Nieuwe Skoda Fabia combi 1.2 63kw tsi inrijden

cyberbob877

Nieuw lid
Hallo Skoda rijders,

Ik heb een Skoda Fabia combi 1.2 63kw tsi tour gekocht van het weekend. Ik sta te popelen om hem op te halen bij de dealer maar ik moet nog even geduld hebben tot eind augustus.

Aangezien dit mijn eerste nieuwe auto is en mijn eerste Skoda vroeg ik mij af hoe ik mijn nieuwe auto het beste kan inrijden. Ik ben benieuwd wat jullie tips en adviezen hier over zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie en adviezen.

Groetjes,

Cyberbob877
 

piair1982

Forumguru
Volgens het instructieboekje. Eerste 1500 km rustig, dan geleidelijk aan opvoeren naar max tr tal en doorschakelen. Natuurlijk wel 25 minuten warm rijden.

Gefeliciteerd met je keuze!
 

Ronbe

Senior Member
Prima keuze !!
In het begin niet meer als 75% van het max. toerental.
Niet de hele tijd een constant toerental rijden, maar wisselende toeren maken.
Na 1000 km kan je de toeren langzaam verder opvoeren.
Wat piair1982 zegt over het warm rijden is heel belangrijk.
Waarschijnlijk heb je geen maxidot display (volgens mij niet leverbaar op de Tour versie), en dus heb je ook geen watertemperatuurmeter en ook geen olietemperatuurmeter, zodat je niet kunt zien of de motor al op temperatuur is.
20 minuten heeft de motor echt wel nodig om goed op temperatuur te komen.
Denk erom dat je de remmen ook moet inrijden. In het begin niet te hard remmen (behalve als je geen andere keus hebt natuurlijk).

Veel plezier met je fijne auto. (ik spreek uit ervaring, zie mijn handtekening)
 

cyberbob877

Nieuw lid
Warm welkom

Hallo allemaal,

Bedankt voor het warme welkom op het skoda forum. Ik ga jullie adviezen zeker toepassen tijdens het inrijden van mijn nieuwe skoda. Ik heb al een route uit gestippelt van +/- 450 km om mijn skoda in te rijden :grin:

Groetjes,

Cyberbob877
 
Hoi Cyberbob,

Ik heb de skoda 77kw TSI DSG automaat en ons werd verteld dat inrijden bij de huidige motors niet meer nodig is, zeker niet (wat vroeger wel het geval was) even "pittig" doortrekken omdat ze anders "lui" werden. Dat schijnt tegenwoordig dus niet meer nodig te zijn, de motor past zich vanzelf aan je rijstijl aan.
 

Ronbe

Senior Member
Hieronder de letterlijke tekst uit het instructieboekjevan de Fabia:

Rijden en milieu
De eerste 1 500 kilometer en daarna
Nieuwe motor
Gedurende de eerste 1 500 kilometer moet de motor worden ingereden.
Tot 1 000 km
– Rijd niet sneller dan 3/4 van de maximumsnelheid van de ingeschakelde versnelling,
d.w.z tot 3/4 van het maximummotortoerental.
– Geef geen vol gas.
– Vermijd hoge toerentallen.
– Niet met een aanhangwagen rijden.
Van 1 000 tot 1 500 km
– Verhoog de snelheid geleidelijk tot aan de maximumsnelheid van de ingeschakelde
versnelling, d.w.z. tot aan het max.toerental.
Gedurende de eerste uren heeft de motor een hogere inwendige weerstand dan later,
als alle draaiende gedeeltes op elkaar zijn ingelopen. In hoeverre de motor goed wordt
ingereden is sterk afhankelijk van de rijstijl tijdens de eerste 1 500 km.
Ook na de inrijperiode moet het rijden met onnodig hoge motortoerentallen
worden voorkomen. Het maximumtoerental wordt aangegeven door het begin van het
rode vlak op de wijzerschaal van de toerenteller. Bij auto's met schakelbak moet uiterlijk
zodra het rode vlak wordt bereikt naar de eerst hogere versnelling worden overgeschakeld.
Buitengewoon hoge motortoerentallen bij het accelereren (gas geven)
worden automatisch begrenst, maar de motor is niet tegen te hoge toerentallen
beschermd wanneer verkeerd lager geschakeld wordt, waardoor het motortoerental
plotseling boven het toegestane maximum toerental kan komen en dus tot de beschadiging
van de motor.
Voor auto's met schakelbak geldt andersom ook: voorkom het rijden met een te laag
toerental. Schakel terug als de motor niet meer mooi ronddraait.
Voorzichtig!
Alle snelheids- en toerentalgegevens gelden alleen bij een op bedrijfstemperatuur
zijnde motor. Laat een koude motor nooit met een hoog toerental draaien - dit geldt
zowel bij een stilstaande auto als bij het rijden in de diverse versnellingen.
Milieu
Rijd niet met onnodig hoge toerentallen - vroeg opschakelen helpt brandstof te
besparen, verlaagt de geluidsproductie en ontziet het milieu en is goed voor de levensduur
en betrouwbaarheid van de motor.
Nieuwe banden
Nieuwe banden moeten worden ’ingereden’, omdat zij in nieuwe staat nog niet over
een optimale grip beschikken. Met dit feit moet u tijdens de eerste 500 km rekening
houden en bijzonder voorzichtig rijden.
Nieuwe remblokken
Houd er rekening mee, dat nieuwe remblokken tot ca. 200 km nog niet de volle remcapaciteit
leveren. Nieuwe remblokken moeten eerst ’inlopen’, voordat zij de optimale
frictie ontwikkelen. De iets lagere remcapaciteit kan door een hogere druk op het
rempedaal worden gecompenseerd.
Deze opmerking geldt ook voor op een later tijdstip vervangen remblokken.
Tijdens de inrijperiode moet ook worden voorkomen dat de remmen zwaar worden
belast. Hiertoe rekenen wij o.a. extreem afremmen, vooral vanuit hoge snelheden
zoals die bijv. kunnen ontstaan bij het rijden van passen.
 
Het instructieboekje lijkt mij duidelijk. Ik krijg echter komende dinsdag de Fabia (wel Greenline) en ga de dag erna direct op vakantie en dus dik 800km over de autosnelweg.
Kan dit veel kwaad of is het toch verstandig om iedere 200km de snelweg te verlaten en een 20 km binnendoor te rijden?

Graag jullie advies.
 

Ronbe

Senior Member
Dit kan geen kwaad, zelfs goed voor de motor. (goed op bedrijfstemperatuur)
Ga niet te hoog in toeren, maar zeker ook niet te laag.

Veel plezier met je auto en een fijne vakantie toegewenst !
 

The bone collector

Senior Member
Vroeger werd ook aangeraden om met wisselende toeretallen te rijden de eerste 1500 kilometer. Niet te hoog of te laag natuurlijk. Maar blijkbaar staat dit niet meer vermeld in het instructieboekje, misschien niet meer nodig.
 

RefleCs

Forumguru
De dealer wist mij gisteren te vertellen dat inrijden tegenwoordig niet meer zo nodig is als vroeger. Wel de eerste 1000 a 1500 km "normaal" rijden dus niet vol het geweld opentrekken en lang echt hoge toerentallen rijden. Maar het wisselen van toerentallen is niet meer nodig melde hij.
 
Hoi Duncan,

Wat de schrijver hierboven verteld is mij ook verteld hoor, je hoeft niet meer in te rijden als je maar niet gelijk gaat "scheuren". Het schijnt zelfs dat de fabia je rijstijl "onthoud" en daar naar reageert. Dus zou je flink inrijden, dan rijd je niet zuinig omdat dan bij het minste intrappen van het gaspedaal, je auto flink optrekt, terwijl als je "normaal" rijd, je auto veel zuiniger reageert.
 
Ben ik weer een beetje gerust gesteld. Dacht al dat ik iedere 200 km een stuk binnen door moest gaan rijden.

Nog een paar dagen en dan is ie er naar meer dan 15 weken wachten.
 
Ik heb Diverse nieuwe auto's gehad en altijd eerst rustig warm gereden, daarna normaal rijden. Volgas wegrijden en steeds op topsnelheid rijden is nooit goed voor welke auto dan ook. Dus kortom gewoon lekker rijden met je mooie Fabia.
 

cyberbob877

Nieuw lid
Hallo Skoda rijders,

Hier ben ik weer met een nieuwe vraag :). Kan het kwaad om mijn nieuwe skoda ( fabia 2 combi 1.2tsi 63KW handgeschakeld ) in te rijden met de cruise control erop ? Van verschillende mensen hoor ik dat dit niet mag tijdens het inrijden maar in het instructie boekje van de fabia staat er niets in over in. Dus wie kan mij hier meer wijs over maken ?

Alvast bedankt voor de reactie's en tips.

Groetjes,

Cyberbob877
 

RefleCs

Forumguru
Niet mogen kan ik me niet voorstellen. Je hoort wel eens verhalen dat verschillende toerentallen rijden beter zou zijn. De dealer wist mij te melden dat ik normaal moest rijden. Dus de auto goed warm laten worden op een rustige wijze en geen wedstrijdjes bij het stoplicht weg e.d. In mijn geval hoort daar ook de CC gewoon bij. Overigens werkt deze vele malen prettiger dan die in de F1.
 

duopenotti

Senior Member
Zeker weet ik het niet maar als je met de cruise controle aan rijdt dan wil hij de snelheid vasthouden, ook heuvelopwaarts en dan kan het gebeuren dat het motortje flink aangesproken wordt. Zonder cruise control zie ik de op de snelweg, dat de auto's heuvelopwaarts wat terug vallen in snelheid. Aangezien je volgas moet vermijden speelt dit aspect wellicht een rol.
 
Bovenaan Onderaan