Nooit meer een Octavia

Geachte forumleden.
Nooit meer een Octavia. Hopelijk dit geplaatst op juiste forum (Octavia III).

Uit pure frustratie mij dan toch maar gemeld op dit forum.
Ik heb 8 jaar een Octavia gereden en steeds was er wat. Leeftijd auto 2013 november. Gekocht 2016 met 87.000k. Destijds bij Martin Schilder occasions Heerhugowaard (bestaat niet meer).

Het sluitstuk is dat ik onlangs door de ANWB ben weggesleept wegens een afschuwelijk slecht lopende motor. Diagnose; Liep nog op twee cilinders. Behandeling; Cilinderkoprevisie, ten gevolge van waarschijnlijk versprongen distributieketting (vervangen op 120.000k). Overigens nog nooit gehoord van een dergelijke klacht c.q. oorzaak. Prijsopgave reparatie van skodadealer; € 4.000,-. Tsja, als een dealer dat zegt. Je auto staat daar en kan geen meter meer rijden voor een second opinion elders. Wat moet je? Aldus afscheid genomen! En nu volgt het frustrerende overzicht van bijna alle onverwachte reparaties.
121.000 Dynamo € 350,-.
128.000 Schokdempers voor € 500,-.
150.000 nieuwe sleutel € 150,-.
151.000 Koppelingsplaten € 600,-.
171.000 Verwarming keuzeschakelaar (geen warmte uit dashboard poorten) € 400,-.
179.000 Verwarming (2) nieuwe ventilator € 350,-.
Tussentijds wegens slappe achtervering, hulpvering laten plaatsen.

En dan nog, bij de laatste klachten (kachel en cilinderkop) de mededeling van de dealer, “we hebben pas tijd voor u over ca 4 tot 8 weken". Voordat u zich afvraagt, onderhoud gehad? Het antwoord daarop is, “vanzelfsprekend”. Zag ik dat aankomen, die cilinderkoprevisie? Achteraf gezien nam het olieverbruik wel wat toe en soms bij weinig gasgeven een lichte hapering.

Nogmaals dit geschreven uit pure frustratie. “Nooit meer een Octavia”, is een emotionele uitspraak dat besef ik. Tijdens het zoeken naar achtergrondinformatie over die cilinderkop problemen heb ik hier en daar is toch wel vernomen dat de zgn Duitse automerken toch niet zo betrouwbaar zijn dan dat het imago doet geloven. U mag reageren. Ik blijf nog wel even op dit forum. Ben benieuwd naar al dan niet herkenbare reacties. Ik wens alle Octavia rijders veel geluk en voorspoed. En dat meen ik oprecht. Met vriendelijke groet.
 

hemi24

Forumguru
Spijtig om te lezen!

Een distributieketting kan niet zomaar verspringen, dan moet er sprake zijn van een opgerekte ketting, óf een falende kettingspanner.
Ben benieuwd wat de oorzaak is geweest.
 

JeSko

Forumguru
Hoi Rob,

Jammer om horen, normaal gezien is de O3 wel een betrouwbare auto, "verspringen" van de ketting kan niet echt, wel kettingspanner die slecht is of de ketting die uitgerokken is, al was dat meer iets van de oudere generaties, heb het met een O3 nog niet (vaak?) Zien voorbijkomen hier.

Schokdempers ja dat is onderhoud natuurlijk, een normaal slijtageonderdeel, dat kan je de auto niet verwijten.

Één ding is zeker, je had je hier beter eerder aangemeld, aangezien je ook gewoon altijd volle pot betaald hebt voor alles, terwijl er hier heel veel kennis is en vooral mensen die je goedkopere oplossingen hadden kunnen aanduiden, die dan even goed zo niet beter zijn dan degene die de dealer je aanbied. Er is nl heel veel van de sloop te krijgen voor de O3 en het is een auto waarvan vele goedkopere merkspecialisten nog eens veel meer afweten dan sommige dealers....

Alles samen ( op wat je nu meemaakt na natuurlijk) vind ik het eerlijk gezegd nog meevallen qua kosten, 2350 euro aan onkosten buiten het gewone onderhoud om, op 8 jaar tijd valt mee, zeker als je weet dat je overal de volle pot betaald hebt, ik denk dat je daar bijna de helft had af kunnen schaven door naar een merkspecialist te gaan of zaken uit te zoeken via sloop. Ik heb ooit eens 3000 euro kosten gehad aan één jaar Citroën, dat is pas duur rijden ;)
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Wat vervelend om te lezen en ik kan me voorstellen dat je het vertrouwen dan kwijt bent in zowel de auto als de dealer.
Verder als ik de kosten zo lees heb je wel de hoofdprijs betaald voor reparaties. Maar goed daar heb je nu niets meer aan.

Hopelijk heeft de Octavia je ook op fijne plaatsen gebracht en heb je daar mooie herinneringen aan overgehouden.

Verder zou ik werk maken van garantie op de reparatie van distributie ketting. Die mag echt niet na 60k km kapot gaan.
 

Rallye

Forumguru
Vervelend, zoveel kosten en uiteindelijk zo’n afknapper. Maar we hebben het over een auto van inmiddels 10 jaar oud met meer dan 180.000 kilometer op de teller. Behalve die laatste grote reparatie en die aan de verwarming zie ik niet veel geks in je lijstje.
 

Tees

Donateur
Je hebt niet echt geluk gehad inderdaad qua wat je met de auto had. Maar met uitzondering van het eindpunt, ook weer niet extreem pech. Veel dingen horen een beetje bij een auto met deze leeftijd en km-stand.

Ik ben wel benieuwd welke motor je erin had liggen? En handgeschakeld of DSG automaat? Volgens mij waren de meeste motoren in de O3 van de EA211 generatie (met distributieriem), behalve de 1.8 en 2.0, dat waren EA888s, dacht dat die een ketting hadden. De oudere 1.8 TSIs wilden nog wel eens serieuze problemen met de cylinderkoppen (eigenlijk de schraapveren) met bijbehorend olieverbruik. Ik weet niet of deze generatie EA888 dat ook had.

Maar een ketting hoort t zeker langer dan 60k vol te houden, én zeker niet zomaar te knappen of ernstig te verspringen. Dat is wel een dingetje waar je nog achteraan kan gaan. Maar ik lees dat je het onderhoud bij de dealer hebt laten doen, dat betekent waarschijnlijk heel weinig kans dat je hier wat uit gaat halen...
 

1983jeroen

Forumguru
Ik zie ook niet heel schokkende dingen. De prijzen bij de dealer zijn hoog. Daarom kom ik er ook liever niet.
Kan elders vaak veel goedkoper. Met zelf remblokken vervangen heb ik 260 euro bespaard ten opzichte van de dealer bijvoorbeeld.
En als de dealer niet snel genoeg kan naar jouw zin zoek je toch een andere garage die eerder tijd heeft...

Het kan ook anders; ik had 2 jaar geleden (reed tot dan altijd Franse auto's) echt niet gedacht dat ik Skoda zou gaan rijden, maar vond de eerste zo fijn dat ik, na 1,5 jaar, die 2 weken terug heb ingeruild voor weer een Octavia, maar dan automaat.
 

Rallye

Forumguru
Heel apart,

Je meld je aan op het forum en begint meteen te klagen over de Octavia zonder ook maar 1 ander bericht te hebben geplaatst. Heel apart
Ieder heeft recht op zijn eigen mening en gevoel. Het zit TS erg hoog en hij mag dat hier best laten weten, toch? Het stuk gaan van de motor klinkt mij als vette pech. TS ziet een groter probleem - waarbij mijn ervaring hier op het forum is, dat benzine-Ovtavia’s vaak langer meegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Uiteraard @Rallye mag de TS z'n frustraties van zich afschrijven.

Maar wat eerder al werd geopperd; waarom dan niet alhier kennis en tips zoeken op het moment dat je dit soort issues hebt? En niet pas achteraf alles was KMP roepen?

Het is de afgelopen jaren toch meerdere malen gebleken dat bij diverse autotechnische zaken (en ook andere dingen natuurlijk) er talloze goede adviezen en tips via dit forum werden gedeeld? Waarbij keer op keer blijkt dat DE garage het ook niet altijd bij het rechte eind heeft? Laat staan de prijzen die voor van alles en nog wat worden gerekend... :censored:
 

Herzog Jan

Forumguru
Ik ben inmiddels met m'n vierde BMW motorfiets onderweg. Als ik alleen maar naar dealer gegaan was en die op z'n blauwe ogen geloofd had was ik een arme kerel geworden.
Het BMW GS forum is vergelijkbaar met het Skoda forum. Zeer veel bruikbare info te vinden, slap geouwehoer en leden van alle rangen en standen, met prettig gestoorde enthousiastelingen.

Om na 8 jaar binnen te komen en alleen maar te zeuren hoe slecht de auto wel niet is vind ik geen handige actie. Dat je niet tevreden bent met de auto of gang van zaken bij de dealer snap ik overigens volkomen.
 

Slider

Forumguru
Ik zie net als andere hier, weinig bijzondere dingen op die lijst staan vermeld. Mijn langste bezit was een Golf 4 1.9 TDI, 7,5jaar gehad.
Zaken zoals koppeling, schokbrekers, riem kwamen daar ook voorbij en meer. Lekke airco, massavliegwiel, waterpomp om maar wat te noemen.
Dat de ketting weer stuk is gegaan met alle gevolgen van dien, is uiteraard wel uitzonderlijk helaas.

Maak er dan iets educatiefs van in de melding, waarschuwing/ervaring voor andere om rekening mee te houden in de toekomst.

Daarvoor is wel iets meer info nodig, over welk O3 het precies was, welke motor en dergelijke.
 

Herperduin

Forumguru
Ik vind reactie van Rob best netjes omdat hij ook duidelijk verwoordt dat het vooral uit emotie is. Wellicht iets minder handig om zo met de deur in huis te vallen als nieuw lid maar gezien emotie wel verklaarbaar.
Inhoudelijk schrik ik wel van de prijzen van de reparaties maar gemiddeld over de jaren heb ik wel duurdere auto’s gekend. De prijzen die ik gewend ben zijn stukken lager maar zijn ook niet bij een dealer maar bij een buitengewoon kundig en betrouwbaar vader en zoon bedrijf waar ik altijd snel geholpen ben. Ze staan altijd snel voor mij klaar en ik mag ook meekijken en meedenken bij oplossingen. Alle informatie die ik van een forum haal (dus straks hopelijk ook hier voor mijn nog aan te schaffen Škoda) is altijd welkom.
Denk dat Rob deels pech gehad heeft maar zoals ik het lees niet zozeer een gemiddeld beeld geeft van de Octavia.
@RobHadEenOctavia : ik hoop dat je snel weer goed op weg komt en ben wel benieuwd naar wat je nu gekozen hebt!
 
Bovenaan Onderaan