Nieuwe Octavia

GewwiT

Lid
Sinds twee weken ben ik de trotse "berijder" van een nieuwe Octavia Greenline Businessline, in de kleur Aqua Blue! :cheer:

Op de valreep nog door de dealer geleverd voor 15 november, aangezien ik anders tot januari had moeten wachten van de leasemij....

Eerste indrukken en km's met de auto zijn echt top! Zeer rijk uitgerust en stil en comfortabel :)
Ik kom uit een Golf V 2.0 Tdi en moet zeggen dat de 1.6 CR mij niet tegenvalt, uiteraard niet de knal in je rug zoals met 140 PK maar in z'n 5 zoef je nog steeds heerlijk rustig over het asfalt, mis die zesbak helemaal niet meer....

Zal binnenkort nog eens wat foto's gaan schieten, als het weer ooit nog eens opklaart deze maand :tongue:
 

Gieliovd

Forumguru
Weer een nieuw lid vandaag! Met een mooie O2!

Gefeliciteerd met je nieuwe wagen en veel veilige KM's gewenst! En daarnaast natuurlijk veel plezier op het forum!

Er loopt een ander topic over 5 en 6 bakken. Lees die maar eens door. De Greenline heeft een aparte bak. Vandaar dat je die 6 niet mist.

Ennen, opklaren? Het was fan-tas-tisch weer vanmiddag! Zelfs nog motorgereden, heerlijk!
 

cvegreen

Forumguru
Welkom hier op het forum .
Je zult ongetwijfeld wel verschil voelen tegenover de golf , kan ook niet anders he . Maar daar heb je wel tegenover je golf veel meer auto voor je geld . Daar draait het bij de meesten hier toch om .
Daarenboven is het skoda octavia echt een heel mooie auto en in die blauwe kleur valt hij echt heel goed mee , jammer dat je het kleur nog zo weinig door het straatbeeld ziet rijden .
 

hemi24

Forumguru
Er loopt een ander topic over 5 en 6 bakken. Lees die maar eens door. De Greenline heeft een aparte bak. Vandaar dat je die 6 niet mist.

Ja, en misschien kun jij als Greenline-rijder uitsluitsel geven op de vraag of de overbrenging van de 5 bak van een GL nu afwijkt van die van een reguliere 1.6 CR TDI...?

Ook van hier nog van harte met je mooie auto. Ik vondt het een geweldige kleur toen ik 'm voor het eerst in het echt zag! (Maar ja, de vrouw, hakt uiteindelijk de knoop door he, qua kleur dan, vandaar dat die van mij toch iets donkerder is...)
 

GewwiT

Lid
Ja, en misschien kun jij als Greenline-rijder uitsluitsel geven op de vraag of de overbrenging van de 5 bak van een GL nu afwijkt van die van een reguliere 1.6 CR TDI...?

Ook van hier nog van harte met je mooie auto. Ik vondt het een geweldige kleur toen ik 'm voor het eerst in het echt zag! (Maar ja, de vrouw, hakt uiteindelijk de knoop door he, qua kleur dan, vandaar dat die van mij toch iets donkerder is...)

Dank, Dank allen :473:

Ik kan wel uitsluitsel geven over de 5 bak van een GL en de 6 bak van een normale TDI. Heb geen ervaring met de normale 5 bak van een 1.6 CR TDI.

De overbrenging van de GL 5 bak zijn inderdaad veel langer, Maxidot geeft soms aan met 60 km/u al op te schakelen naar 5, maar dan slaat de motor echt volledig dood, ook op de snelweg is terugschakelen wel aan te raden bij een snelle inhaalactie. De 6 bak van VAG heeft veel kortere overbrenginen (heb een Golf 5 TDI en Ibiza FR TDI gehad, beide met 6 bak) daar was terugschakelen bijna nooit nodig op de snelweg, maar dat heeft ook met vermogen en koppel (320 NM) te maken. Maar de GL draait met 160 km/u in z'n 5 exact zoveel toeren als een 6 bak in z'n 6e versnelling, beide zo rondt de 3.000 toeren..... Wat dat betreft is dat heel erg prettig.

Wanneer je langzaam rijdt in z'n 2 wil de GL ook nog wel eens wat bokken en stoten, dan moet je dus gewoon iets langer doortrekken in z'n 1 :)
 

hemi24

Forumguru
Maar de GL draait met 160 km/u in z'n 5 exact zoveel toeren als een 6 bak in z'n 6e versnelling, beide zo rondt de 3.000 toeren..... Wat dat betreft is dat heel erg prettig.

Daaruit maak ik op dat de Greenline dezelfde bak-overbrenging heeft als de niet-GL. (eindelijk eens een bevestiging!)

Wanneer je langzaam rijdt in z'n 2 wil de GL ook nog wel eens wat bokken en stoten, dan moet je dus gewoon iets langer doortrekken in z'n 1 :)

Bekend 'probleem'; erg jammer, want dit verschijnsel was de 1.9 PD TDI vreemd. Lijkt af en toe wel of je rijles hebt...

Heb het idee dat het aan de motorelectronica ligt, en het versterkt wordt door de motor-/baksteunen.

Ben ik ook benieuwd of je ook het onregelmatig stationair lopen hebt:

Als ik de auto 's morgens start en achteruit de afrit afrol, heeft de regeld de motor het toerental heen en weer, alsof 'ie niet kan beslissen of er nu 800 of 850 omw. gedraaid moeten worden.
Schommeling is miniem, maar je hoort het wel duidelijk in de "brom".

Ik blijf volhouden/hopen dat hier nog een update voor komt!!!
 

GewwiT

Lid
Ben ik ook benieuwd of je ook het onregelmatig stationair lopen hebt:

Als ik de auto 's morgens start en achteruit de afrit afrol, heeft de regeld de motor het toerental heen en weer, alsof 'ie niet kan beslissen of er nu 800 of 850 omw. gedraaid moeten worden.
Schommeling is miniem, maar je hoort het wel duidelijk in de "brom".

Ik blijf volhouden/hopen dat hier nog een update voor komt!!!

Daar heb ik tot op heden totaal geen last van, bij een koude start loopt hij keurig stationair....
Nu heb ik ook nog maar zo'n 2000 km met dit blokje gereden :)
 

Race Eend

Forumguru
Dank, Dank allen :473:

Ik kan wel uitsluitsel geven over de 5 bak van een GL en de 6 bak van een normale TDI. Heb geen ervaring met de normale 5 bak van een 1.6 CR TDI.

De overbrenging van de GL 5 bak zijn inderdaad veel langer, Maxidot geeft soms aan met 60 km/u al op te schakelen naar 5, maar dan slaat de motor echt volledig dood, ook op de snelweg is terugschakelen wel aan te raden bij een snelle inhaalactie. De 6 bak van VAG heeft veel kortere overbrenginen (heb een Golf 5 TDI en Ibiza FR TDI gehad, beide met 6 bak) daar was terugschakelen bijna nooit nodig op de snelweg, maar dat heeft ook met vermogen en koppel (320 NM) te maken. Maar de GL draait met 160 km/u in z'n 5 exact zoveel toeren als een 6 bak in z'n 6e versnelling, beide zo rondt de 3.000 toeren..... Wat dat betreft is dat heel erg prettig.

Wanneer je langzaam rijdt in z'n 2 wil de GL ook nog wel eens wat bokken en stoten, dan moet je dus gewoon iets langer doortrekken in z'n 1 :)

Wat betreft de power van de moderne VAG TDI motoren.
Deze zijn totaal dood-geprogrammeerd om de uitstoot zo laag mogelijk te krijgen. Onder de 2000 rpm is er tegenwoordig niemand meer thuis en eigenlijk gaat hij pas een beetje vermogen geven bij 2500rpm (dit terwijl de 1.9TDI bij 1750rpm al volledig bij de les was).

Zeker met de lange overbrengingen van de nieuwe 5 bakken, zorgt dit dat je af en toe naar de 3 terug moet om vlot in te voegen op de snelweg. Over de rotonde moet je vaak echt terug naar de 2, in de 3e versnelling wordt het te brommerig.
De schakel indicator volgen is eigenlijk niet te doen, zelfs 80 in de 5 rijdt eigenlijk niet fijn.

Kortom het rijdt eigenlijk niet meer 'des-diesels'.

Mijn vader heeft een 2.0 TDI 110pk - 5 bak (dit is een 2.0 TDI 140pk motor maar dan met 5 bak en software die gekneen is), hier heb ik even wat meer dan gemiddeld kunnen rijden voor de auto getuned werd, fijn rijden vond ik het eigenlijk niet (hij kwam uit een 1.9 en was ook wat minder tevreden)

Inmiddels is hij getuned (moet uiteraard met een zoon die bij een tuner werkt), en is dit totaal weg, mijn vader is totaal geen hard rijder, maar een beetje meer soeplesse is wel zo fijn.


Helaas zijn de 1.6 TDI CR motoren nog niet te tunen, vanwege het nieuwe type ecu, maar dit zal vast niet lang meer duren:xyxthumbs:
 

hemi24

Forumguru
Helaas zijn de 1.6 TDI CR motoren nog niet te tunen, vanwege het nieuwe type ecu, maar dit zal vast niet lang meer duren:xyxthumbs:

Ik begreep dat de ecu de tuning direct weer ongedaan maakt of blokt of iets dergelijks?
Blijkbaar weet je meer, dus ik ben één en al oor...
 

Race Eend

Forumguru
Elke moderne auto wordt tegenwoordig via OBD getuned (chip solderen is er niet meer bij omdat de data in een processor staat die je niet meer kan verwijderen uit de ECU).

De OBD tools dienen elke keer bijgewerkt te worden om nieuwe types ECU's (met nieuwe tuningsbeveiligingen), te kunnen uitlezen en inlezen na bewerken van het originele programma (de tuning).

Ook ABT dealers gebruiken deze flashtools om de software de auto in te schrijven, je ziet dus ook nog geen 1.6 TDI CR via ABT.:xyxthumbs:

Wat betreft ongedaan maken van tuning is dat niet het geval, hij is dus gewoon niet te kopieren nog.
 

GewwiT

Lid
Nou.... Het feest was van korte duur, gisteravond ben ik van achter aangereden en over de kop gevlogen :mad: :mad:

Ik mankeer zelf godzijdank niets, de Octavia is wel totall los. Maar wat een veilige auto.....

Heb wel alsnog de beloofde foto's, ook al ziet de auto er iets anders uit dan een maand geleden :( .....

R.I.P. Fijne Octavia.....
 

Bijlagen

  • Afb0016.jpg
    Afb0016.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 92
  • Afb0022.jpg
    Afb0022.jpg
    94 KB · Weergaven: 87

skodaoctavia2

Actief lid
potverdikke, zonde man, gelukkig ben je er lichamelijk goed van af gekomen.
geestelijk waarschijnlijk wat minder, dat moet een klappie geweest zijn.
Ik hoop dat je snel weer zo'n veilige auto krijgt.
succes
 

GewwiT

Lid
Bedankt allemaal, toch fijn om wat warme reacties te krijgen ipv geklaag van collega's waarom je er vandaag niet bent....

Er zijn gelukkig geen gewonden, hoewel ik zelf wel een beetje stram ben, spierpijn in de kont :(

Wat er gebeurt is... Ik reed over een 70 km weggetje tussen de weilanden en een collega reed achter me. Plots sprong er een zwaan uit de berm midden op de weg, ik remmen en een beetje uitwijken naar links.... Het was echt spekglad en sneeuwde behoorlijk :722: maar dankzij mijn winterbanden remde de auto echt GOED af.... Mijn collega achter me reed met gladde zomerbanden en ja, daar was geen houden meer aan.... we reden niet harder dan 50, hij tikt me rechtsachter aan en ik schiet de sneeuwberm in alwaar ik een boompje raak wat me over de kop doet slaan :(.....

Hopelijk komt er nog een nieuwe, hoewel ik wel voor het bedrijf werk wat met oudjaar 50% van het personeel gaat ontslaan... Dus dit kon er ook nog wel bij :(
 
Bovenaan Onderaan