Zo onterecht vind ik die uitspraak niet. Bij dit soort dingen lopen er een heleboel "beginselen" door elkaar heen. Het vlotheidsbeginsel, het veiligheidsbeginsel, het proportionaliteitsbeginsel, het redelijkheidsbeginsel... noem maar op. Het ene geval is het andere niet.
Zeggen dat het per definitie de schuld is van de "achteroprijder" is wat mij betreft te kort door de bocht. De vraag is feitelijk in wiens risicosfeer de gebeurtenis ligt. Als totaal onverwachts de auto voor je tot stilstand komt, kun je daar niet altijd adequaat op anticiperen. Tenminste, niet op een manier die in het dagelijkse verkeer hanteerbaar en uitvoerbaar is.
In de zaak van Bachoe, waarbij twee auto's optrekken en de voorste ineens stil valt, vind ik het niet zo vreemd dat de rechter het risico bij Bachoe neerlegt. Gelukkig voor Orange.x is er een wat mij betreft cruciaal verschil tussen de zaak van Bachoe en de zaak van hem, namelijk dat de motor al een keer eerder afgeslagen was en het busje toen wél geremd had. De bestuurder van de bus moest er in dit geval dus alerter op zijn dan de nietsvermoedende bestuurder van de Volvo in de zaak van Bachoe. De bestuurder van de bus was zogezegd "gewaarschuwd", zodat er meer redenen zijn om het risico bij hem neer te leggen. Ik hoop dus voor Orange.x dat hij hier goed mee weg komt.
Dan nog even over de opmerking "Zelden zo'n staaltje van doelredenering gezien! Maar ja, juristen zijn zoals bekend bepaald geen wetenschappers, zoals menige ten onrechte veroordeelde aan den lijve ervaart. ". Sorry hoor, maar wat een onzinnige opmerking is dat...
Doelredenering? Lijkt mij dat juist deze zojuist geciteerde opmerking doelredenering is... de rechter heeft zijn oordeel keurig onderbouwd en volgt in zijn vonnis de overwegingen van ons hoogste rechtscollege, de Hoge Raad. De betreffende rechter, Mr. Sarlemijn, ken ik persoonlijk uit de praktijk als een zeer kundig en gewaardeerd jurist en rechter.
En juristen zijn, zoals bekend, geen wetenschapper? Een rechtenstudie is toch echt een WO-studie, en voordat je als vers afgestudeerde meester in de rechten rechter bent, heb je nog een jarenlang leertraject afgelegd. Niet persoonlijk bedoeld, maar ik denk dat deze rechter beter in staat is om zo'n zaak op zijn merites te beoordelen dan wij...