Nieuwe SuperB rijdt met vervelende schokken.

stonecold

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Superb II van Januari 2009 en nog niet zo veel km mee gereden (5000km). Al van het begin merkte ik soms op de autosnelweg op dat de auto klein schokken maakte tijdens het rijden.

En de laatste tijd begon het me steeds meer op te vallen of kwam het vaker voor vooral enkel op de autosnelweg. Naar de dealer geweest en die zei met dat het kwam dat het milieusysteem van de motor in gang ging en dan via een andere leiding lucht naar buiten liet gaan of zoiets... snap er niet veel van, sorry :-)

Omdat ik TE milieu vriendelijk had gereden was de auto er heel gevoelig voor was de uitleg??? raar leek me. Nu al goed. De dealer zei me wat meer "milieu onvriendelijk" te gaan rijden (snel optrekken, laat schakelen) en dan zou het beter worden. Heb ik nu zowat anderhalve week gedaan, maar hij krijgt het precies nog erger. Op snelheden vanaf zelfs 50 merk ik heel regelmatig een schokje net alsof je tegen het gaspedaal even duwt.

Dit begint stilaan heel vervelend te worden. Als ik een rit maak is het toch wel om de 5 minuten of sneller dat hij even schokt.

Iemand een idee wat dit kan zijn of misschien ook dezelfde problemen al ondervonden met de Superb II ?
 

tlpeter

Actief lid
Komt inderdaad door milieu eisen
Dit merk je heel snel met motoren die er last van hebben
Deze kan je dan wel aanpassen door een power commander
Deze zet je voor voor de ECU en je belazerd dan gewoon de ECU
Voor auto's zou je dit ook kunnen doen door deze te chiptunen
De auto staat gewoon niet goed afgesteld

rij je op cruise control als je de schokken voelt ?
 

stonecold

Nieuw lid
- op cruise control merk ik er eigenlijk niks van.
- dus eigenlijk zou de garagist dit wel wat kunnen oplossen door beter af te stellen ?
 

Michel

Forumguru
De auto staat gewoon niet goed afgesteld

Volgens mij ligt de tijd dat een monteur even met een schroevedraaier aan de gang gaat om de motorloop aan te passen alweer lang achter ons. Mijn eerste Fabia met 1.4 MPI liep stationair ook niet altijd mooi rond. Toen ik daar iets van zei tegen de dealer, kon hij alleen maar beamen dat dit door milieumaatregelen werd veroorzaakt en dat er niets aan de afstelling viel te veranderen.

@Stonecold: Over welke motor en type versnellingsbak hebben we het in dit geval? Wellicht dat dit iets meer verduidelijking van de je vraag geeft bij andere Superb II berijders/eigenaren.
 

Bakkertje

Forumguru
Hallo,

Naar de dealer geweest en die zei met dat het kwam dat het milieusysteem van de motor in gang ging en dan via een andere leiding lucht naar buiten liet gaan of zoiets... snap er niet veel van, sorry :-)

Ik denk dat ze de egr klep bedoelen, die leidt uitlaatgassen nog een keer door de motor heen om een milieuvriendelijkere uitstoot te krijgen.
Deze is echter wel degelijk af te stellen mbv een computer. Ik krijg een beetje de indruk dat de garage je klacht niet helemaal serieus neemt. Als het inderdaad zo frequent optreedt kan er toch gewoon een monteur even een stukje rijden?

Ik rijdt zelf in een O2 met dezelfde motor maar de genoemde klachten komen mij totaal onbekend voor.

Link naar de werking van de EGR klep: http://wiki.tdiclub.nl/EGR

Hier de link over hoe deze af te stellen is: http://wiki.ross-tech.com/index.php/Exhaust_Gas_Recirculation_(EGR)_Valve_Adaptation
 

tlpeter

Actief lid
Ik rij ook met de 1.9TDI en ik denk dat ik weet wat je bedoeld

Als ik in 4 en dan rond de 70 rij dan voel ik het ook
Ook gebeurd het heel soms in 5 en dan rond de 100
Het is dan net of iemand de auto zachtjes schud
Effe volgas en het is een tijd weg
 
Mijn vorig auto, Passat 1.9TDI had dit ook. Het was altijd rond de 2000 toeren.
VW heeft toen de ECU software gewijzigd. Iedereen klaagde hier namelijk over bij de eerste modellen. Daarna was het weg.

In de Superb met dezelfde motor heb ik het nog nooit gehad.
 

stonecold

Nieuw lid
inderdaad

Ik rij ook met de 1.9TDI en ik denk dat ik weet wat je bedoeld

Als ik in 4 en dan rond de 70 rij dan voel ik het ook
Ook gebeurd het heel soms in 5 en dan rond de 100
Het is dan net of iemand de auto zachtjes schud
Effe volgas en het is een tijd weg


Inderdaad. Ik heb er eens op gelet en het gebeurt vaak rond de 100-110 in 5de en in 4de merk ik het rond de 60 vaker.

Ik heb nu enige tijd al vaak volgas zit rijden, maar merk niet meteen een verbetering. (vrouw en passagiers zijn niet zo blij mee :-)).

We gaan er volgende week mee op vakantie. Is het nadien nog zo storend dan maar terug naar de garage. Hoop dat ze bereid zijn eens te kijken wat er aan te doen valt.
 

tlpeter

Actief lid
Ik bedoel meer op dat moment effe het gas vol in trappen of zelfs terug schakelen
Ik heb er vooral las van op stukken waar je maar 70 mag
De oplossing is om dan lekker op cruise control te gaan rijden

De dealer zal hier niks meer kunnen
 

stonecold

Nieuw lid
terug van een schokkende vakantie

Afgelopen week een 5 tal dagen met vakantie geweest in het duitse eifel gebied. Vele wegen met bochten, hoog, laag, dus veel schakelen. Het schokken is dan nog erger en komt nog vaker voor, meestal om de 3 à 5 minuten zeker een schokje.

Volgas geven helpt er eigenlijk niets aan. Maakt het precies nog erger achteraf.

Maandag bel ik de dealer met de vraag er wat aan te doen.
 

stonecold

Nieuw lid
Heb precies gemerkt dat er een verschil is tussen als de cruisecontrol op on staat of op off. Bedoel met on dat het hendeltje op staat maar niet dat ik op cruise control aan't rijden ben. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben ?
Iemand al eens geprobeerdr ?
 

robbertderouw

Nieuw lid
Heb precies gemerkt dat er een verschil is tussen als de cruisecontrol op on staat of op off. Bedoel met on dat het hendeltje op staat maar niet dat ik op cruise control aan't rijden ben. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben ?
Iemand al eens geprobeerdr ?

Ik rijd eigenlijk altijd met de cruise control aan, dus daar zit het hem niet in denk ik.
 
Inderdaad. Ik heb er eens op gelet en het gebeurt vaak rond de 100-110 in 5de en in 4de merk ik het rond de 60 vaker.

Ik heb nu enige tijd al vaak volgas zit rijden, maar merk niet meteen een verbetering. (vrouw en passagiers zijn niet zo blij mee :-)).

We gaan er volgende week mee op vakantie. Is het nadien nog zo storend dan maar terug naar de garage. Hoop dat ze bereid zijn eens te kijken wat er aan te doen valt.

Ben niet dé specialist, maar klinkt mij een vliegwielprobleem?? bij bepaalde toerental kan dit voor een resonantie zorgen die voelbaar is, beetje zoals slecht uitbalanceren van voorwielen...
 

Gieliovd

Forumguru
Een vliegwielprobleem geeft zoals je schrijft een vorm van een trilling. Het probleem dat hier wordt omschreven is meer een schok of stottering denk ik te lezen. Een vliegwielprobleem is inderdaad vrij gemakkelijk te constateren doordat het op bepaalde toerentallen voorkomt.
 
Bovenaan Onderaan