Niveauregeling

Snor

Lid
Ik zag vandaag bij de dealer in Hengelo een folder met kwartaalaanbiedingen. 1 van de opties is niveauregeling (balg achtervering) voor ongeveer € 250,- incl montage. Het betreft hier dus geen hulpveren! Wie heeft deze optie al op zijn auto (Superb combi) gemonteerd of besteld?
 

Snor

Lid
Heb het idee dat de balg + compressor op de foto niet de zelfde zijn als in de folder van Skoda. Ik heb mijn hulpveren laten monteren in mei 2011, men repte toen ook niet over de optie niveauregeling maar alleen over de optie hulpveren.
 

jalex_h

Forumguru
Hoi Snor,

Als ik het zo lees, heb jij, net als ik, extra veren in je schroefveren zitten, dus geen balgen. Wat Skoda nu in de aanbieding heeft, is wel degelijk een systeem zoals op de foto's te zien is (alhoewel ik betwijfel of de compressor er ook bij zit, waarschijnlijk zul je gewoon bij de pomp de veren op moeten pompen). Door meer of minder lucht in de balgen te pompen, gaat de achterkant omhoog of omlaag.
 

kiwi

Nieuw lid
Hoi,
Ik heb hulpvering d.m.v. luchtbalgen gemonteerd op mijn Superb Combi. Oppompen of leeg te laten met een normaal bandenventiel dat gemonteerd is in het opbergvak linksachter in het kofferruim. Er is een lagedruksensor gemonteerd met een kleine zoemer. Of er een overdrukventiel op zit weet ik niet, moet ik nog eens testen.
Vóór de Superb heb ik drie Octavia's gehad, allen met hetzelfde systeem. Verschil tussen Octavia en Superb is het te behalen hoogteverschil. Bij de Octavia's kon ik een cm of 8 bereiken, bij de Superb 3 á 4 cm. Tijdens werkdagen rij ik met een last van ca. 150kg in mijn kofferruim, in het weekend ben ik "leeg". Ik rij altijd met een druk van 2bar, vol of leeg. Leeg is de vering daardoor natuurlijk stugger, maar zeker niet hinderlijk. Een klein pompje monteren zou wel praktisch zijn, druk (hoogte) is dan eenvoudig aan te passen.
 
Bovenaan Onderaan