Nieuwsbericht over de Roomster en Fabia

Dutch4x4

Senior Member
De goede Fabia-berichten uit dat artikel zijn voor mij: een driedeurs-Fab is onderweg én er komt een benzine-RS, met als motor die verbluffende 1.4 TSI met compressor én turbo (170 pk) uit de Golf GT.
 

Fabia

† In Memoriam
Doe mij maar de Yeti, vind ik echt een hele mooie wagen. De Roomster kan mij niet echt bekoren, wat is íe lelijk. En de Fabia ziet er ook goed uit, meer gedrongen zo te zien. Maar ik ga voor de Yeti.
 
Roomster is Skoda’s eerste monovolume

Skoda Roomster is ongeveer even lang en hoog als een Renault Scénic, maar is wat smaller. Daardoor heeft hij een hoog profiel.

Er is plaats voor vijf inzittenden en 530 liter bagage. Zonder achterbank krijg je er 1.780 liter in kwijt.

De Roomster concept, waarvan heel wat looks in het productiemodel terechtkwamen.Het Tsjechische Skoda introduceert voor het eerst een monovolume in zijn gamma: de Roomster. Qua binnenruimte gaat hij de concurrentie aan met Renault Scénic en zijn collega’s, motorisch zit hij meer op het niveau van de kleinere Opel Meriva, Ford Fusion of Renault Modus.

Hoog profiel
Skoda heeft voor zijn Roomster heel wat elementen overgehouden van de concept car die in 2003 op het salon van Frankfurt voorgesteld werd: de neus en het hoge profiel zijn gelijkaardig, alleen de achterpartij verschilt nogal. De wagen gebruikt een nieuwe bodem met onderdelen van de Fabia en de Octavia. De Roomster is 4,21 meter lang, 1,68 meter breed en 1,60 meter hoog. Opmerkelijk is de 10 centimeter verschil in spoorbreedte vooraan (1,50 meter) en achteraan (1,60 meter). Dat wijst erop dat de Roomster erg veilig zal rijden.

Modulaire binnenruimte is alles bij dit soort mpv’s. In de Roomster kan je de hoedenplank hoger of lager zetten, de driezitsbank achteraan verschuiven of tot tweezitter omvormen voor meer schouderruimte. De kofferruimte varieert aldus van 460-530 liter tot 1.780 liter. De hoge achterportieren met een groot glasoppervlak en het in optie leverbare panoramische dak zullen de ruimte-indruk nog versterken.

Aantrekkelijke prijs
Onder de motorkap van de nieuweling biedt Skoda de keuze uit drie benzinemotoren (1.2 - 55 pk, 1.4 - 86 pk, 1.6 - 105 pk) en drie diesels (1.4 - 70 of 80 pk, 1.9 - 105 pk). De twee krachtigste diesels beschikken over een roetfilter. Geen nieuwe auto zonder de mogelijkheid op snufjes, zoals bochtverlichting en een navigatiesysteem. Vier airbags zijn standaard, twee gordijnairbags zijn bij te bestellen. Skoda belooft een concurrentiële prijs voor de Roomster. In de herfst staat hij bij de dealer. (lm)

Bron : www.hln.be
 

Fabia

† In Memoriam
Skoda Roomster valt tussen klassen
25 januari 2006 · Tekst Nic de Boer

Zoals bijna elke Skoda, is ook de nieuwe mpv Roomster niet zomaar in een hokje te duwen. Skoda wil ermee de concurrentie aangaan met de Opel Meriva en de Ford Fusion, maar ook Scénic-achtigen moeten uitkijken.

De Skoda Roomster arriveert in november van dit jaar in ons land. De auto gebruikt een nieuwe bodem waarin onderdelen van onder meer de Fabia en de Octavia zijn verwerkt. De Roomster is 4,21 meter lang, 1,68 meter breed, 1,60 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,61 meter. De spoorbreedte aan de achterkant is met 1,60 meter breder dan aan de voorkant, waar deze 1,50 meter is. Wanneer de auto bij ons arriveert, zijn drie benzine- en drie dieselmotoren leverbaar. De eerste is een 1,2-liter met 64 pk, daarna volgt een 1,4-liter met 86 pk en de sterke benzinemotor is de 1,6-liter met 105 pk. Het dieselprogramma begint bij de 1,4-liter met 70 pk – de enige zónder roetfilter. De volgende stap is opnieuw een 1,4-liter die wél een roetfilter heeft en een vermogen van 80 pk. De sterkste diesel is de 1,9-liter TDI met 105 pk. Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingbak. Op de 1,6-liter benzinemotor is als optie een zestraps automaat leverbaar.
Het ruimtelijke concept van de Roomster wordt onder meer vertaald met een in hoogte verstelbare hoedenplank en een Vario-Flex achterbank die kan worden verschoven en die een rugleuning heeft die op en neer kan. Het middelste gedeelte van de achterbank kan eruit worden getild zodat de twee zijkanten tegen elkaar kunnen worden geschoven met meer schouderruimte tot gevolg. Verder zorgt een optioneel panoramadak voor een licht interieur.
In 2007 hoopt Skoda tweeduizend stuks van de Roomster in ons land aan de man te brengen. De totale productie van dat jaar moet 80.000 stuks bedragen. De auto wordt in het Tsjechische Kvasiny gebouwd. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen afhankelijk van de uitvoering grofweg tussen de 15.000 en 21.000 euro liggen.

Bron: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=4482&cache=no
 

Henny

Actief lid
In de zojuist in de bus gevallen AutoKampioen staat dat in het volgende nummer (nummer 4 van 9-2-2006) aandacht besteed gaat worden aan de Roomster.
 

Fabia

† In Memoriam
Nou, dan op naar de winkel tegen die tijd. Ben geen ANWB lid meer, dus zal ik 'm los kopen. Ben wel benieuwd wat de ANWB schrijft.
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik vind het raar dat de Roomster over het algemeen slecht wordt ontvangen. Eindelijk eens geen eenheidsworst in de mpv klasse. Ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding hem dadelijk een behoorlijk aantal kopers gaat opleveren die graag eens in een originele mpv willen rijden. Alle credits voor Skoda dat ze de Roomster op de markt zetten.
 

Karstieman

Forumguru
Jammer dat de zij-achterruit zo laag doorloopt.
Het was mooier geweest de horizontale lijn van de zij-voorruit aan te houden. Dit haalt het sportieve er heel erg uit...

skoda1-1.jpg
 

Exciter

Administrator
Met een stukje zelfklevende folie heb je dat toch makkelijk gecorigeerd?

/forum/images/graemlins/grin.gif
 

___JC___

Forumguru
Nou....ik vind m eigenlijk wel mooi... /forum/images/graemlins/shocked.gif
Jammer dat niet alle zijruiten dezelfde maat zijn.
Das nogal lelijk!
 

Fabia

† In Memoriam
Ben ik helemaal met je eens. Vind op zich de wagen best mooi maar die rare zijruiten doen afbreuk aan het geheel. Vandaar mijn eerdere opmerking dat íe op een Toyota Yaris Verso lijkt.
 

Bijlagen

  • 19503-yar1v7_a.jpg
    19503-yar1v7_a.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 5

Hetzer

Forumguru
ik denk wel dat de Roomster iets breder is dan de Verso, maar de dat hij er op lijkt is een ding wat zeker is!
 

Erikje

Actief lid
in AW 5 van deze week vindt men de Roomster vooral lijken op een Fiat Doblo, niet echt een compliment. Verder lees ik dat de Roomster op een platform staat dat is opgebouwd uit componenten van de Fabia en Octavia.
 
Bovenaan Onderaan