Nieuwe functie toegevoegd skoda octavia 4

Beste forum leden.

Vanmorgen een melding in mijn virtual cockpit dat er een nieuwe functie toegevoegd is, genaamd grootlicht controle?

Wist niet dat er zonder mijn weten functies toegevoegd konden worden. Weet iemand wat deze optie inhoud.
 

Ramonq

Senior Member
Ik kreeg deze ook via afstand geactiveerd toen ik er voor de eerste keer in reed. Het is de groot licht assistent ga ik vanuit. Grootlicht gaat dan automatisch uit wanneer er er tegenliggers zijn.

ik heb het zelf nog niet gebruikt (de auto stond hier vooral op de oprit de laatste tijd).
 
Gisteravond even getest met groot licht aan, maar helaas ging het niet vanzelf uit bij en tegenligger. Moet zeggen dat ik ook niet tot het laatste moment wilde wachten.
Op welke afstand zou ie uit moeten gaan?
 
Heb zelf de licht stand op automatisch staan. Neem aan dat die dan de gehele licht aansturing zelf regelt incl grootlicht. In ieder geval nog nooit klachten gehad van tegenliggers.
 

Patron

Senior Member
Licht op automatisch is onafhankelijk van grootlicht.
Die moet je zelf aanzetten door je knipperlicht hendel naar voren te bewegen. Dan zou hij automatisch groot licht op moeten zetten als er geen tegenligger is en uit als er we een komt. Dit moet op aanzienlijke afstand gebeuren anders verblind je je tegenligger.
 
Het boekje, pagina 52, er maar even bijgepakt, er 2 zijn versies:
Grootlichtassistent Light Assist: De grootlichtassistent schakelt het grootlicht automatisch in en uit
Dynamische grootlichtassistent Dynamic Light Assist: De koplampassistent schakelt het grootlicht automatisch in en uit.
Deze past bij ingeschakeld grootlicht de lichtbundel zodanig aan, dat de bestuurders van tegemoetkomende voertuigen en voorliggers niet worden verblind.

Maar ja, welke versie hebben we in de auto?
 

Patron

Senior Member
De grootlichtassistent de functie die je als optie hebt (of in een pakket zit) en de dynamische zit in de led matrix verlichting. Die schakelt zelf wat leds uit als die een tegenligger ziet.
 
Dynamische grootlichtassistent Dynamic Light Assist: De koplampassistent schakelt het grootlicht automatisch in en uit.
Deze past bij ingeschakeld grootlicht de lichtbundel zodanig aan, dat de bestuurders van tegemoetkomende voertuigen en voorliggers niet worden verblind.
. Als dit op je wagen zit , kan je dat goed testen op een stukje donkere weg. grootlicht aanzetten en kijken of de lichtbundels zich aanpassen aan de wegomstandigheden. Heb dit ook op mijn superb en heeft even geduurd voor ik het doorhad, maar eens je het zelf ziet veranderen , is het wel netjes :jaja:
 

fanSkoda-VW

Donateur
In m'n Scala kwam ik er achter toen ik met groot licht reed en er een auto tegemoet kwam. Toen ging het groot licht tot mijn stomme verbazing uit.
Dus lichtschakelaar op automatisch (heb ik standaard zo staan) en groot licht handmatig ingeschakeld.

grtss
 

Okki

Donateur
Als ik de auto binnen aan het kuisen ben, gebeurt het wel eens dat ik per ongeluk de lnker stuurstengel van me af duw. Vergeet je die terug te halen en doe je daarna het contact aan, dan gaat het groot licht toch niet aan. Dan moet je de stengel eerst weer naar je toe en weer van je af.

Een grootlicht assistent 1.0 dus, waardoor je (na het starten van de auto) nooit per abuis met grootlicht kan rijden.

Simply Clever
 
Bovenaan Onderaan