Nieuwe Octavia Combi, wat geeft meeste comfort

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ben bezig een Octavia Combi Elegance DSG te configureren (leasing wagen).
Nu wil ik gaan voor het meeste comfort, zowel voor mij als mijn zoon die soms last heeft van wagenziekte.

Zijn er bijvoorbeeld velgen die meer comfort bieden?
Welk chassis biedt het meeste comfort? Het gewone of het sportchassis?

Andere tips zijn ook welkom, mijn budget laat bijna 'full option' toe :-)
 

Noord26

Forumguru
Wagenziekte treed juist op bij auto's die wat deinen toch? Meeste comfort geeft het normale chassis, maar nogmaals: dan deint de auto ook iets meer wat wagenziekte toch juist in de hand werkt?
 

Captain Hook

Forumguru
Of de passagiers wagenziek worden, hangt voor het grootste deel af van datgene wat zich bevindt tussen hoofdsteun en stuur...:koffie:

Zo heb ik al diverse malen meegemaakt dat collega's van me, in dezelfde auto, het voor elkaar kregen dat kinderen vaak moesten vomeren, terwijl bij ondergetekende als chauffeur er niks aan de hand was... ik bedoel maar...:pieker:

Een comfortabele auto c.q. een bestuurder die zorgt voor een comfortabele rit, heeft op zich niks te maken met een al dan niet deinende auto. Ook een keiharde vering is geen garantie voor het voorkomen van wagenziekte. En hoe de bestuurder comfortabel rijden ervaart is vaak totaaaaaaal anders dan de meereizende passagiers dit ervaren...
 
Ja, dat begrijp ik. Mijn zoon heeft last van een zeer gevoelige maag, kan ook geen frieten enzo eten. Dus ik pas mijn rijstijl aan, sowieso ben ik geen coureur.
Ik hoef ook niet elk steentje te voelen, klopt het dat ik dan beter 16 inch velgen neem ipv 17 of 18?

Pano-dak ga ik inderdaad al nemen, ook lederen interieur.
 

Gieliovd

Forumguru
17" rijdt veel beter dan 16". Hij rolt minder en stuurt scherper, dus ook meer comfort. Hij reageert voorspelbaarder dus minder wagenziekte. 18" geen idee.

Verder geen ervaring met sportonderstel. Mijn Greentech staat op een gewoon onderstel en rijdt al goed, redelijk hard afgeveerd.
 

peterbaarlo

Senior Member
ik zou zeggen sportonderstel met 16 inch (wellicht met iets verhoogde bandenspanning). je hebt de voordelen van het sportonderstel (auto blijft vlakker in bochten) maar het comfort van 16 inch (hogere wang van de band) waardoor juist kleine oneffenheden weggewerkt worden, over het algemeen zijn 16 inch sets ook iets minder breed wat verbruik ook ten goede komt.

sportonderstel met 17 of 18 inch maakt de auto vooral sportiever en scherper maar zeker minder comfortabel (ook meer geluid)
 

Renzo4000

Forumguru
Ik denk dat het aanpassen van velgen weinig gaat veranderen aan de wagenziekte van je zoon. Ik weet niet hoe oud hij is? Het komt meestal voor bij jonge kinderen tot 10 jaar, simpelweg omdat hun evenwichtsorgaan nog niet volledig is ontwikkeld. Het beste is om wat simpele zaken in acht te nemen:

- rustig rijden, niet te "schokkerig" en te snel acceleren. Vermijd (indien mogelijk) bochtige wegen
- laat je zoon (indien hij dat al mag) voorin zitten zodat hij goed recht op de weg kijken
- geen boekjes laten lezen of op de ipad, het is van belang dat hij goed recht op de weg kan kijken (visueel vs evenwichtsorgaan moet juist gestimuleerd worden)
- niet teveel laten eten/snoepen
- tijdig signaleren of de misselijkheid optreedt, mooie aanwijzing is gapen
 

Antera

Donateur
Hoe kleiner de inchmaat van de velg Hoe hoger de banden zullen zijn wat dan resulteert in meer comfort maar idd het comfort is niet altijd de belangrijkste in dit geval. Het heeft meer met een bepaalde frequentie te maken van het deinen en of rollen van de auto. Veel zicht naar buiten zorgt vaak wel voor minder last ervan. Dit werkt zo bij mij wel. Een panodak is denk ik dan een goede keus.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou in jouw geval gewoon proef gaan rijden met je zoon en kijken waarin hij zich het prettigst voelt.
Er zijn voldoende demo's in verschillende configs te vinden.
 

Tom RS

Forumguru
Nu komen we een beetje op mijn beroepsdomein... Wagenziekte heeft vaak eigenlijk niks te maken met comfort, ophanging, hoe er gereden wordt, ... De oorzaak zit hem meestal in het feit dat je hersenen via je ogen info binnenkrijgen en dat dit ook gebeurd door je proprioceptie (is een soort van dieptegevoel, ook wel het zevende zintuig genoemd. Een voorbeeld: zonder naar je knie te kijken weet je toch perfect hoe die staat, gebogen of niet.) Wanneer die info nu voor beiden hetzelfde is, is de kans op wagenziekte gevoelig kleiner. Wanneer de twee mekaar tegenspreken, bv. bij het lezen van een boek in een rijdende auto of het kijken naar multimedia, loopt het soms mis omdat de hersenen via de ogen een stilstaand beeld binnenkrijgen en via de proprioceptie een gevoel van beweging en die tegenstrijdige info niet kunnen verwerken.
Oplossing is dus zo veel mogelijk buiten kijken en zeker geen boeken lezen, spelletjes spelen, films kijken, ...
 

Renzo4000

Forumguru
Ah zie @Tom RS ... zit ik toch behoorlijk in de goede richting :)

Ik weet dat ik als kind hier ook last van had, mijn vader had toen zo'n anti statische strip onder de auto gemonteerd aangezien dit daar ook tegen zou helpen ... lulkoek natuurlijk :). Beste remedie was naar voren kunnen kijken, beetje frisse lucht in de auto en dan kwam het wel goed.

Vandaag de dag heb ik het nog steeds wel maar niet meer zo erg. Ik rijd daarom ook het liefste zelf aangezien je er dan totaal geen last van hebt (je bent zelf in control en je weer wanneer de bocht genomen wordt, wanneer er geremd wordt etc.). Als ik achter in een bus zit en geen goed zicht op de weg voor mij heb is de kans groot dat ik misselijk wordt.
 

TL@

Forumguru
Of de passagiers wagenziek worden, hangt voor het grootste deel af van datgene wat zich bevindt tussen hoofdsteun en stuur...:koffie:

...

Dat is niet helemaal waar. In de Astra werd iedereen ziek, soms werd ik er zelf ziek van. Nu met de O2 heeft mijn dochter enkel een beetje last in de bergen. Dus geen tablet/boek daar.
 

Renzo4000

Forumguru
"In de astra werd iedereen ziek"... vreemd verhaal, hebben we dan miljoenen wagenzieke mensen rondrijden dan? Kan me niet voorstellen dat dit aan een astra ligt, eerder aan andere factoren zoals de bestuurder.
 

CDK

Forumguru
@Renzo4000, ik denk dat je het verkeerd geïnterpreteerd hebt, in dit geval sloeg "iedereen" op het hele gezin, althans...., dat is hoe ik het gelezen heb ;)
 

Renzo4000

Forumguru
@Corné de Kluijver zo last ik het ook ;) ... maar het klinkt meer als dat het aan de Astra ligt wat ik mij niet kan voorstellen, dan zouden er dus veel meer astrarijders last van moeten hebben. Wagenziekte ligt voor het grootste deel bij de passagiers/bestuurders zelf. Je hebt hier aanleg voor of niet (kinderen in grotere mate). Als je auto rijdt als een boot die deint over de golven is dat zeker een bepaalde factor.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Badnews

Senior Member
Of zou ie iedereen bedoelen die een Astra ziet op de weg? :shutup:

Een DSG is, volgens mij, ook beter tegen wagenziekte, hij schokt minder zodat je 'normaler' naar buiten kan kijken.
 
Bovenaan Onderaan