bobby45
Actief lid
ik rij mijn tsi 1.4 als en diesel en rij dus 1 op 16:24:
maar kom ook niet boven de 2100 tpm
ik ga soms ook van de 2 naar de 4 naar de 6 dan geef ik gas
hoe rijden jullie?
extra info technische now how hier achter.
daar om is en diesel zuiniger en en tsi ook meer dan zonder turbo
Zinvol vergelijk van motorprestaties (2007-9)
vrijdag 23 mei 2008
Vraag: Om verschillende auto’s of motoren met elkaar te vergelijken, wordt vaak het specifieke vermogen gehanteerd (kg/kW). Omdat er tegenwoordig een scala aan motortypen bestaat, met en zonder drukvulling, vraag ik mij af of het niet zinvoller is om het begrip specifiek koppel te gebruiken.
Antwoord: Ottomotoren hebben een veel groter toerenbereik dan dieselmotoren, dit zou het lagere koppel van een hoogvermogende ottomotor zonder drukvulling deels kunnen compenseren.
Een auto met 3 liter dieselmotor (160 kW/250 Nm) en een gewicht van 1850 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,6 kg/kW. Een auto met 2,5 liter ottomotor (160 kW/130 Nm) en een gewicht van 1800 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,2 kg/kW. Een motorfiets met 1,2 liter motor (110 kW/130 Nm) en een gewicht van 330 kg inclusief bestuurder heeft een specifiek vermogen van 3 kg/kW. Hier springt de motorfiets er echt uit. Echter, als je nu het specifieke koppel vergelijkt, worden de waarden voor de diesel 3,6 kg/Nm, voor de ottomotor 7,2 kg/Nm, en voor de motorfiets 2,5 kg/Nm. De laatste waarden geven een heel ander beeld, mogelijk reëler. Wat is uw mening hierover?
R.A. Kruijt Spanjer, Alphen aan den Rijn
Eerst even wat orde aanbrengen in de door u gehanteerde begrippen. Met specifiek vermogen wordt bedoeld: het vermogen per liter slagvolume, dus pk/l of kW/l. Met specifiek koppel wordt bedoeld: het koppel per liter slagvolume, dus kgfm/l of Nm/l. U gebruikt eigenlijk het begrip specifiek gewicht als u het gewicht van een voertuig deelt door het vermogen, dus kg/pk of kg/kW.
Voor de goede orde: we gaan steeds uit van het door de fabrikant opgegeven maximum vermogen of maximum koppel.
Het specifiek vermogen geeft aan hoeveel vermogen er uit een motor van een bepaalde grootte wordt gehaald. De afmetingen zijn immers aardig evenredig met de cilinderinhoud. Of een hoog specifiek vermogen door een hoge gemiddelde druk (turbodieselmotoren) of een hoog toerental (benzinemotoren) tot stand komt, is aan de waarde niet te zien.
Specifiek koppel is evenredig met de gemiddelde effectieve druk. Dit begrip wordt al zolang er motoren zijn als vergelijkingsmaatstaf gebruikt.
Specifiek gewicht zegt veel over het acceleratievermogen van een voertuig en is ook al een eeuw in gebruik. Uit uw voorbeelden wordt het direct duidelijk waarom een sterke motorfiets zo geweldig snel kan optrekken.
Blijft nog de vraag over of uw voorstel om het gewicht door het koppel te delen zinvol is. Helaas, dat is niet zo. Elk voertuig rijdt met behulp van vermogen. Het motorkoppel is namelijk niet beschikbaar aan de wielen, er is een transmissie nodig. Die verhoogt het motorkoppel en verlaagt het toerental. Die overbrengingsverhouding is voor elk type motor anders en varieert ook nog met de rijsnelheid. Bij lage snelheden is de verhouding groot, bij hoge snelheden juist klein.
Als u motoren onderling wilt vergelijken, bestaan er speciale kentallen die in AMT 2005/2 beschreven zijn. Wilt u het artikel nalezen? Surf dan naar www.AMT.nl, Archief, rubriek Motorfietsen, Overige Merken (Benelli TNT (2005-02))
maar kom ook niet boven de 2100 tpm
ik ga soms ook van de 2 naar de 4 naar de 6 dan geef ik gas
hoe rijden jullie?
extra info technische now how hier achter.
daar om is en diesel zuiniger en en tsi ook meer dan zonder turbo
Zinvol vergelijk van motorprestaties (2007-9)
vrijdag 23 mei 2008
Vraag: Om verschillende auto’s of motoren met elkaar te vergelijken, wordt vaak het specifieke vermogen gehanteerd (kg/kW). Omdat er tegenwoordig een scala aan motortypen bestaat, met en zonder drukvulling, vraag ik mij af of het niet zinvoller is om het begrip specifiek koppel te gebruiken.
Antwoord: Ottomotoren hebben een veel groter toerenbereik dan dieselmotoren, dit zou het lagere koppel van een hoogvermogende ottomotor zonder drukvulling deels kunnen compenseren.
Een auto met 3 liter dieselmotor (160 kW/250 Nm) en een gewicht van 1850 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,6 kg/kW. Een auto met 2,5 liter ottomotor (160 kW/130 Nm) en een gewicht van 1800 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,2 kg/kW. Een motorfiets met 1,2 liter motor (110 kW/130 Nm) en een gewicht van 330 kg inclusief bestuurder heeft een specifiek vermogen van 3 kg/kW. Hier springt de motorfiets er echt uit. Echter, als je nu het specifieke koppel vergelijkt, worden de waarden voor de diesel 3,6 kg/Nm, voor de ottomotor 7,2 kg/Nm, en voor de motorfiets 2,5 kg/Nm. De laatste waarden geven een heel ander beeld, mogelijk reëler. Wat is uw mening hierover?
R.A. Kruijt Spanjer, Alphen aan den Rijn
Eerst even wat orde aanbrengen in de door u gehanteerde begrippen. Met specifiek vermogen wordt bedoeld: het vermogen per liter slagvolume, dus pk/l of kW/l. Met specifiek koppel wordt bedoeld: het koppel per liter slagvolume, dus kgfm/l of Nm/l. U gebruikt eigenlijk het begrip specifiek gewicht als u het gewicht van een voertuig deelt door het vermogen, dus kg/pk of kg/kW.
Voor de goede orde: we gaan steeds uit van het door de fabrikant opgegeven maximum vermogen of maximum koppel.
Het specifiek vermogen geeft aan hoeveel vermogen er uit een motor van een bepaalde grootte wordt gehaald. De afmetingen zijn immers aardig evenredig met de cilinderinhoud. Of een hoog specifiek vermogen door een hoge gemiddelde druk (turbodieselmotoren) of een hoog toerental (benzinemotoren) tot stand komt, is aan de waarde niet te zien.
Specifiek koppel is evenredig met de gemiddelde effectieve druk. Dit begrip wordt al zolang er motoren zijn als vergelijkingsmaatstaf gebruikt.
Specifiek gewicht zegt veel over het acceleratievermogen van een voertuig en is ook al een eeuw in gebruik. Uit uw voorbeelden wordt het direct duidelijk waarom een sterke motorfiets zo geweldig snel kan optrekken.
Blijft nog de vraag over of uw voorstel om het gewicht door het koppel te delen zinvol is. Helaas, dat is niet zo. Elk voertuig rijdt met behulp van vermogen. Het motorkoppel is namelijk niet beschikbaar aan de wielen, er is een transmissie nodig. Die verhoogt het motorkoppel en verlaagt het toerental. Die overbrengingsverhouding is voor elk type motor anders en varieert ook nog met de rijsnelheid. Bij lage snelheden is de verhouding groot, bij hoge snelheden juist klein.
Als u motoren onderling wilt vergelijken, bestaan er speciale kentallen die in AMT 2005/2 beschreven zijn. Wilt u het artikel nalezen? Surf dan naar www.AMT.nl, Archief, rubriek Motorfietsen, Overige Merken (Benelli TNT (2005-02))