zal een auto met hoger koppel sneller accelereren dan eentje met een beperkter koppel.

Wel een lange post geworden zo maar denk wel dat het duidelijker is.
 

vincefra

Actief lid
dat is een zeer mooie uitleg ... (beiden).

Dacht dit al hoor, maar hierbij een bevestiging van twee mensen die het kunnen uitleggen.

Nu wat is dan de warrige eerste bericht over? Heeft toch wijnig toegevoegde inhoud ...
 

piair1982

Forumguru
On topic, als je op het maximum koppel rijdt dan rijdt je ook zuiniger. Bij dieselmotoren klopt het nieuwe rijden en bij benzine motoren met name de TSI motoren ook.

De belangrijkste punten:
Opschakelen bij diesel 2000 trn en 2500 bij benzine.
Uit laten rollen in de versnelling tot +/- 1000 toeren voordat je weer terugschakelt.
Anticiperend rijden (doe je normaal gesproken toch wel)
Auto laten staan voor korte ritjes (onder de 10 km)
 
E

Ex-lid 2926

Het lukt mij prima om zuinig te rijden met mijn 1.9 TDI. Gemiddeld zo'n 1:19 (uitgerekend bij iedere tankbeurt, BC is iets te optimistisch). Maar opschakelen bij 2000 toeren wordt mij toch iets te gortig. De motor draait dan in de volgende versnelling net even te weinig toeren. Ik vind de motor dan ook niet mooi lopen. Klinkt dan brommerig. Opschakelen bij zo'n 2500 toeren bevalt mij beter en volgens mij de auto ook aan het geluid te horen.
De CC is verder een verdienstelijk hulpje bij het zuinige rijden.
 
Bovenaan Onderaan