Nieuwe kenteken

Sk_Hans

Forumguru
Eergisteren kreeg ik via een mailtje van Verrassend Skoda het kenteken van mijn nieuwe Octavia door. Helaas heeft de dealer het kenteken al begin december aangevraagd terwijl de auto pas begin januari geleverd wordt. Daardoor krijg ik nu een ZKx kenteken terwijl gisteren al ZRx geleverd werd.

Een nieuwe auto is toch iets bijzonders en dan kun je (al is het maar kort) een paar weken genieten van dingen zoals de nieuwe auto geur en het nieuwe kenteken. Er zijn ergere dingen, maar toch jammer. Ik had nog speciaal gevraagd het kenteken pas op het laatste moment aan te vragen en de dealer zou dat doen. Juist met dit soort dingetjes kun je als dealer nou net een goede indruk maken bij je klanten.

Noord26

Forumguru
Kenteken doet niets voor de dagwaarde oid van een auto. Maar als je idd dit nadrukkelijk verzocht hebt is het een slechte zaak. Heb je het al voor gelegd bij de dealer dat je de gemaakte afspraken na wilt komen? Lijkt mij beter om het op het juiste adres van de dealer neer te leggen als hier op het forum. Want nu leest iedereen maar 1 kant van het verhaal?

Skoder

Lid
Dealers of eigenlijk importeurs vragen batches kentekens aan bij het RDW. Deze kunnen dan geactiveerd met de chassisnummers en kenmerken van het bijbehorende voertuig.
Zo krijg je dan "broertjes" en "zusjes" op de weg, dus als je het ZKx kenteken met een hoger nummer invuld op de RDW site dan zul je vrij vaak een skoda treffen.

peperskoda

Forumguru
Het kan zijn dat het kenteken op een speciale datum aangevraagd moest worden om in aanmerking te komen voor een substantiële prijsverlaging. Is dat bij jou niet ook het geval? Er waren namelijk een hele zwik Octavia's meegenomen in een 1 daagse prijsverlaging, en daarvoor moest op een exacte datum het kenteken worden aangevraagd.

Supernaturol

Actief lid
Vaak gaat dealer bellen naar pon voor chassisnr zodat ze de auto op kenteken kunnen zetten.
Dit gebeurd omdat de dealer de targets willen halen.......

tjokie

Senior Member
Ik had dit ook, maar bij mij ging het om een leaseauto. De leasemaatschappij vraagt dan via PON het kenteken al aan, of andersom. En de dealer ontvangt dit dan at random vanuit PON (verhaal van dealer). Maar je datum eerste tenaamstelling zal pas afgegeven worden op de dag dat je auto gaat afhalen. Je kunt nu je kenteken ook nog niet terugvinden op de site van de RDW tot moment van eerste tenaamstelling. Heeft idd te maken met verrekening van kosten tussen importeur en dealer en natuurlijk targets.

Fabia

† In Memoriam
We zitten nu op:

Kenteken.JPG

Ben benieuwd wanneer ze stoppen met deze serie. Zit eigenlijk te hopen dat ik het nieuwe kenteken krijg op mijn Citigo.

Ook van mijn auto was de 3e van de maand het kenteken al bekend. De auto werd uiteindelijk pas de 18e van dezelfde geleverd. Datum eerste levering staat inderdaad gewoon op de dag dat jij de auto mee krijgt.

Vond het wel vreemd omdat ik al een mailbericht van de dealer kreeg met een klanttevredenheidsonderzoek n.a.v. de nul-beurt :confused:. Vreemd natuurlijk omdat ik nog niets wist van het feit dat mijn auto er aan zat te komen én de auto nog helemaal niet in mijn bezit was...

Fabia

† In Memoriam
Voorlopig gaan ze nog steeds stug door met het huidige kenteken:

Kenteken.JPG

Je zou toch verwachten dat ze binnenkort wel overgaan op het nieuwe kenteken.

Mijn huidige kenteken is 89-KBG-5. Het nieuwe kenteken begint met 1-KBB-01. Het lijkt me erg leuk om het nieuwe kenteken te hebben met KBG maar of dat gaat lukken???

maartenv84

Senior Member
Waarom beginnen ze met de K? De letters ervoor die mogelijk zijn vergeten ze maar? (D,f,g,h) Ik snap die logica echt niet. De huidige serie is begonnn met de G toch??

Fabia

† In Memoriam
Nieuwe kentekens zijn in aantocht
dinsdag 05 juni 2012
Verzamelaars en autohandelaren kijken reikhalzend uit naar een nieuwe kentekencombinatie. Komend najaar of uiterlijk begin 2013 verspringen de cijfer- en lettercombinaties op de gele platen.

Vijf jaar na de invoering van de combinatie van twee cijfers, drie letters en tot slot een cijfer (XX-NNN-X) is die serie bijna voltooid. Afhankelijk van de snelheid waarmee komende maanden auto's worden verkocht, wordt begonnen met een reeks van één cijfer, gevolgd door drie letters en daarna twee cijfers (X-NNN-XX).

Sidecode
In deze nieuwe sidecode, zoals dat in jargon heet, worden uitsluitend de beginletters K, S, T, X en Z voor personenauto's gebruikt. Het eerste kenteken dat zal worden uitgereikt is, is de combinatie 1-KBB-00. Klinkers worden net als in de huidige reeks niet gebruikt. Lettercombinaties als GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD worden niet toegepast. Afkortingen van politieke partijen zijn eveneens taboe.

Invoerdatum geheim
De precieze invoeringsdatum houdt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) geheim. De uitgever van kentekenplaten wil voorkomen dat automobilisten hun aanschaf uitstellen, in de hoop hun auto met een nieuw kenteken een hogere restwaarde te geven. De invoering van de nieuwe kentekenreeks valt ongelukkig, omdat veel automobilisten in het najaar hun nieuwe auto in het jaar 2013 willen registreren.

'millennium bug'
Volgens de BOVAG, belangenbehartiger van de automobielbranche, zal het niet zo'n vaart lopen. "De nieuwe kentekenreeks is voor ons geen groot probleem", zegt woordvoerder Paul de Waal. "Het is echt een verhaal van de RDW. Elke keer wordt bij een nieuwe kentekencombinatie gedaan of er een 'millennium bug' in aantocht is, uiteindelijk blijkt het mee te vallen."

De BOVAG meent dat de effecten ongedaan worden gemaakt door de leasebedrijven, die ongeacht de kentekencombinatie hun auto's blijven bestellen.

© Gerard den Elt, BN de Stem

maartenv84

Senior Member
Dan vallen er echt heel veel beginletters weg.... Deze serie zal dan ongetwijfeld best snel weer klaar zijn.
Maar ik snap dat weglaten van al die andere beginletters echt niet....

Canon-Eye

Forumguru
Maar ik snap dat weglaten van al die andere beginletters echt niet
Dat heeft te maken met twee dingen:
  • er worden tegenwoordig (voor nieuwe personenauto's) vrijwel alleen medeklinkers gebruikt;
  • diverse beginletters zijn gereserveerd voor doelgroepen zoals o.a. oldtimers, vrachtwagens, bestelauto's, legervoertuigen, motorfietsen, aanhangers, opleggers, etc. etc.

Zo schiet je dus best snel door het alfabet heen...

Bovenaan Onderaan