Normale slijtage banden?

Arjan1985

Forumguru
Wat nog zou kunnen, zonder te generaliseren, maar meer sprekende uit eigen ervaring, is dat wellicht je wederhelft, als die aanwezig is en ook in jouw auto rijd, stuurt zonder dat de auto verplaatst tijdens het in en uit parkeren?
Wissel je je banden nog wel eens van voor naar achteren?

Antera

Donateur
Achter krijgen iets minder te lijden omdat die niet sturen dus die hebben er vaak wat minder last van dan voor.

En bepaalde merken hebben dit meer ( lees sneller) dan de ander.

Wel lijkt me profiel ook al aardig versleten?
Daarnaast op de aangedreven as 2 dezelfde merken hanteren wel het advies evenals de diepte van het profiel. Zodat deze dezelfde eigenschappen in nood situaties heeft of anders om scheef wegtrekken van de auto te voorkomen bv.

Zelf kies ik ervoor bij dit om me banden te vervangen. Maar dat ben ik. Die vier handpalmen waaraan je je leven hangt moeten goed zijn.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Mee eens! Ik zou ook nooit met 2 verschillende soorten banden willen rijden, precies om de reden die @Antera aangeeft. Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat garages dit monteren (zelfs mijn eigen garage heeft dat bij mij een keer gedaan, was ik echt zwaar ontevreden over, terwijl het toch een prima garage is)

Canon-Eye

Forumguru
Bij alle VAG-voorwielaandrijvers die ik sinds mijn eerste Golf1 uit 1976 heb gereden ervoer ik meer slijtage op de voorbanden. Vandaar mijn vaste gewoonte om de banden per twee te vervangen, en wel door de achterbanden naar voren te verplaatsen en achter de nieuwe te leggen. Uiteraard altijd met links en rechts hetzelfde merk en type per as. Daarbij kon het wel gebeuren dat de fabrieksgemonteerde Conti's in twee fases vervangen werden door Michelins, maar dat heb ik nooit als storend ervaren.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bij alle VAG-voorwielaandrijvers die ik sinds mijn eerste Golf1 uit 1976 heb gereden ervoer ik meer slijtage op de voorbanden. Vandaar mijn vaste gewoonte om de banden per twee te vervangen, en wel door de achterbanden naar voren te verplaatsen en achter de nieuwe te leggen.

:thumbsup:
Ongeacht welke aandrijving, indien je 2 banden vervangt: altijd de nieuwe banden achter leggen.
Achter minder profiel dan voorkant, bepaald bij gripverlies de rijrichting van de auto negatief!.

Canon-Eye

Forumguru
Klopt. En het heeft me in het verleden nog diverse discussies met eigenwijze bandenmonteurs gekost omdat die nog vrij lang dachten dat het beste profiel vóór moest, "want daar stuur je mee". Inmiddels zijn de meeste wel om, denk ik.

Bovenaan Onderaan