Ik vind het een vreemde rechterlijke uitspraak, bij motoruitval rolt een auto immers door en verliest langzaam snelheid! De rechter doet alsof de auto dan onmiddellijk stilstaat zonder remlichten (wat misschien geldt voor de minderheid van dit soort gevallen, maar dat lees ik niet in de feiten).
Enerzijds willen we allemaal vlot wegrijden bij het verkeerslicht, anderzijds remmen moderne auto's beter af dan ooit. Het argument dat er geen remlichten zichtbaar zijn, vind ik maar deels valide, maar niet voor de volle 100% van de aansprakelijkheid. 50-50 bij geciteerde rechtspraak vind ik al veel (badhoe heeft 50% gekregen en rechtzaak ging over de overige 50%) en nul % aansprakelijkheid voor de topicstarter (eens met eerdere argumenten).
Ook vlotte "goede" rijders knallen niet zomaar tegen een andere auto op. En automobilisten moeten (voor zover mogelijk en redelijk) andermans fouten corrigeren, men mag dus niet zo agressief rijden dat een klein foutje van een ander altijd tot een botsing gaat leiden ("Italiaans" weggedrag, waarvoor je ook in Amsterdam terecht kunt).
Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik (en velen met mij) treuzel elke werkdag geen fractie van een seconde bij een zeer druk verkeerslicht (als er nog 20-30 auto's achter me staan), maar ik acht de kans nihil dat ik op mijn voorligger knal als zijn motor uitvalt.

Geciteerde rechtspraak is van de kantonrechter, ik ben geen jurist (heb wel wat colleges privaatrecht gehad) maar het wordt toch pas jurisprudentie wanneer de Hoge Raad een uitspraak doet. Het komt immers wel vaker voor dat een kantonrechter "vernieuwende" uitspraken doet, die door de Hoge Raad kan worden teruggedraaid.