Normale slijtage banden?

pkrijgsman

Forumguru
Skodabroeders,

Zie de foto...ik vind dit toch wel n aparte slijtage, wat vinden jullie? Binnenkort nieuw rubber, dan nog n rondje uitlijnen? Of is dit iets anders? Betreft de linkervoorband. En ja, profiel is erg mager, I know....

Waarom ik dit apart vind, vanwege de haarscheurtjes in het rubber die aan de buitenkant zitten. En ik ben zeker geen bochtenridder. Denk dat dit de 2e set is sinds 2019.

Bijlagen

• 20260426_144140.jpg
    20260426_144140.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 56

Tees

Donateur
Dit ziet er voor mij uit als droogtescheurtjes. Is dat normale slijtage? Ligt er een beetje aan hoe oud de banden zijn. Ik lees jouw bericht als dat ze ergens van rond 2022 zijn? Dan is t wel erg snel. Maar normaliter ligt dit niet aan de uitlijning.

Op de foto lijkt het ook alsof er een schuine lijn in t loopvlak zit. Weet niet of dat vuil is of slijtage, maar als t slijtage is, dan zou t wel kunnen wijzen op een slechte uitlijning.

Even wat verder info: Welk merk/type banden zijn t, voor of achter, wat is de DOT-code en hoeveel km heb je ze erop liggen?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Mogelijk vrij lang met een te lage bandenspanning gereden? Dan worden ze erg warm (en dat kan bij de vorige berijder geweest zijn).
Lange tijd met die kant in de zon gestaan? Ook dat kan droogtescheurtjes veroorzaken.
@Tees die schuine 'streep' lijkt mij een 'afdruk' van een straatklinker.
Maar de info over merk, type en ouderdom van de banden is ook belangrijk om een oorzaak te vinden.

Als het alleen de linkerband is, is dat wel opvallend. Lijkt erop dat de auto niet veel rijdt en dat de band zacht is geweest?

Is het "altijd" linke dan? (2e set sinds 2019 maar niet duidelijk of dit daarvoor exact hetzelfde probleem was)

Voor een goeie conclusie zul je meer informatie over de leeftijd van de band, hoe veel je rijdt, waar/hoe je parkeert etc etc. Eindstand is wel dat de band uitgehard is..

EdK

Forumguru
Kortom banden zijn oud en alle 4 dus gewoon vervangen !
Hier zou ik niet meer mee willen rijden ! Te grote risico's dat er onverwachts gebeurd !

pkrijgsman

Forumguru
Bij km 65000 (2/2022) zie ik in de geschiedenis iets staan waarvan ik denk dat t nieuwe voorbanden/voorband is. Links en rechtsvoor zijn verschillend, de historie is lastig te achterhalen (opgevraagd via Skoda dealer, leerpuntje voor de volgende keer, bij mijn eerdere auto's geen probleem).
Ik heb wat foto's gemaakt. Denk dat de DOT 4520 is? Km stand nu 125.000. Nooit melding gehad van te lage spanning bij de voorbanden, altijd 2,7/2,8 bar, 17 inch.
Het is een Bridgestone Turanza. Rechts dus een andere, dus geen vergelijking helaas...

Nog een foto recht van voren geprobeerd te maken, dus haaks op het loopvlak, zo recht mogelijk.

Bijlagen

• 20260426_175602.jpg
    20260426_175602.jpg
    1 MB · Weergaven: 33
  • 20260426_175630.jpg
    20260426_175630.jpg
    1 MB · Weergaven: 33

PizzaPieter

Donateur
Band dus 5,5 jaar jaar oud, da's aardig verdroogd wel.

Maar goed, oorzaak is van secundair belang.
Dit zou ik nog niet als reservewiel van mn aanhanger willen hebben.
Vervangen en zorgen dat op dezelfde as dezelfde banden zitten.

Tees

Donateur
60.000 km is iig een prima km-stand, zeker voor voorbanden. Bij 5-6 jaar oud kunnen droogtescheurtjes wel eens ontstaan. Verschilt erg per merk en rubbercompound hoe snel/vaak dit voorkomt. Mijn Michelins zitten er nu 5 jaar op en hebben (voor zover ik weet :angel: ) geen droogtescheurtjes. Ik meen me te herinneren dat Bridgestone en Continental er vaak gevoeliger voor zijn.

Overigens vind ik de droogtescheurtjes nog niet dusdanig erg dat ik er geen meter mee zou willen rijden, zoals @EdK aangaf. Tis allemaal best beperkt qua lengte, maar t zijn er wel vrij veel.

Laatst bewerkt:

pkrijgsman

Forumguru
Foto met DOTcode....hele wang zit vol uitdrogingsgaten.

Parkeer jij je auto in een kas of een oven?
Nee, in een pizzaoven oke, heel flauw...
Ter zake, die band staat wel op het zuiden, pakt dus, nu ik erover denk, toch behoorlijk wat zonuurtjes mee. Van 10.00 tot 17.00 ofzo? Achterband staat denk ik net wat meer in de schaduw...

Bovenaan Onderaan