Goedemiddag dames en heren,
Zie hier mijn Octavia 3 1.2 TSI uit 2013 na een hele dag wassen, poetsen, polijsten, ontvetten en waxen. Tegen de tijd dat ik klaar was, was het helaas al donker. Maar vanmorgen zag ik dat de regen er prachtig op parelde.
Hoewel hij er goed uitziet is er genoeg mis. Het olieverbruik ligt op 1L elke 1200km en hij trekt de timing heel veel terug als je gas geeft ivm detonatie. Hij gaat 22-09 daarom gereviseerd worden; gemodificeerde zuigers, zuigerveren, gereinigd inlaatkanaal en de hele rambam. Daarnaast komt er dan een hybride turbo en een custom tune op voor een beetje extra vermogen (Ja ja, een slim mens had een 1.4 of zelfs een 1.8 gekocht, maar dan was ik precies hetzelfde gaan doen. Mooie hobby!).
De Octavia staat op 18 inch wielen met Bilstein B4 schokdempers en Eibach Pro-line verlagingsveren (de laffe versie). Gecombineerd met +20mm spacers voor en +25mm spacers achter staat 'ie best prettig op de wielen zonder dat ik me ooit in hoef te houden op drempels. Bijkomend voordeel is dat de achterkant niet meer doorslaat als de auto helemaal vol zit.
Neemt niet weg dat ik de achterkant, zeker in beladen toestand, nog wel een beetje vind deinen. De B4 schokbrekers zijn niet echt opgewassen tegen dit formaat auto. Ik wil daarom investeren in een setje Bilstein B6 of B8 schokdempers om de achterkant wat beter te controleren.
Nu de hamvraag; ga ik voor de B6 of de B8? Belangrijk om te weten is dat de achterkant momenteel 1-2cm lager (te laag) is dan de voorkant. Daarnaast is de verlaging met deze Eibach veren erg beperkt, hij is van offroad naar normaal gegaan. Ik wil daarom eigenlijk de B6 kopen in de verwachting dat die prima samengaat met de Eibach veren. Ik ben bang dat de auto met de B8 dempers achter wellicht nog een fractie lager komt te staan, en dat wil ik echt niet.
Andere vraag; is er een manier om de voorkant 2 cm lager, of de achterkant 2cm hoger te krijgen?
Ben benieuwd naar de kennis hier!
Groet, Ruben
Zie hier mijn Octavia 3 1.2 TSI uit 2013 na een hele dag wassen, poetsen, polijsten, ontvetten en waxen. Tegen de tijd dat ik klaar was, was het helaas al donker. Maar vanmorgen zag ik dat de regen er prachtig op parelde.

Hoewel hij er goed uitziet is er genoeg mis. Het olieverbruik ligt op 1L elke 1200km en hij trekt de timing heel veel terug als je gas geeft ivm detonatie. Hij gaat 22-09 daarom gereviseerd worden; gemodificeerde zuigers, zuigerveren, gereinigd inlaatkanaal en de hele rambam. Daarnaast komt er dan een hybride turbo en een custom tune op voor een beetje extra vermogen (Ja ja, een slim mens had een 1.4 of zelfs een 1.8 gekocht, maar dan was ik precies hetzelfde gaan doen. Mooie hobby!).
De Octavia staat op 18 inch wielen met Bilstein B4 schokdempers en Eibach Pro-line verlagingsveren (de laffe versie). Gecombineerd met +20mm spacers voor en +25mm spacers achter staat 'ie best prettig op de wielen zonder dat ik me ooit in hoef te houden op drempels. Bijkomend voordeel is dat de achterkant niet meer doorslaat als de auto helemaal vol zit.

Neemt niet weg dat ik de achterkant, zeker in beladen toestand, nog wel een beetje vind deinen. De B4 schokbrekers zijn niet echt opgewassen tegen dit formaat auto. Ik wil daarom investeren in een setje Bilstein B6 of B8 schokdempers om de achterkant wat beter te controleren.
Nu de hamvraag; ga ik voor de B6 of de B8? Belangrijk om te weten is dat de achterkant momenteel 1-2cm lager (te laag) is dan de voorkant. Daarnaast is de verlaging met deze Eibach veren erg beperkt, hij is van offroad naar normaal gegaan. Ik wil daarom eigenlijk de B6 kopen in de verwachting dat die prima samengaat met de Eibach veren. Ik ben bang dat de auto met de B8 dempers achter wellicht nog een fractie lager komt te staan, en dat wil ik echt niet.
Andere vraag; is er een manier om de voorkant 2 cm lager, of de achterkant 2cm hoger te krijgen?
Ben benieuwd naar de kennis hier!
Groet, Ruben