Nieuwe OIII combi: must have opties?

100pk

Lid
Beste forumleden,

In het kader van een mogelijke O2 upgrade naar een O3 ben ik vol enthousiasme aan het kijken naar de (on)mogelijkheden binnen het huidige aanbod.
Zowel nieuw of 'kop-eraf' natuurlijk. Koop, geen lease.
Ik rij nu een Elegance uitvoering en dat lijkt nu ook de mooiste -en dure- uitvoering.

Ik heb zelf een aantal opties die ik best belangrijk zou vinden, maar wat zouden jullie beslist niet willen missen of zeker aanraden?
Wat ik lastig vind is dat Skoda het niet bepaald makkelijk maakt om uitvoering in combinatie met pluspacks te vergelijken en te beprijzen: dan weer zit een optie in een pack, dan weer niet. Elegance heeft een optie wel, waarom dan een pluspack aytway: gevalletje 'door de bomen'...

Mijn 'must-haves' (niet in volgorde van belangrijkheid):
- 1.4tsi (fijner dan 1.2?)
- dsg?
- maxidot display
- 8" Columbus (of 5.8"?)
- achterbank-neer vanuit kofferruimte
- 4x electrische ramen
- stuurbediening
- audiopakket
- climatcontrol
 

Skoda-MAN

Forumguru
@100pk Het gaat er om wat voor je zelf belangrijk en leuk Is.
Als je hier, pak em beet, 3 dagen op jouw topic leest dan heb je alle opties inclusief verlagen en alle motor chips.
Zie bijvoorbeeld mijn handtekening, Is voor mij nuttig,

Ik wens je veel wijsheid en sterkte :lezen::pieker::banghead::yeehaa::thumbsup:
 

CDK

Forumguru
Hartelijk welkom op het forum @100pk, het wordt zeer op prijs gesteld (forum regels) om een korte (of uitgebreide) voorstelronde te doen in een nieuw te openen Meet & Greet topic http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/ Alvast bedankt voor je medewerking!

Om op jouw vragen terug te komen, wat er bij mij MINIMAAL op of in zou moeten zitten:

- 1.4 TSI
- DSG icm ACC
- Xenon
- MF stuurwiel
- Climate Control
- MIB Columbus
- Electrisch verstelbare stoelen / ramen / spiegels
- Verlagingsveren (zonder is het net een tractor)

Succes met je keuze!
 

spikehome

Forumguru
Rij dan wel geen skoda.
Maar rijd wel privé ook.
Vorige was 1.2 en daar nu ook weer voor gekozen.
De 1.4 wel in gedachte gehad maar dan de 150pk act.
1.2 voldeed en doet het nog steeds super ook met vakantie en vouwwagen erachter.
Vond de meerprijs privé niet waard (nieuw gekocht)
Ne wel voor dsg ipv handbal weet nog niet of ik daar weer voor zou kiezen.
Navi groot scherm heerlijk zeker nemen.
Xenon ideaal en ook acc.
 

2015ABL

Forumguru
Veel dingen die je noemt, zitten al standaard in de elegance (business line). Wat mij betreft, vooral dsg nemen, heerlijk. De motor is een pure geldkwestie, of dat je iets moet trekken als een caravan. Bij de oosterburen is een 1.8 tsi vaak al te min.
 

BenMW

Lid
DSG is volgens 1 van de beste automaten dus als je dat wilt zou ik dat zeker doen. Met ACC heb ik geen ervaring dus of dat goed werkt weet ik niet. Verder als je een EB neemt zit het meeste erin, volgens mij DAB ook anders zou ik dat er zeker bij willen hebben. Elektrisch verstelbare stoelen zou voor mij niet hoeven maar dat komt ook omdat wij onze stoel nooit hoeven te verzetten. Want ook al is mijn vrouw iets kleiner we kunnen allebei uit de voeten met 1 instelling. Verder 1.2 of 1.4, als je budget hebt is de 1.4 een hele fijne motor weet ik uit ervaring. Met de 1.2 heb ik geen ervaring.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach, zoveel mensen zoveel wensen, hierbij mijn bescheiden mening:
  • 1.2 of 1.4, weet ik niet, heb zelf een 1.6TDi, doet het prima
  • DSG, hoeft voor mij niet, misschien als ik heel veel stadsverkeer of provinciale wegen met rotondes of zo zou rijden dan misschien wel
  • Maxidot, must-have, mag ook nog wel meer info op (tegelijkertijd)
  • MF stuurwiel, nee, liever niet, had bij mijn vorige auto ook alleen meer last dan gemak van die knopjes (maar ziet het er wel beter uit, dat dan weer wel)
  • Xenon, hoeft voor mij ook niet, maar ook dat heeft vooral met mijn routes te maken, vrijwel alleen goed verlichte snelwegen en af en toe stadsverkeer. Als ik veel op slecht of niet verlichte wegen zou rijden zou het denk ik wel een must-have zijn
  • Columbus, laat maar, mooi ding, ik heb er wel eens een weekje mee gespeeld in een vervangend vervoer auto, "cockpit" van je auto ziet er ook wel beter uit, maar heeel veeeeel te duur.
  • Climate control, must have voor mij
  • Electrisch bedienbare ramen, voor wel must-have, achter niet (daar blijven ze toch toch dicht, ivm clima control)
  • Spiegelverwarming, heb ik nu voor het eerst, ideaal, dus must-have bij de volgende auto
  • Vooruitverwarming, indien mogelijk wordt dat ook een must-have op de volgende auto
Anyway, heel persoonlijk allemaal, dus ik wens je veel succes met kiezen :)
 

24qv

Actief lid
Uiteraard afhankelijk van het budget dat je ter beschikking hebt. Ik vind persoonlijk dat we allemaal heel erg verwend zijn. 'Mijn' auto is een leaseauto en ik heb ook relatief makkelijk de opties aangevinkt ("het is toch maar een paar euro extra per maand"). Als ik het privé zou moeten uitgeven zou ik me in een aantal gevallen nog wel eens bedenken. Mijn persoonlijke afwegingen:
  • Liever auto met een wat zwaardere motorisering; dat is ook de reden dat ik voor de 1.8 heb gekozen.
  • Wat een van de voorgangers al schreef: zonder verlaging is het net een tractor. Een 'must' ook voor mij dus.
  • Het oog wil ook wat hebben: vandaar dat de 18" en sunset erbij moesten.
  • Bluetooth koppeling is voor mij een vereiste zodat ik veilig en zonder boetes mijn telefoontjes in de auto kan plegen.
  • Mogelijkheid om MP3's via USB of SD Card af te kunnen spelen. CD's liggen allang in een doos op zolder.
  • Navigatie kan ik niet meer zonder. Gaat ook wel via de Google Maps op de telefoon, maar vind ik steeds een gedoe. Geld voor de Columbus is het me echter niet waard en een 'simpele' navigatie in de vorm van Amundsen is voldoende. In die gevallen waar het lastig wordt (bv nieuwbouw wijk), heb ik altijd de smartphone nog.
  • Climate control ook voor mij een must have (hoeft niet bi-zone te zijn; wordt toch nooit gebruikt).
  • Elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels hoort er ook bij.
  • Goed gevormde (sport)stoelen: ideaal als je veel kilometers maakt.
  • DSG hoefde voor mij niet perse. Vind het daarnaast ook heel erg duur voor wat je makkelijk zelf kan, maar was voor mij een eerste vereiste zodat mijn partner ook (sporadisch) de Bob kan zijn (heeft enkel automaat rijbewijs).
  • Xenon: ziet er mooi uit en men ziet je in de achteruitkijkspiegel eraan komen. Praktisch nut: weinig. 99% procent van de tijd zit ik toch op normaal verlichte wegen en die keer dat ik een keer op een landweg kom red ik me prima met halogeen (kon 'vroeger' ook) en dat is me het geld niet waard.
  • MF stuurwiel: ik vind het driespaaks stuurwiel er mooier uitzien. In mijn huidige auto heb ik de knopjes op het stuur echter nog nooit gebruikt.
  • Elektrisch bedienbare ramen voor- en achter hoort er bij. Achter worden ze toch nooit gebruikt, maar ik kan met druk op de knop voorkomen dat de kinderen de ramen open maken.
  • Panorama dak: heel erg mooi, maar van weinig praktisch nut icm de prijs.
  • Elektrisch verstelbare stoelen vind ik het geld niet waard (voor die paar keer dat je moet verstellen).
  • Leer: ook mooi, maar als ik dan moet kiezen dan stop ik het geld, net als met de Xenon, in een zwaardere motor.
  • De rest van optielijst: tja, als ik geen maximum budget zou hebben :-)
Zo zie je maar weer dat er geen 'one size fits all' is. Heel erg gebaseerd op persoonlijke ervaringen en voorkeuren.
 
Laatst bewerkt:

Wim75

Lid
Mee eens, al hangt het wel van de prijs of ik het als losse optie zou kiezen. Zit standaard op EBL.

Klopt, het moet wel binnen budget passen en inderdaad een BL is al compleet.
Om mijn budget vol te maken heb ik de opties ´Lane assist´, ´drive set up´, bagagenetten en stoelverwarming ook aangestreept. Ten opzichte van Kessy zou ik deze opties onderaan de wensenlijst zetten.
Alleen van Kessy heb ik echt elke dag veel plezier. Bijvoorbeeld als je veel in de kofferbak moet zijn, zoals ik, is het echt een uitkomst.
 

Miez1

Forumguru
Wat in mijn bescheiden mening er echt op moet zitten is Xenon, deze superverlichting geeft rust aan de ogen tijdens donkere ritten.
 

Havana

Forumguru
Zonnewering voor de kinderen (en CC!) is voor mij een stuk belangrijker dan xenon (wat ik als typische weekendautomobilist eigenlijk toch nooit gebruik).

Ingebouwde navi is hartstikke leuk, maar kan qua kwaliteit nooit tippen aan TomTom of Google Maps op de telefoon. En dat terwijl het relatief duur is.

Elektrische ramen zouden mij ook geen fluit kunnen interesseren, behalve dan die van de bestuurder als ik een kaartje moet trekken bij de Franse tolpoort. Van mijn huidige O2 zijn er 2 kapot en dat laat ik lekker zo.

De 1.2 TSI is in principe genoeg om mee te komen, als je een sportieve rijder bent en/of je hebt een sleurhut dan ontkom je niet aan grotere motor.

Eibach-veren zijn inderdaad een must, grotere velgen is toch echt persoonlijk. Ik vind 16" met Eibachs al heel mooi staan. 17" is nog iets mooier, daar boven vind ik het niet meer mooi maar smaken verschillen (@Corné de Kluijver wil het liefst 32" velgen onder iedere Skoda ;) ).

Nog niet gehoord zijn parkeersensoren, die vind ik wel onmisbaar zeker als de vijand weer eens in m'n auto rijdt!
 
Laatst bewerkt:

NewO3

Forumguru
Zoveel mensen zoveel wensen

Ik kan redelijk meepraten over opties (heb ze vrijwel allemaal incl alle pakketten, lease idd). Maar een hoop zijn zeker nice to have maar zou je zonder kunnen bij privé aanschaf, zeker weten. Voor mij zijn een aantal opties zeker geen nice to have maar een must:
- xenon
- kessy
- climatecontrol
- sunset
- 8" columbus en maxidot. Echt geen vergelijking met welke tomtom dan ook. Gebruik de navi aanwijzingen op de maxidot ook dagelijks. Super relaxed.
Dus denk dat het belangrijk is te bedenken wat je nu echt dagelijks gaat gebruiken. Dit is voor iedereen weer anders ...

Qua motorisering? Persoonlijk. Rij best sportief dus zou zelf nooit voor 1.2 gaan. (rij zelf 2.0 diesel ipv 1.6, elke dag genieten)
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Hangt er ook maar net vanaf hoe vaak je navigatie überhaupt gebruikt. 9 van de 10 ritjes weet ik de weg wel. Voor dat ene ritje dat ik het niet weet vind ik het prima om even opzij te kijken op mijn telefoon of losse TomTom. Kan me voorstellen dat het anders werkt als je als sales-of accountmanager dagelijks 5 klanten moet bezoeken.
 

24qv

Actief lid
Destijds op mijn huidige lease auto, een Opel Insignia, een automatische park assist mee besteld ("is maar een paar honderd Euro"). Zegge en schrijven 3 keer gebruikt in vier jaar. Twee keer om ermee te spelen en 1 x voor het eggie.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

CharlesTucker

Forumguru
En om eens wat appels met peren te vergelijken, als je toch het geld hebt voor een berg (dure) opties, kun je je ook afvragen of je toch niet liever een wat kariger uitgeruste Superb hebt dan een dik aangeklede Octavia (en ook hierop is het antwoord uiteraard weer zeer persoonlijk :) )
 

Havana

Forumguru
Laat je ook vooral niet "opnaaien" (niet verkeerd bedoeld) door de vele leaserijders.

Zoals uit dit topic al blijkt zouden zijn bepaalde opties voor leaserijders ineens niet meer zo onmisbaar zodra ze die uit eigen zak moeten betalen.
 
Bovenaan Onderaan