Nieuwe schokbrekers achter, en.....

RR Vliet

Nieuw lid
Goedemiddag dames en heren,

Zie hier mijn Octavia 3 1.2 TSI uit 2013 na een hele dag wassen, poetsen, polijsten, ontvetten en waxen. Tegen de tijd dat ik klaar was, was het helaas al donker. Maar vanmorgen zag ik dat de regen er prachtig op parelde.

Skoda.jpg

Hoewel hij er goed uitziet is er genoeg mis. Het olieverbruik ligt op 1L elke 1200km en hij trekt de timing heel veel terug als je gas geeft ivm detonatie. Hij gaat 22-09 daarom gereviseerd worden; gemodificeerde zuigers, zuigerveren, gereinigd inlaatkanaal en de hele rambam. Daarnaast komt er dan een hybride turbo en een custom tune op voor een beetje extra vermogen (Ja ja, een slim mens had een 1.4 of zelfs een 1.8 gekocht, maar dan was ik precies hetzelfde gaan doen. Mooie hobby!).

De Octavia staat op 18 inch wielen met Bilstein B4 schokdempers en Eibach Pro-line verlagingsveren (de laffe versie). Gecombineerd met +20mm spacers voor en +25mm spacers achter staat 'ie best prettig op de wielen zonder dat ik me ooit in hoef te houden op drempels. Bijkomend voordeel is dat de achterkant niet meer doorslaat als de auto helemaal vol zit.

Skoda fitment.jpg

Neemt niet weg dat ik de achterkant, zeker in beladen toestand, nog wel een beetje vind deinen. De B4 schokbrekers zijn niet echt opgewassen tegen dit formaat auto. Ik wil daarom investeren in een setje Bilstein B6 of B8 schokdempers om de achterkant wat beter te controleren.

Nu de hamvraag; ga ik voor de B6 of de B8? Belangrijk om te weten is dat de achterkant momenteel 1-2cm lager (te laag) is dan de voorkant. Daarnaast is de verlaging met deze Eibach veren erg beperkt, hij is van offroad naar normaal gegaan. Ik wil daarom eigenlijk de B6 kopen in de verwachting dat die prima samengaat met de Eibach veren. Ik ben bang dat de auto met de B8 dempers achter wellicht nog een fractie lager komt te staan, en dat wil ik echt niet.

Andere vraag; is er een manier om de voorkant 2 cm lager, of de achterkant 2cm hoger te krijgen?

Ben benieuwd naar de kennis hier!

Groet, Ruben

RR Vliet

Nieuw lid
Ik ben er wat over gaan lezen, maar die hulpveren lijken de achterkant wel weer heel fors te verhogen. Een alternatief is het verder verlagen van de voorkant. Vervelende is dat ik de mogelijkheid niet heb om zelf veren te vervangen, en aangezien ik net meer dan 500 euro heb uitgegeven aan de hele exercitie heb ik weinig zin om weer een professional te betalen voor andere veren voor...

Arjan1985

Forumguru
Wat kost je revisie icm je hybride turbo? En wat zou een compleet reeds gereviseerd 1.4/1.8 of 2.0 blok kosten? Zou dat niet rendabeler zijn?

RR Vliet

Nieuw lid
Een van blok van 3en betrouwbare verkoper met garantie kost een ruime 2k. Inbouw kost naar verwachting nog eens 1500, en dan moeten er nog zaken aangepast worden omdat er origineel een 1.2 TSI inzit. Een avontuur dat ik niet aan wil gaan met mijn enige auto.

Revisie is 2300 waarbij het volgende wordt gedaan:

Gemodificeerde zuigers met zuigerveren
Cilinderkop machinaal reinigen
Controle kleppen, klepveren
Reinigen en slijpen kleppen
Vervangen klepseals
Testen klepzitting met vacuüm test
Drijfstanglagers
Bougies
Distributie riem met loop en spanrol
Olie en oliefilter
Koelvloeistof
Alle benodigde pakkingen en koppakking

Aangezien ik toch aan de beurt ben met de distri en de jaarlijkse grote beurt betaal ik maar 1300-1400 extra voor de revisie en de reiniging. Dan komt het best prima uit. Er zit ook 24 maanden garantie op het olieverbruik.

Okki

Forumguru
Een hoop geld, maar je weet wat je hebt en je rijdt er geen andere auto voor.
Heb jaren geleden ook getwijfeld dit bij m'n Touran te doen, maar toen toch een andere (lees nieuwe) auto gekocht. Soms toch nog wel eens spijt van....

RR Vliet

Nieuw lid
Ja, ik heb er ook hoofdbrekens over gehad. Beetje plussen, beetje minnen, marktplaats openen, restwaarde controleren... Die was helaas maar 4k in het meest gunstige geval bij wijkopenautos, en ik durf hem particulier niet te verkopen zonder zo'n probleem te benoemen. En dan zit je dus met 4k + je bespaarde 2.3k, is maar 6.3k. Kan ik dezelfde auto iig niet meer terugkopen. En ik vind de rest van de auto erg prettig, goed in de opties ook. Keyless, xenon, Canton, stoelverwarming voor en achter en zelf Android Auto wireless ingebouwd. Naja, dan maar door de zure appel heen en reviseren! Met het idee dat we er gewoon weer 2 ton bij gaan knallen met het gezin.

Bovenaan Onderaan