Nokkenasversteller

Roboer

Nieuw lid
Hallo, mijn naam is Roelof. Ik had me nog niet voorgesteld gezien ik meer een lezer dan een actief lid ben. Maar nu wil ik toch even wat kwijt.
Vorig jaar Augustus hebben wij een Skoda Fabia Combi FL (4) Clever 1.0 70 kW/95pk TSI gekocht bij de dealer. km stand 89500. Prima auto erg blij mee.
Alleen op 8-6 onlangs bij een km stand van slechts 98751 kwam er ineens een raar geluid onder de motorkap vandaan. Gelijk terug naar de dealer. Hier bleek de nokkenasversteller de boosdoener te zijn. Er was een bout losgelopen. Kosten om en nabij €1000,- werd er gezegd. De garantie was in februari verlopen zeiden ze. Nu vroeg ik of er niet een coulance regelin voor was gezien ik de wagen bij hun gekocht had en er nog geen 10000km mee gereden had. Dat zou overlegd worden en de volgende dag was er wel ruimte voor de reparatie. Eenmaal weer thuis dankzij een goede buurman maar eens even op internet gekeken en zie ik veel verhalen over een constructiefout in de nokkenasversteller. vooral bij de 1.4 motoren. Volgende dag weer terug en te horn gekregen dat ze 10procent coulance gaven. Toen ik aangaf dat ik dat wel erg weinig vond werd er spontaan 15 procent van gemaakt en daar was verder niet meer over te praten. Rekening €940,76 Nu is mijn vraag aan jullie, ligt dit aan mij of vinden jullie dit ook niet juist?
 

ertromp

Forumguru
Ik vind de coulance van de dealer niet aanvaardbaar.
Zo'n nokkenasversteller moet gewoon vast blijven en zeker binnen die 100k.
Ik neem aan dat het een officiële Skoda dealer is en dan zou m.i een regeling materiaal kosteloos en arbeid voor zeker 50 procent voor dealer zijn rekening moeten zijn.
Geen idee of je een rechtsbijstandsverzekering hebt want anders daar mee overleggen.
 

Tees

Donateur
Ik schat zo, gezien uitvoering en km-stand, dat het om een F3c FL gaat. Wat is t bouwjaar?
En verder eens met @ertromp: dit is niet normaal.
 

Roboer

Nieuw lid
Bedankt zover, de wagen is van Januari 2019. Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering meer.
En het is een Combi FL.
 

EdK

Forumguru
Fabia 4 is er alleen in een hatchback en niet in combi uitvoering !
Fabia 3 combi is alleen wat langer nog gebouwd ( meen een jaar ) toen de fabia 4 al werd verkocht.
In die tijd was net besloten dat de Combi niet meer in de 4 uitvoering gebracht werd.

Maw dit topic zou door de mods even in het Fabia 3 topic overgezet moeten worden
 

Roboer

Nieuw lid
Ok, op de opdrachtbevestiging staat letterlijk Skoda Fabia Combi (4), dat heeft me op een verkeerd spoor gebracht.
 

Tees

Donateur
Maareh, de dealer zegt dat er geen garantie meer op zit, dat kan zo wezen, maar je hebt nog wél de wettelijke non-conformiteits-'garantie' van 12 maanden. Dit is absoluut non-conform, dus er zou helemaal geen sprake moeten zijn van coulance. Zíj́ hebben de bewijslast om te bewijzen dat dit normaal is, en dat zullen ze never nooit kunnen. Daarom bieden ze je snel een coulance, zodat je hopelijk hapt. Als je een rechtsbijstand zou hebben, zou die er gehakt van maken...

Wat je nu als eerste kan doen is de dealer wijzen op de non-conformiteitswetgeving, en aangeven dat zíj́ moeten bewijzen dat dit normale slijtage is voor een auto van deze leeftijd, en als ze dat niet kunnen, moeten ze dit op hun kosten repareren. Als ze je afwimpelen, een formele brief met aangetekende post sturen met een beroep hierop en een aansprakelijkheidsstelling. Geef ze 2-3 weken om te reageren, bij geen reactie of niet de wil om dit te repareren, sta je in je recht om elders heen te gaan en de kosten bij de dealer te claimen. Ze weten helaas dat als ze hun poot stijf houden, 80-90% van de mensen het erbij laat zitten, want de dealer heeft een veel langere adem, en diepere zakken.

Succes hiermee, dit gaat waarschijnlijk een zaak van lange adem en vasthoudendheid worden. Maar weten dat je in je recht staat helpt wellicht.
 

EdK

Forumguru
opdrachtbevestiging staat letterlijk Skoda Fabia Combi (4)
Dan staat er duidelijk iets verkeerd.
Maar dat houd niet in dat je een fijne wagen hebt aangeschaft !
Zelf 5 jaar met een 2017 model gereden naar volle tevredenheid, maar wel met een fabrieks update van VAG Techniek ( iets meer PK en Nm )
En sinds een maand nu de Fab 4 hatchback die me steeds meer gaat bevallen
 
Bovenaan Onderaan