Nieuwe Peugeot 308 SW (Autoweek)

JeSko

Forumguru
Lang op deze gewacht, en wat is ie schitterend geworden. Peugeot is killing the game :jaja: overigens slagen ze erin om, ondanks de plugin hybride variant waar het hier om gaat, de kofferruimte grotendeels te behouden. Meer kofferruimte in de plug-in 308 dan in de plug-in Octavia. Beenruimte valt wel wat tegen achterin. Dat is typisch Peugeot.



Bij de shortlist toekomstige opvolgers van mijn Sup kan deze alvast erbij.

- Peugeot new 308 SW (GT Line)
- Ford Focus clipper MK4 (ST line)
- Skoda Superb 3 (sportline)
 

Fmoon

Forumguru
Om te zien inderdaad leuk, maar de inhoud… net zoals de huidige 04 vrees ik. Standaard overigens.
 

Rallye

Forumguru
Ook de positie het stuur blijft een probleem. Zie ook de vreemde zitpositie van de tester die vanuit zijn ellebogen stuurt. Niet echt een actieve zithouding……… Ik zou eerst wel een testrit doen.

Ook raar dat je bij een plug in geen ruimte hebt om beide kabels op te bergen, maar dat er één in principe in een apart tasje moet……..
 

hemi24

Forumguru
Bij een Peugeot is er niets ‘raar’ dat noemt men ‘design’...

Na ‘motion & emotion’ is het nu ‘time to change’ :laugh:
 

JeSko

Forumguru
Heb zelf een destijds bijna nieuwe 308 HB gereden, en ik stond te snikken toen ik hem moest achterlaten bij de dealer na zijn total-loss door een "onoplettende" chauffeur. Zo'n fijne auto, en een TDI kan niet tippen aan een HDI qua koppelontplooing en geluid. Het was initieel ook nooit de bedoeling een Skoda te kopen, ik wou een 308 SW gt line of Allure, de enige binnen budget destijds was net verkocht toen ik er bij kwam, en zo via een verdere zoektocht naar een Peugeot SW of oudere Audi A4/6 station, per toeval uitgekomen bij mijn Superb die in mijn eigen dorpke te koop stond, nog geen moment spijt gehad van die aankoop, maar ik mis Peugeot wel nog soms.
 

Smeeuwis

Donateur
Van de week live gezien, schitterende auto.

Tijdje terug met 5008 gereden, zitpositie went heel snel. Dashboard werkt daardoor als een soort headup display. Ik vind het wel gaaf.
 

JeSko

Forumguru
Zitpositie was ook al zo in mijn 308, de eerste Peugeot destijds met het stuur zodanig gepositioneerd, vond het ook wel lekker rijden en sportief aanvoelen. Peugeot doet het geweldig qua looks momenteel, gewoon schitterende auto's die wat nieuws brengen op de saai geworden markt. Qua rijden gaat er dan weer niks boven een Ford, een focus ST heb ik onlangs mogen rijden, en dat is, zonder te spreken over het vermogen, een geniaal sturende auto, je bent in zo'n Ford één met de auto.
 

hemi24

Forumguru
TDI kan niet tippen aan een HDI?

met 2 vingers in de neus op de Duitse Autobahn!
HDI is bij hogere snelheden net een kortademig astmapatientje.
Bij hogere km-standen begint een HDI ook steeds ruiger te lopen (nagelen).
 

sitechris

Donateur
TDI vs HDI is bij de nieuwe niet meer van toepassing. Niemand rijdt meer diesels. Het gaat vooral om de benzinetorretjes en plugin-hybrides. Ik heb recent nog wel met 225 pk plugin gereden in 508 en vond dat echt een rappe auto. Dus in de 308 belooft dat wel wat. Ik ben benieuwd.
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Naja autobahn kom ik nooit, ik vind dat tot 120, reguliere snelheid in BE, de HDI soepeler loopt dan de TDI, ook minder geratel. Al valt dat geratel weg bij hogere toeren, de HDI in de stad, waar ik veel rijd, en op 70 wegen, is beduidend stiller dan mijn TDI nu.
 

Tees

Donateur
Ik ben misschien een van de weinigen hier, maar zo op t eerste gezicht vind ik m helemaal niks. Die vampier tanden gecombineerd met een grote grill...nee, totaal niet mijn smaak. Peugeot heeft dat ontwerp in deze hele generatie verwerkt, bij de SUVs vind ik t nog erger eruit zien.
 

hemi24

Forumguru
Wederom een krappe bedoening achterin. Verslaggever is al niet echt groot, en kan maar net “achter zichzelf “ zitten.
Samen met die lage hoofdsteunen achterin, maakt het dat dit gewoon geen ruime auto is. Dus eigenlijk geen aanrader voor een gezin met kinderen in kinderstoeltjes en/of grote pubers.
Dan toch maar wat minder bagageruimte en een ruimere Octavia met stekker!
 

JeSko

Forumguru
Dat zeker @hemi24 , en de 508 is niet veel groter. Beetje Frans mankement, vrij ruime koffers, maar krappe achterbank. De Octavia zal het voor mij echter nooit worden, weet niet waarom, bij Skoda zie ik maar één optie en dat is een Superb, vind dat een categorie apart binnen het merk.
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Die vampier tanden gecombineerd met een grote grill...nee, totaal niet mijn smaak.

Je bedoelt natuurlijk leeuwentanden (of klauwen?) van de Franse leeuw ;). Ik ben het wel met je eens hoor, ze zijn wel heel aanwezig en zorgen voor een gekke verhouding mijn inziens. De grill daarentegen, met een soort 3D-effect vind ik dan wel weer mooi.

EDIT: Wat een joekel van een embleem trouwens!
 
Bovenaan Onderaan