Nieuwe schroefveren achter - iets stugger misschien?

Beste Skoda rijders,

In een andere topic berichtte ik over een rammel. Schroefveer was een stukje afgebroken, dus 2 nieuwe. Nu kan ik er dezelfde onderzetten, maar gezien de forse overhang achter i.c.m. een fietsendrager/aanhangwagen, zou ik willen overwegen om iets stuggere/sterkere veren te monteren. Heft iemand hier ervaring mee? qua rijgedrag? tips m.b.t. de aanschaf? Zelf zie ik veren voor en 'normaal' chassis, en veren voor een 'versterkt chassis, als ik ff snel Google...moet ik in die richting zoeken?
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar hulpveren worden vaker ingebouwd.
Op zich kan ik hulpveren van harte aanbevelen, na inmiddels een kleine 100k km ervaring in 2 auto's.
Maar: dat betrof in beide gevallen een toevoeging aan de bestaande en ongeschonden veren. In dit geval is er een veer kapot en dan kan ik me wel voorstellen dat je kijkt naar de mogelijkheid om 2 nieuwe achterveren te monteren die van nature al wat straffer zijn dan standaard.

Zulke veren zijn er voldoende te koop, alleen zijn dat veelal meteen ook verlagingsveren (of schroefsets) en dát wil je natuurlijk niet op alleen de achteras. En montage rondom wordt een relatief prijzige aangelegenheid, de leeftijd van de auto in aanmerking genomen (en nog los van de vraag of TS überhaupt verlaging zou willen).

Ik heb geen idee of er stuggere veren bestaan die dezelfde lengte hebben als de OEM veren. Zo niet, dan zou ik beginnen met gewoon beide achterveren te vervangen door nieuwe OEM exemplaren en eens te bekijken hoe die het in de praktijk doen met volle belading. Indien echt nodig kan dan later alsnog een setje hulpveren worden toegevoegd; zó wezenloos duur is dat nou ook weer niet.
Tip: kijk meteen naar de conditie van de schokdempers. Als de boel toch losgehaald moet worden, kan het de moeite lonen om die meteen mee te vervangen. Scheelt later weer arbeidsloon...
 

Tees

Donateur
Volgens mij zijn stuggere veren niet heel anders dan normale veren + hulpveren, tenzij je iets progressiefs hebt. En voor mijn O2 zijn er iets van 5 verschillende veersterktes, aangegeven met de verschillende kleuren stippen op de veren. Ik zou gewoon kijken of er een set veren is die net een tik stugger zijn dan de normale en die monteren.
 

catch me

Forumguru
Setje gelijke veren van een touran wordt ook wel eens gemonteerd, ff shoppen op een sloperij, ben je voor +/- 50,- klaar
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Volgens mij zijn stuggere veren niet heel anders dan normale veren + hulpveren, tenzij je iets progressiefs hebt. En voor mijn O2 zijn er iets van 5 verschillende veersterktes, aangegeven met de verschillende kleuren stippen op de veren. Ik zou gewoon kijken of er een set veren is die net een tik stugger zijn dan de normale en die monteren.
@Tees Ben ff benieuwd welk merk etc je dan bedoelt. Zelf heb ik 'de stippen' nog niet gezien, wel de aanduiding 'normaal onderstel'/sportchassis' etc. Kun je mij verder helpen?
 

Tees

Donateur
Ik kijk daarvoor in ETKA, de onderdelen catalogus van VAG. Als je op je huidige veren kijkt zul je waarschijnlijk ook nog wel (resten van) gekleurde stippen vinden.
Ik weet niet of @Antera hier meer van weet, hij zit meer in de verlaging dan in de versterkte veren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ga ervan uit dat het tot zijn vakgebied behoort en hij dus goede adviezen kan geven over méér dan alleen maar verlagen... :pardon:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Hierbij de volledige reeks veren die in een O2c met voorwielaandrijving kán zitten. Elke kleurcombinatie is een andere stijfheid veren, probleem is wel dat ik niet weet welke welke is...:pardon:
4cdb8be9ba3333042757f9f1a790b332.jpg
 
Zo, nieuwe veren achter...maar....zie de foto. Ze zijn wat 'zwaarder', zelfde lengte, maar omdat ze stugger zijn, veren ze iets minder in. Garage zei dat met n maand of wat het effect (grotere ruimte tussen band en spatbord) minder is. Wat denken jullie?
 

Bijlagen

  • 20231012_150024.jpg
    20231012_150024.jpg
    1.013,3 KB · Weergaven: 44

ertromp

Forumguru
Gigantisch zeg :eek: Heeft dit nog enig comfort? Ik zou persoonlijk overgegaan zijn tot verlagingsveren. Top wegligging en een zeker aanvaardbaar comfort en ze werken progressief.
 

EdK

Forumguru
Zou zeggen gooi er wat zakken zand of tegels in zodat die wat inzakt , dan gaat je proces van inveren waar je dealer het over heeft misschien wat sneller...
Maar heb hard hoofd in dat het zover inzakt dat het acceptabel gaat worden...
 

Tees

Donateur
Wow, dit is wel écht heel hoog. Ik heb er weinig fiducie in dat de veren enorm ver gaan inzakken als ze ingereden zijn, misschien een half tot hele cm, maar echt niet meer. En dan staat ie nog steeds flink hoog op z'n poten...en dat zegt iemand die hulpveren onder zn O2 heeft...
 

EdK

Forumguru
Lijken eerder hulpveren voor een bedrijfswagen.
Collega die veel zware last dagelijks meeslepen die krijgen de hulpveren standaard al erbij.
En als deze dan uiteindelijk op terrein staan op zaak dan staan ze ook zo hoog op de poten !
En die gaan pas zakken op moment dat ze de wagen weer gaan vullen met hun spullen.
En dan zie je de oude weer hoog op zijn poten komen, dus tsja zoals gezegd heb er een hard hoofd in dat ze voldoende zakken zoals je verteld is door de dealer...
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me inderdaad niet het juiste type.
Ik heb "gewone" hulpveren onder de Leon laten plaatsen en die is daarmee niet meer dan hooguit een 2 cm omhoog gekomen, wat hem m.i. eigenlijk wel goed staat. En dit zonder dat de auto met weinig belasting erg stug aanvoelt. Bij ruim 75kg op de trekhaak is het wel een kaarsrechte, niet doorgezakte combi met de caravan en dat was precies de bedoeling.
 

hemi24

Forumguru
Hahaha, wat een beunhazen-bende ben je geweest @pkrijgsman ?!?

Die gaat echt niet zakken naar een aanvaardbare hoogte..!
Daar zitten gewoon totaal verkeerde veren onder, of ze hebben iets fout gemonteerd…

zó hoog staat zelfs een 4x4 met slecht wegpakket niet eens!

1697137192727.png
 
Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Heeft de garage aangegeven welk type veer ze gemonteerd hebben? Hij staat idd wel erg aan de "hoge" kant.
 
Bovenaan Onderaan