Nieuwe Skoda Enyaq komt in 2028 en laadt veel sneller op

Japanese Power

Donateur
Bron: Autoreview.nl

De Skoda Enyaq is nog maar drie jaar op de markt, maar Skoda werkt al aan de volgende generatie. In een interview gaf Skoda-baas Klaus Zellmer al enkele details vrij,waaronder de laadtijd. Die is zo ingekort dat je nauwelijks nog tijd hebt voor een uitgebreid TikTok-dansje tijdens het wachten.

Zellmer bevestigde tegenover autocar.co.uk dat de volgende generatie Skoda Enyaq in 2028 of 2029 onthuld wordt. Voor die tijd krijgt het huidige model nog een grondige facelift. De nieuwe Enyaq (de toevoeging iV is geschrapt) staat als eerste EV van Skoda op het nieuwe SSP-platform van de Volkswagen-groep. Dat is de opvolger van het huidige MEB-platform waar de Enyaq nu op staat.

Snellere laadtijd
Een groot voordeel van het nieuwe platform is de snellere laadtijd. De batterij van 800 volt maakt aan de snellader een laadtijd mogelijk van slechts 12 minuten (10-80 procent). Bij de huidige Skoda Enyaq duurt dit ongeveer een halfuur. Een ander voordeel is dat de EV's van de VW-groep goedkoper zullen worden doordat veel componenten gedeeld worden. Uiteindelijk komt 80 procent van de EV-modellen op het platform te staan.

Net zo duur
De prijs van de volgende generatie Skoda Enyaq is natuurlijk nog niet bekend, maar reken erop dat de prijs meer in de buurt komt van die van de Skoda Kodiaq. Volkswagen-baas Oliver Blume gaf eerder aan dat de op SSP gebaseerde EV's ongeveer net zo duur zijn om te maken als de vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor.

Ander design

Ook over het design van de volgende Skoda Enyaq is nog weinig bekend. Het commentaar van Zellmer is: "Hier werken we nog aan." Kijk niet gek op dat het design heel anders wordt dan nu. Skoda's toekomstige elektrische 7-zitter met de voorlopige naam Vision 7S ziet er immers ook heel anders uit (zie foto's).

Over de Skoda Enyaq facelift (2025) is al bekend dat Skoda werk van het uiterlijk gaat maken. Radicaler zelfs dan de volledig nieuwe Kodiaq die meer een evolutie is van het afzwaaiende model.

Dat de volledig nieuwe Skoda Enyaq (2028 ) nog even op zich laat wachten, komt de Volkswagen-groep vast goed uit. Want het rommelt 'een beetje' bij de divisie die de software van het SSP-platform ontwikkelt.
 

JeSko

Forumguru
Dat de volledig nieuwe Skoda Enyaq (2028 ) nog even op zich laat wachten, komt de Volkswagen-groep vast goed uit. Want het rommelt 'een beetje' bij de divisie die de software van het SSP-platform ontwikkelt.

Aha dat geeft de burger alvast goede moed :thumbsup:

Dit artikel toont één ding aan, Elektrisch rijden zal altijd voor de elite blijven. Mensen die het nu al niet kunnnen betalen zullen het wellicht nooit kunnen betalen. Of je moet voldoening nemen in een tweedehands afgetrapte batterij in een koekendoosje die 100 km range heeft bij goed weer en de eigenaars voor torenhoge extra kosten zet.
 

Jdbigg

Senior Member
Wij rijden naast een Enyaq een Citigo e-iV als tweede auto. Bereik 200-250 km en een heerlijk autootje om mee te rijden. Helaas worden ze om economische redenen niet meer gemaakt (evenmin als de VW en Seat varianten) en moeten kopers nu wachten op de ID2.
 

Japanese Power

Donateur
Same here @Jdbigg .
De CitiGo wordt gekoesterd maar wat het over 2 jaar gaat worden, ik ben bang van geen EV meer gezien de prijzen voor de kleine EV's tegenwoordig....
 

JeSko

Forumguru
Dat is vergelijkbaar met wat men dacht toen de eerste automobielen op de weg verschenen ;) .

Klopt maar dit lijken mij andere tijden, toen was er plots een knallende welvaart waar nagenoeg iedereen mee van profiteerde, die welvaart zal nu niet zodanig in de lift komen te zitten om meerdere duidelijke redenen, sterker nog, die zit bijna overal in de wereld in een forse daling. Middenklasse word bijna overal armer en armer, en dat is de ruggengraat van de maatschap. Dat zijn ook degene die massaal aan de EV zouden moeten willen ze hun "doel" bereiken.
 
Laatst bewerkt:

LongTimeAgo

Senior Member
Voorlopig lijkt het erop dat die afgetrapte batterijen zeker meer dan 200.000 aankunnen zonder teveel capaciteitsverlies, en er rijden al EV's met veel meer dan die 2 ton op de teller rond.
Alle fabrikanten garanderen hun batterijen nu al voor minstens voor 150.000km, ik verwacht dat dat nog wel meer kan worden.
Helaas zijn er, wellicht afgezien van de Dacia Spring, nog(?) geen' koekendoosjes als EV op de markt, die EV's zijn, jammer genoeg, over het algemeen relatief zwaar.
Ondertussen zijn er ook net zo veel verhalen van mensen die al aan hun 3e batterij "onder garantie" zitten. Heeft een directe collega van mij al 3 keer z'n Ioniq 5 in moeten wisselen voor een ander (leasemaatschappij) door "onoverkomelijke problemen" (wat dat ook mag wezen) en stappen er meerdere collega's terug over op benzine auto's, ipv dat ze de EV's die ze nu hebben overkopen 'voor een kleine prijs' (nog steeds veel te duur, want leasemaatschappijen willen de hoofdprijs voor EV's), omdat én de batterij slijtage beangstigend voor ze is én de electra prijzen bij de gemiddelde laadpaal geen pretje zijn als je geen eigen oprit hebt.

Ik wil echt wel geloven dat de batterijen van NU steeds beter, betrouwbaarder en goedkoper worden. Maar daar heeft de occassion markt pas over 10+ jaar profijt van gok ik zo en niet, zoals onze overheid achteloos beweert, nu. Verre van zelfs.
 
Bovenaan Onderaan