Nieuwe Octavia Combi 1.6 crdti greentec sinds 09/10/2012

DiXKe

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Sinds begin oktober ben ik in het bezit van en Octavia Combi 1.6 crdti greentec ambition met amundsen+ fleet pack (amundsen+ / regensensor / automatische airco / automatische lichten / cruise control / ...)

Wel even wennen na 23 jaar Toyota rijden, waarvan de laatste 8 jaar een Avensis Break 2.0 D. Ik ben overgestapt omdat dit mij eerste lease-wagen is en de Octavia binnen het beschikbare budget het meeste bood qua ruimte/kwaliteit/opties.

Na de auto te hebben opgehaald bleek de dagrijverlichting niet geactiveerd te zijn, alhoewel de dealer had bevestigd dat sinds augustus elke nieuwe auto in België verplicht met dagrijverlichting dient geleverd te worden. De dag daarna even terug naar de dealer geweest om dit zonder probleem recht te zetten.
Ik was wel verwonderd toen ik deze week een telefoontje kreeg om even langs te komen voor een "software-update". Toch wel snel als je de auto pas veertien dagen in je bezit hebt.
Gisteren dus de auto even aan de computer gehangen voor de update en alles is weer in orde. Wel eigenaardig dat de dealer zelf niet wist waarvoor de update diende te gebeuren : hij volgde gewoon de instructies van Skoda...

Ik kan voorlopig vrij positief zijn over de wagen : prestaties doen zeker niet onder tov van de Avensis, accellereert sneller vanaf 2de versnelling en motor is véél stiller.
Het multifunctionele stuur is gewoon zalig om te bedienen en de mogelijkheden op audio-gebied (muziek via sd, bluetooth...) zijn top. Misschien is de audio-kwaliteit iets minder dan die van de Avensis maar toch ruim voldoende.

De navigatie heb ik nog niet ten volle uitgetest, maar ik vrees dat dit wel een stapje terug is tov mijn TomTom Go (geen rijstrookbegeleiding...)
Ik heb ook al wat gelezen over verouderde kaarten : aanpassingen aan wegen in de buurt die begin 2011 zijn gebeurd zijn in elk geval nog niet te zien op de kaart.
Ik begrijp ook niet goed waarom nog steeds versie 38 wordt geïnstalleerd, terwijl sommigen versie 4X al in hun bezit hebben. Nog even afwachten hoe het in de praktijk werkt...

Vandaag mijn tweede tankbeurt gehad na +/- 900 km : verbruik is 6 l/100 km (5,5 l/100 km volgens boordcomputer, Avensis gaf wat dat betreft ook een afwijking van zowat 10%)
Het verbruik valt goed mee aangezien ik niet veel snelweg heb gereden (gemiddelde snelheid was 31 km/u). In elk geval minstens 1 l/100 km zuiniger dan de Avensis.

Over het algemeen ben ik dus best tevreden van mijn eerste Skoda! Het enige wat me wat stoort is het lawaai/geruis dat van achteraan schijnt te komen : ik veronderstel dat dat het beruchte bandengeruis is waar al veel is over gezegd en geschreven. Maar eerlijkheidshalve : mijn Avensis had er ogenschijnlijk minder last van, maar aangezien de motor een pak luidruchtiger was zal dit het andere lawaai wel wat naar de achtergond hebben geschoven.

Cordoba

Forumguru
Bandengeluid kan ook sterk verschillen met het merk en type banden dat eronder ligt, en ook bij nieuwe auto's zit daar verschil in. Pon (invoerder voor NL) levert de meeste VW's, Audi's, Seats en Skoda's af op Continental banden, vanwege de aandelen die Pon daar in heeft. In Belgie kan dezelfde auto op een ander merk worden afgeleverd, en soms is het afhankelijk van of er voldoende banden in de juiste maat ter beschikking zijn, en weet ook de dealer pas bij aankomst op welke banden ie staat.

Sparkie

Forumguru
Succes en veel rijplezier met de nieuwe auto.

Het verbruik zal nog wel naar beneden gaan. Ik begon ook zo rond de 5,4 l/100km, maar zit inmiddels al onder de 5 l/100km.

DiXKe

Nieuw lid
Hij staat op Goodyear Excellence banden - Avensis had Bridgestones.

Begin volgende maand mag ik winterbanden laten plaatsen, benieuwd of er dan verandering merkbaar is.

Allereerst veel plezier met je Octavia Greentech. Ik rij zelf een Greenline uit 2009, net na de facelift, en ben er erg gelukkig mee. Qua verbruik moet ik zeggen dat ik in het begin 4,9-5,0l/100 km verbruikte, maar dat dat tegenwoordig iets is opgelopen naar 5,1-5,2 l/100 km. Misschien heeft het te maken dat een groter deel van mijn dagelijkse route niet meer 70 km/u is, maar 130 km/uur na afronden langdurige werkzaamheden. Ik heb ook het gevoel dat het verbruik erg afhankelijk is van het weer. Mooi weer, niet teveel wind etc geeft een laag verbruik. Zodra er regen is en flinke wind, dan merk je dat goed in het verbruik.

Ook de banden maken veel uit merk ik. Ik rij in de zomer op Michelin EnergySavers en in de winter op Michelin winterbanden. Uiteraard ook een groot verschil in gebruik. Winterse omstandigheden en zachtere banden merk je dan goed. Kan soms tot 10% in verbruik schelen. Goed op spanning houden van de winterbanden werkt, maar is natuurlijk nadelig voor de grip (en dus de veiligheid).

groeten
Johan

DiXKe

Nieuw lid
De auto bevalt me met de dag beter. Eigenlijk een zalige wagen...

Enkel dat (banden)geluid achteraan stoort me nog een beetje, maar ik word het al gewoon. En de radio een tikkeltje harder lost ook al veel op.

Dit weekend heb ik de eerste keer de navigatie echt gebruikt, en die was best wel OK. Ik miste wel de rijstrookbegeleiding van de TomTom, maar voor de rest waren de instructies erg duidelijk. Ook wel even wennen aan die Nederlandse vrouwenstem met licht Duits accent...:)

Maandag had ik wel een klein probleempje : toen ik 's morgens de wagen startte, kreeg ik de melding "Storing stabiliteitscontrole" + controlelampjes van de bandendruk en stuurbekrachtiging die brandden.
Even naar de dealer gebeld en ik mocht dadelijk langskomen om hem even aan de computer te hangen. Maar toen ik van de oprit reed, doofden alle lampjes spontaan en leek er niets meer aan de hand.
Dealer afgebeld en sindsdien geen probleem meer gehad.
Ik vraag me af of het iets te maken had met de vrieskou van de nacht ervoor?

Bovenaan Onderaan